گزارش و تحلیل

اولی رسید

© Sputnik / Michail Alayeddin /  مراجعه به بانک تصاویر اولی رسید
اولی رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ملوانان اولین کشتی ایرانی که با شجاعت توانستند دل اقیانوس تحریم های آمریکا را بشکافند و سوخت ایرانی را به ونزوئلا برسانند، امروز عید خود را در ونزوئلا جشن خواهند گرفت.

اسپوتنیک - البته چهار کشتی دیگر مانده ولی خوب ظاهرا آمریکایی ها فقط تصمیم گرفته اند نظاره گر باشند و در این شرایط وانفساه خود را درگیر این ماجرا نکنند.

بازتاب گسترده ورود نخستین نفتکش ایرانی به ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
بازتاب گسترده ورود نخستین نفتکش ایرانی به ونزوئلا

آمریکا در حال حاضر درگیر کشته شدن صدها هزار شهروند اش به دلیل شیوع ویروس کرونا می باشد و اصلی ترین دغدغه برای جناب آقای ترامپ فعلا گذر از این شرایط نابود کننده اقتصادی می باشد. طبیعتا در این شرایط یک جنگ یا بحران نظامی می تواند به نوعی تیر خلاص بر اقتصاد آمریکا به حساب آید.

از سوی دیگر دولت فعلی آمریکا با خروج از معاهدات بین المللی متعدد حتی خشم متحدین خود را بر انگیخته و بخوبی می داند حتی متحدین این کشور دیگر حاضر نخواهند بود با آمریکا در ماجراجویی هایش همراهی کنند.

تحریم های وضع شده بر ایران و ونزوئلا تحریم های بین المللی نیست و این فقط ایالات متحده است که این تحریم ها را بر جهانیان تحمیل کرده، تحریم هایی به به نوعی مورد پسند دیگر کشورها، حتی متحدین آمریکا هستند، نیستند.

دلیل تمکین بسیاری از شرکت های بین المللی به تحریم ها بر علیه ایران و ونزولا ترس و واهمه آنها از قطع تعامل با آمریکا می باشد.

هشدار ونزوئلا به سازمان ملل نسبت به تهدید نفتکش های ایرانی - اسپوتنیک ایران
هشدار ونزوئلا به سازمان ملل در خصوص تهدید نفتکش های ایرانی

طی چند سال اخیر آمریکایی ها سخاوتمندانه از ابزار تحریم و سلاح دلار خود بر علیه کشورهای دیگر، از جمله حتی متحدین شان مانند ترکیه استفاده کرده اند و به همین دلیل امروزه بسیاری از کشورها و موسسات و شرکت های بین المللی وجود دارند که تحت تحریم ایالات متحده می باشند اما تحت تحریم مجامع بین المللی نیستند.

این اقدام ایران عملا نشان داد حال یک روند جدیدی از تعاملات بین المللی در سطح بین المللی شروع شده است؛ شرکت ها و کشورهای تحریم شده می توانند بدون دغدغه از تحریم های آمریکا، با یکدیگر همکاری کنند.

حال با توجه به اینکه کشورها و موسسات تحریم شده توسط ایالات متحده امروزه در سطح بین المللی گردش بالای مالی ای دارد می توان گفت تثبیت این روند، یعنی ایجاد یک بازار میان کشورها و شرکت های تحریم شده، بازاری که میلیاردها انسان در آن زندگی می کنند و چند هزار میلیارد دلار گردش مالی تعاملات این کشورها و شرکت ها و بانک ها می تواند با هم باشد.

حتی این کشورها می توانند کمپینی مانند تحریم ایالات متحده و شرکت های وابسته به آن و یا حتی بانک هایی که با آمریکا تعامل دارند نمایند.

چینی ها اخیرا اقداماتی در راستای استفاده از یوان به جای دلار شروع کرده اند و باید همچنین حساب کرد که روسیه، یکی دیگر از کشورهایی که در مواردی تحت تحریم آمریکا است، از قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بالایی برخوردار می باشد که با پیوستن به این کمپین جایگاه جبهه بسیار قدرت مند خواهد شد.

مخصوصا اگر توجه داشته باشید که حدود دو سوم انرژی اروپا توسط روسیه تامین می گردد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران  - اسپوتنیک ایران
پاسخ قاطع ایران به امریکا در صورت ادامه مزاحمت برای نفتکش ها

هر سه کشور ایران – چین و روسیه چند ماه قبل مانوری در خلیج فارس راه انداختند، این مانور به نوعی پیغامی برای دشمنان این اتحاد بود مبنی بر اینکه سه کشور که دارای قدرت اقتصادی و سیاسی و نظامی بسیار عظیم هستند در آماده همکاری با یکدیگر برای تامین تجارت خود در دریاها هستند.

حضور چین و روسیه در شورای امنیت این قدرت را به این جبهه می دهد که اجازه ندهند از این پس ایالات متحده بتواند در شورای امنیت تک تاز باشد.

قطعا با راه افتادن ائتلافی میان ایران و روسیه و چین در دریاها احتمالا بسیاری از کشورهای تحت تحریم آمریکا به این ائتلاف خواهند پیوست و این کشورها هم می توانند بازار تجاری فی ما بین راه بیاندازند هم اینکه امنیت کشتی های تجاری خود را در دریاها تامین کنند.

ریسکی که ایرانی ها انجام دادند بسیار بزرگ بود اما قطعا در تاریخ ثبت خواهد شد که چگونه ایرانی ها قدم اول در شکستن تحریم های آمریکا نه فقط بر علیه ونزوئلا بلکه بر علیه دیگر کشورهای جهان را برداشتند.

قطعا هم از این پس بسیاری از دیگر کشورها و شرکت ها تشویق خواهند شد تحرم های ایران و ونزولا را بشکنند و تعاملات تجاری با آنها انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала