چرا آمریکا مانع از کمک‌های بانک جهانی می‌شود؟

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه روسیه: مسدود کردن کمک های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دلایل سیاسی غیرقابل قبول است.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر پانکین، معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که مسدود کردن کمک های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دلایل سیاسی غیرقابل قبول است.

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که آمریکا مانع از آن می شود که صندوق بین‌المللی پول وام 5 میلیارد دلاری به ایران واگذار کند. مقامات ایران اواسط ماه مارس از صندوق بین‌المللی پول تقاضای چنین وامی برای مقابله با شیوع کروناویروس را کرده بودند.

هشدار همتی به صندوق بین المللی پول - اسپوتنیک ایران
هشدار همتی به صندوق بین المللی پول

پانکین معاون وزیر امورخارجه روسیه در این خصوص گفت:«این کمک باید بطور شفاف و غیر تبعیض‌آمیز به کشورهای آسیب‌پذیر و نیازمند واگذار شود. این نکته قابل قبول نیست که سهامداران این سازمان (آمریکا و متحدان آن کشور) به دلایل سیاسی  واگذاری وام را مسدود می کنند از جمله جهت تأمین سرمایه در حالت فوق العاده و بحران شدید انسانی در کشورها، از جمله در ایران و سوریه.

نهاد مالی نامبرده فعلا فقط برنامه حمایت از کشورهای عضو را اجرایی می‌کند و بسیاری از تقاضانامه‌ها در مرجله بررسی قرار دارند. نکته دیگر آن است که ما باید به تحلیل و بررسی مقیاس رکود اقتصادی بپردازیم، هر چند از همین حالا مشخص است که با بحران بزرگ جهانی روبرو هستیم».

قبلا گزارش شده بود که بیش از 100 کشور جهان در رابطه با شیوع کروناویروس تقاضای کمک فوری  را به صندوق بین‌المللی پول ارسال کرده بودند که به نیمی از این درخواست‌ها پاسخ داده شد. صندوق بین‌المللی پول قصد دارد 1 تریلیون دلار را صرف این برنامه کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала