گزارش و تحلیل

رویارویی ایران با ساختار مافیایی حاکم بر جهان

© Fotolia / Curioso Photographyپرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات
پرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسیار پیش آمده که بحث ها و جدل های زیادی مبنی بر اینکه آیا خصومت ایران با آمریکا به نفع این کشور بوده با به ضرر اش مطرح می شود و شاید بتوان گفت امروزه یکی از بحث های داغ میان اکثر طیف های سیاسی مبتنی بر همین محور است.

بدیهی است که خصومت و دشمنی در همه موارد بد است و بهترین گزینه همیشه دوستی و داشتن رابطه متقابل و حتی صمیمی می باشد اما در برخی شرایط که امکان داشتن چنین رابطه ای وجود نداشته باشد چه باید کرد.

برای اینکه مساله را بتوان مقداری ساده تر شکافت تصور کنید که شما یک زندگی معمولی دارید و می خواهید با همه همسایه ها و یا اعضای فامیل دوست باشید، نه به دنبال تسلط بر دیگری هستید و نه دوست دارید دیگری بر شما تسلط داشته باشد.

از بخت روزگار یکی از همسایگان شما از بقیه داراتر و ثروت مند تر و یا دارای نفوذ و روابط زیادی است در حالی که بقیه در حالت نرمال خود زندگی می کنند.

تا به اینجا باز هم اتفاقی پیش نیافتاده.

اما اصل ماجرا وقتی پیش می آید که این همسایه می خواهد بر دیگران نه فقط تسلط یابد بلکه می خواهد دیگران را وادار کند از همه حق و حقوق خود بگذرند و نوکری او را کنند و یا اینکه در خیابان راه می رود و به دنبال باج گیری از آنها هست.

سید عباس موسوی - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران نسبت به مواضع آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره نور به فضا

آیا این فیلم های قدیمی را به یاد دارید که برخی لات ها در محله ها قدم می زدند و از دیگران باج گیری می کردند؟

طبق عرف اکثر مردم هم از این لات ها حساب می برند چون می ترسند با آنها درگیر شوند و به همین دلیل هم مدام به آنها باج می دهند، ولی برخی اوقات پیش می آید که افرادی پیدا می شوند که زیر بار حرف زور نمی روند و در مقابل این زورگویان می ایستند و حتی پوز آنها را زمین می زنند.

شاید بسیاری فیلم های مافیایی آمریکایی را دیده باشند؛ فیلم هایی مانند فیلم معروف پدر خوانده.

ساختار اجتماعی عمومی سیاسی در ایالات متحده بر اساس همین سیستم های مافیایی بنا شده.

در ابتدا اینها در به اصطلاح غرب وحشی همان ساختار گنده لات ها را داشتند که بر دیگران حکومت می کردند و بعد کم کم پیشرفت کردند و مجموعه های آنها بزرگ تر شد و به مافیا تبدیل شدند و بعد متوجه شدند که چرا باید با سیستم حکومتی درگیر باشند در حالی که می توانند حکومت را خود در اختیار بگیرند و همین کار را کردند و از طریق ساختار های سیاسی بر حکومت تسلط یافتند.

بعد از اینکه اینها بر حکومت در ایالات متحده تسلط یافتند به فکر افتادند که چرا فقط باید بر ایالات متحده تسلط داشته باشند در حالی که می توانند بر جهان تسلط یابند.

یک مقوله آمریکایی که به عنوان جوک به فارسی هم ترجمه شده  می گوید اگر یکی صلیب کلیسا ( در ایران به عنوان آفتابه مسجد ترجمه شده) را بدزدد مردم او را کتک می زنند اما اگر بانک بدزدد پلیس او را کتک می زند ولی اگر یک مملکت را بدزدد او دیگران را کتک می زند.

بر اساس سیاست های موسوم به اصول سیاست ماکیاولیستی برای اینکه اینها بتوانند بر دیگران تسلط داشته باشند همیشه دیگران باید ضعیف بمانند (به قول معروف تو سری خور) و هیچ وقت نباید بتوانند پیشرفت کنند و به همین دلیل هم ایالات متحده و غرب سیاست توسعه جهل و بیسوادی را در میان کشورهای دیگر پیش گرفته اند، مخصوصا بسیاری کشورهای اسلامی که پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی با جنگ بی هویتی مواجه بودند.

نیاز آمریکا به ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نیاز آمریکا به ایران

بر اساس همین اصول سیاست های ماکیاولیستی که همه خوانندگان می توانند با مطالعه ساده کتاب او با عنوان کتاب شهریار (The Prince) از برخی از آنها مطلع شوند شهریاران باید نوچه های خود را در حکومت ها بگمارند و چند دستگی در میان مردم ایجاد کنند تا دائم با هم درگیر باشند و نتوانند رشد کنند و بر علیه آنها متحد شوند.

مشاهده می کنیم ایالات متحده و غرب همین سیاست را در قبال کشورهای جهان از جمله کشورهای خاورمیانه اتخاذ کرده اند و تلاش دارند کاری کنند که دائم اینها در حالت خصومت باشند و همیشه محتاج حضور آمریکایی ها باشند.

یکی از سیاست هایی که اروپایی ها طی قرن های متمادی پیاده کرده بودند این بود که علوم و فناوری ای که در شرق بود را به سرقت ببرند و بعد کاری کنند که مردم این مناطق در جهل و خرافات غرق بشوند.

در بهترین شرایط می توان گفت قبل از انقلاب ایران چند قرن از نظر علوم و فناوری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان عقب بود در حالی که توانمندی بالقوه و ذاتی ملت ایران به مراتب بالاتر از جایگاهی بود که آنها در سطح جهانی داشتند.

به هر صورت پس از انقلاب یکی از کارهایی که انقلاب کرد این بود که دشمن اصلی خود را آمریکا قرار داد و نه کشورهای همجوار.

شاید برخی متوجه نباشند که اهمیت این ماجرا در چیست اما اهمیت آن در این است که چون ایران رقیب خود را آمریکا می بیند مجبور می باشد در همه عرصه ها تلاش کند تعادل و موازنه استراتژیک خود را با این کشور برقرار کند و نه با کشورهای همجوار.

در حالی که قبل از انقلاب ملاک ایجاد تعادل و موازنه استراتژیک با کشورهای همجوار بود و تنها چیزی که برای ایران مهم بود این بود که در میان کشورهای همجوار اش کشوری قدرت مند تر وجود نداشته باشد.

آتش به اختیار نیروهای مسلح ایران در قبال سنتکام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آتش به اختیار نیروهای مسلح ایران در قبال سنتکام

با این اوصاف ایران در زمینه های علمی و فناوری و حتی نظامی مجبور می باشد پا به پای آمریکا رقابت کند و نه مثلا عربستان سعودی و یا حتی اسراییل.

به همین دلیل هم مشاهده می کنیم در بسیاری از موارد ایران می تواند به مراتب جلوتر از دیگر همسایگان خود پیش برود و موفقیت های بسیار زیادی را کسب کند.

قطعا اگر خصومت با آمریکا نبود ایران هیچ وقت به هیچ پیشرفتی نایل نمی آمد و مانند قبل وابسته به دیگر کشورها می بود.

بله این ماجرا رنج و مشقت وسختی های بسیار زیادی را برای ایران و ایرانیان در پی داشته و دارد و خواهد داشت اما باید توجه کنیم برای اینکه بخواهیم جایگاه جهانی خود را پس بگیریم باید چند برابر حتی خود آمریکایی ها فعالیت کنیم تا آن فاصله جایگاه علمی که طی قرن های متمادی به وجود آمده را جبران کنیم و قطعا رقبای ما به این راحتی ها اجازه نمی دهند که ما بخواهیم پیشرفت کنیم و تلاش خواهند کرد تا می توانند جلوی ما را بگیرند.

مخصوصا که با توجه به اینکه ایران جسارت کرده و در مقابل به اصطلاح گنده لات های جهانی قد علم کرده قطعا آنها بسیار ناراحت هستند و همیشه واهمه آنر ا دارند مبادا ایران موفق شود و به الگویی برای دیگران تبدیل شود.

اما نکته مهمی که بد نیست در پایان به آن اشاره کرد این است که سیاستمداران آمریکایی هیچوقت قبول ندارند ایرانی ها بخواهند همردیف و حتی دوست آنها باشند، نه ایرانی ها و نه هیچ کشور دیگری، بلکه خواهان آن هستند که همه نوکر و باج ده وتابع آنها باشند، موردهایی که با ذات ایرانی ها همخوانی ندارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала