گزارش و تحلیل

ایران - اسرائیل؛ یک رویارویی خطرناک

© AP Photo / Ebrahim Noroozi ایران - اسرائیل؛ یک رویارویی خطرناک
 ایران - اسرائیل؛ یک رویارویی خطرناک  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک، روز جهانی قدس روزی است که پس از انقلاب اسلامی در ایران هرسال، در آخرین جمعه ماه رمضان برای حمایت از ملت فلسطین برگزار می‌شود.

امام خمینی برگزاری این روز را در سال 1979 میلادی برقرار کرد. ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس و تفسیرگر خبرگزاری اسپوتنیک در این رابطه چنین می نویسد: در سال 2020، در آستانه روز قدس، مجلس شورای اسلامی ایران یک قانون متناوب ضد اسرائیلی را تصویب کرد که موجب تحریک بیشتر خصومت بین دو کشور می شود، که به دوران قبل از انقلاب باز می گردد، زمانی که آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی، فقط در حال تدوین اصول اساسی "خمینیسم" (یا "شیعیسم جدید") بود.

هدف اصلی خمینیسم - اسلامی شدن کل جامعه با گسترش حوزه نفوذ دین بر مواضعی است که در جوامع دیگر ایدئولوژی این جا را اشغال می کند. شعار "دین ما  ایدئولوژی ماست ، ایدئولوژی ما سیاست ماست" توسط آیت الله خمینی مطرح شد. بنابراین، در ایران مرزهای بین فعالیتهای مذهبی، عقیدتی و سیاسی متلاشی شده بود.

آیت الله خمینی ضمن تهیه آموزش خود در سال های 60-70   قرن بیستم میلادی می دانست که شیعیان کمتر از 15٪ از مسلمانان جهان را تشکیل می دهند، بنابراین او به عنوان دشمن کشوری را انتخاب کرد که اکثر مسلمانان آنرا دشمن خود می دانستند و آن اسرائیل بود. خمینی با استفاده از واقعیت داشتن یک دشمن سیاسی مشترک، سعی کرد تضادهای شیعه و سنی را مرتفع کند.

دبیرکل حزب الله لبنان: اسرائیل بر شیوع گسترده کرونا در ایران حساب باز کرده بود - اسپوتنیک ایران
دبیرکل حزب الله لبنان: اسرائیل بر شیوع گسترده کرونا در ایران حساب باز کرده بود

اسرائیل به خوبی در این نقش جای می گیرد: یک کشور غیر اسلامی واقع در مجاورت کشورهای اسلامی، متحد سابق شاه مخلوع،  متحد استراتژیک آمریکا و غاصب بیت المقدس، شهری  که برای جهان مسلمان پس از مکه و مدینه، اهمیت سوم دارد. علاوه بر این، احکام ایدئولوژیکی خمینی کاملاً با عقاید نمایندگان محافظه کار رادیکال سنی، در درجه اول اعراب مطابقت داشت.

خمینی تصریح کرد که اسرائیل که در قلب جهان اسلام قرار دارد ، مانع اصلی ایجاد یک کشور جهانی اسلامی است. و او وظیفه استراتژیک مبارزه با آن را "آزادسازی بیت المقدس" عنوان کرد که پایه اعلام روز قدس شد.

ایده های ضد اسرائیلی خمینی در ایران زنده است و در زندگی سیاسی جامه عمل می پوشند. به مناسبت روز قدس، رهبر معظم انقلاب، آیت الله علی خامنه ای سخنرانی كرد و عنوان سخنان او چنین بود: "ویروس صهیونیسم از غرب آسیا اخراج خواهد شد." در آن  علی خامنه ای، بار دیگر اسرائیل را "تومور سرطانی کشنده که باعث آسیب و تهدید منطقه می شود" تعریف کرد و به همبستگی در جهاد علیه صهیونیست ها در همه جا و همیشه" فرا خواند. مقام معظم رهبری ایران خواستار ساماندهی بهتر جهاد و گسترش حوزه های فعالیت آن شد. به همین منظور، تهران برای گروههای نظامی- سیاسی مانند حزب الله، حماس، جهاد اسلامی اسلحه و پول تأمین می کند. به گفته خامنه ای، هدف از این مبارزه آزادسازی همه سرزمین های فلسطین است.

رهبری ایران خود را به اظهارات سیاسی و شعارها، محدود نکرده و در 18 مه طرح قانون "مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت" را در مجلس ارائه کرد.

این قانون دولت را ملزم می كند از كشورهایی كه به دنبال آزادی بیت المقدس هستند، حمایت كند و از عادی سازی روابط بین كشورهای اسلامی و اسرائیل جلوگیری نماید. شهروندان ایرانی از بازدید از "سرزمین اشغالی فلسطین" ممنوع هستند و ورود "همه صهیونیست ها" به ایران ممنوع است. همکاری با مقامات اسرائیلی و جاسوسی به نفع آن کشور مستلزم پیگرد قانونی و حبس تا 5 سال است.

وزارت امور خارجه ایران موظف است ابتکار عمل ایران را برای "برگزاری همه پرسی ملی در فلسطین" - "طرحی که جمهوری اسلامی با هدف آزادسازی سررمین های اشغال شده توسط اسرائیل تهیه کرده است" اجرایی کند. این قانون وزارت امور خارجه و دولت ایران را موظف می کند تا پایه های ایجاد "سفارت مجازی ایران" در سرزمین های فلسطین را فراهم سازند.

پیش بینی مشاور رهبر ایران از سرنگونی اسرائیل - اسپوتنیک ایران
پیش بینی مشاور رهبر ایران از سرنگونی اسرائیل

برای کشورهای خارجی، قانون ضد اسرائیل تلاش دیگری است، اولاً ، برای متحد کردن همه نیروهای ممکن برای جنگ علیه اسرائیل، که بر خلاف آرمانهای تهران، به طور فزاینده ای به سمت "رژیم صهیونیستی" می روند. ثانیا، برای انتقال توجه جامعه جهانی از مسائل ایران، از جمله موضوع برجام، سوریه ، عراق ، یمن ، وضعیت انفجاری در خلیج فارس، به مسئله ابدی فلسطین و اسرائیل، ثالثاً ، برای دادن پاسخی دندان شکن به برنامه ترامپ که از طرف اسرائیل پشتیبانی می شود، معروف به "معامله قرن"، چهارم، برای تحریک رهبران عرب ، بسیار خسته در طول 72 سال از فلسطین و به سایه رفته، پنجم ، برای یادآوری مجدد به کل جهان اسلام  که چه کس در حال مبارزه با "شرارت جهانی" است، می باشد.

برای افراد داخلی، قانون ضد اسرائیل اولا در حکم مواجهه با تهدید رژیم صهیونیستی برای متحد کردن یک ملت در حال  شکافتگی است. ثانیا، جهت هدایت ایرانیان از مشکلات فوری آنها در رابطه با کروناویروس، بحران اقتصادی ، تورم ، افزایش قیمت ها و بیکاری بسوی مقابله با "صهیونیسم" است.

در 22 مه سال 2020 ، اسرائیل نیز روز اورشلیم را جشن می گیرد که هر ساله طبق تقویم یهودیان در روز آزادسازی و متحد شدن اورشلیم برگزار می شود. 53 سال پیش، در 7 ژوئن 1967 ، در جریان جنگ شش روزه ، ارتش اسرائیل بخش شرقی اورشلیم را اشغال کرد و این شهر را تحت کنترل اسرائیل متحد نمود.

جالب اینجاست که در سال جاری 2020 ، روز قدس (مطابق با تقویم قمری مسلمانان) همزمان با روز اورشلیم (طبق تقویم یهودیان) در 22 مه مطابقت کرد.

در آن شهر با حضور عالی ترین رهبران اسرائیل، مراسم با شکوه برگزار شد. در سخنان مقام ها بارها و بارها گفته ها در مورد تعلق بی قید و شرط اورشلیم به اسرائیل، در مورد مقابله قدرتمند با دشمنان شنیده می شد. 

یک روز پیش از آن، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به اظهارات ضد اسرائیلی آیت الله خامنه ای گفت: "تهدیدات خامنه ای برای اتخاذ" تصمیم نهایی "در مورد اسرائیل، یادآور برنامه نازی" تصمیم نهایی" برای از بین بردن مردم یهودی است ... او باید بداند که هر رژیمی که کشور اسرائیل را به نابودی تهدید کند، خودش با همان خطر روبرو خواهد گردید."

 جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران
بورل تهدیدهای ایران علیه اسرائیل را محکوم کرد

در 17 مه، نتانیاهو ضمن معرفی کابینه جدید به پارلمان اسرائیل،  قصد خود را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن تأکید کرد که یک فصل با شکوه جدید در تاریخ صهیونیسم نوشته خواهد شد. اظهارات نتانیاهو با برنامه ترامپ برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، معروف به "معامله قرن" کاملا مطابقت دارد.

در حقیقت، طرح ترامپ منافع اسرائیل را ارضا می کند و خواست های فلسطینی ها را در نظر نمی گیرد. به این خاطر محمود عباس رهبر فلسطین، "معامله قرن" را رد کرد. ایران نیز آن را رد کرد. علاوه بر این، بدون شک طرح ترامپ باعث تحریک تهران به  اقدامات جدید ضد اسرائیلی شده است.

در عین حال، باید دانست که هم برنامه ایران برای حل مسئله فلسطین (همه پرسی) و هم طرح آمریکا و اسرائیل غیر واقعی و غیرقابل عملی است. تبلیغات مداوم آنها فقط اوضاع را پیچیده تر می کند و فضای نفرت را تشدید می کند، که اکنون در روابط بحرانی ایران و اسرائیل بدون این هم انفجاری است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала