آمریکا منشأ اخبار جعلی علیه چین

© AP Photo / Andy Wongآمریکا منشأ اخبار جعلی علیه چین
آمریکا منشأ اخبار جعلی علیه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اطلاعات مربوط به گویا مخفی کردن اخبار کرونایی توسط چین از سوی آمریکا منتشر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «گاردین» اطلاعات مربوط به اینکه گویا چین اخبار مرتبط با کروناویروس را مخفی کرده است که این اخبار قبلا در روزنامه استرالیایی منتشر شده بودند به احتمال قوی منشأ آمریکایی دارند تا بر چین فشار آورند.

مدتی قبل، نشریه « دیلی تلگراف» استرالیا با استناد به گزارش 15 صفحه‌ای شورای اطلاعاتی «چشم پنجم» (آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و بریتانیا)  نوشته بود که چین گویا عمدا اطلاعات مربوط به شیوع  کروناویروس را مخفی و یا نابود کرده است.  در این سند تأکید شده بود که چین ثبوت وجود کروناویروس در آزمایگشاه‌ها را از بین برده است و از دادن مواد بیومتریک به دانشمندان برای ساخت واکسن خودداری کرده است.

مقامات چین بارها اعلام کرده اند که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا اخبار مربوطه را منتشر کرده و از موضع مسئولانه در رابطه با انتشار اخبار در باره اپیدمی برخورد کردند. مطابق با اطلاعات نشریه نامبرده، در سازمان اطلاعات استرالیا معتقدند که اطلاعات منتشره در « دیلی تلگراف»، «از ابتدا از آمریکا سرچشمه گرفتند».

نماینده سازمان اطلاعات استرالیا اعلام کرد:«حسی به من می گوید که این نشر خبری یک نوع اقدام ضد تبلیغاتی و برای وارد کردن فشار بر چین صورت گرفته است».

سرویس های اطلاعاتی چین درباره درگیری های شدید با آمریکا هشدار دادند - اسپوتنیک ایران
سرویس های اطلاعاتی چین درباره درگیری های شدید با آمریکا هشدار دادند

پیشتر، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، «مدارک مهمی» وجود دارد که نشان می‌دهد منشأ ویروس کرونا آزمایشگاهی در شهر ووهان چین است. با این حال،‌ رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در اظهارات متناقض خود، نتیجه‌گیری‌ جامعه اطلاعاتی کشورش را مبنی بر این که این ویروس ساخته دست بشر نیست، رد نکرده بود.

مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی بهداشت گفته بود که این سازمان به عنوان یک سازمان مدرک‌محور مشتاق است که هر گونه اطلاعاتی را درباره منشأ ویروس کرونا دریافت کند زیرا این اطلاعات در راستای کنترل بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

از این رو چنانچه داده و مدرکی در دسترس باشد، دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد که آن را به اشتراک بگذارد و چه زمانی این کار را انجام دهد. دانشمندان و محققان در مشاوره‌هایی که به سازمان بهداشت جهانی ارائه داده‌اند، می‌گویند بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که ویروس کرونا دارای منشأ طبیعی است.

دانش، و نه سیاست باید در رأس مراودات با دانشمندان چینی در مورد کرونا باشد».

ترس پنتاگون از کاهش بودجه ارتش آمریکا به خاطر کرونا - اسپوتنیک ایران
ترس پنتاگون از کاهش بودجه ارتش آمریکا به خاطر کرونا

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-19 گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала