عواقب برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران از دیدگاه پمپئو

© Sputnikعواقب برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران از دیدگاه پمپئو
عواقب برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران از دیدگاه پمپئو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد درصورت پایان تحریم تسلیحاتی ایران پایان یابد تهران با کمک هواپیماهای تازه خریداری شده از روسیه می تواند به عربستان ، هند ، ایتالیا و لهستان حمله کند.

به گزارش اسپوتنیک، پومپئو در جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل گفت: "اگر نتوانید هیچ اقدامی انجام دهید ، ایران قادر خواهد بود هواپیماهای نظامی ساخته شده در روسیه را آزادانه خریداری کرده و به شعاع سه هزار کیلومتری ضرباتی وارد اورد و نتیجه شهرهایی مانند ریاض ، دهلی نو ، رم و ورشو در تیررس ایران قرار خواهند گرفت ".

وزیر امور خارجه آمریكا توضیحی نداد كه چرا معتقد است ایران این كشورها را تهدید خواهد كرد.

پمپئو افزود: "ایران قادر خواهد بود آزادانه ناوگان زیر دریایی های خود را گسترش داده و حمل و نقل بین المللی و آزادی کشتیرانی  در تنگه هرمز ، خلیج فارس و دریای عرب را بازهم بیشتر تهدید کند."

علاوه بر این  وی گفت  ایران می تواند برای متحدان خود در خاورمیانه - حماس ، حزب الله و حوثی ها (انصارالله) سلاح به دست آورد.

پمپئو گفت: "ایران همچنین قادر خواهد بود صادر کننده غیر قابل کنترل تسلیحات شده و به كشورهایی مانند ونزوئلا ، سوریه و مناطق دوردست افغانستان سلاح عرضه كند."

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، ژوئیه سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق می شود

در این توافق نامه از جمله ذکر شده بود كه در صورت اجرای کامل آن تحریم تسلیحاتی ایران طی مدت 5 سال لغو می شود. اما برجام به شکل اولیه خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده خروج یک جانبه خود از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала