گزارش و تحلیل

حسینی: ما نمی توانیم مملکت را تعطیل کنیم، جهان هم تعطیل نمی شود

© REUTERS / David W Cernyحسینی: ما نمی توانیم مملکت را تعطیل کنیم، جهان هم تعطیل نمی شود
حسینی: ما نمی توانیم مملکت را تعطیل کنیم، جهان هم تعطیل نمی شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با شروع کرونا در جمهوری اسلامی ایران ابتدا مدارس و دانشگاه ها و سپس مشاغل پر خطر و غیر ضروری تعطیل شد و صرفا فروشگاه های مواد غذایی، داروخانه ها، سوپر مارکت ها و مشاغل ضروری به فعالیت خود ادامه دادند؛ اما در طرح فاصله گذاری هوشمند قرار است از شنبه 30 ام فروردین ماه مشاغل مرحله به مرحله بازگشایی شوند.

آقای سید حسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ی علت بازگشایی مشاغل در شرایط کرونا با وجود احتمال شروع موج دوم کرونا از چین به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

کرونا و چالش جهانی سازی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا و چالش جهانی سازی

شروع و گسترش کرونا در تمام دنیا ناخواسته، غیر مترقبه و ناگهانی بوده و هست به طوری که هنوز، هم دانشمندان ما، و هم دانشمندان دیگر کشورهای جهان اطلاعات دقیق و صحت سنجی شده‌ ای از این ویروس، شیوع، درمان و اثرات آن بر انسانها و جانوران ندارند و نمی توانند به طور قطعی نظری را ارائه دهند تا بر اساس آن تصمیمی اتخاذ شود اما به هر صورت جهان دچار بحرانی است که باید آن را به هر نحوی که می توان مدیریت کرد، بخشی از مدیریت بحران به رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی باز می گردد اما بخشی از آن به سیاست هایی باز می ‌گردد که روزمرگی مردم را از بین نبرد، معیشت و معاش مردم را تحت‌ الشعاع قرار ندهد تا دچار چالش های عمیق اقتصادی در حوزه انسانی نباشیم، بنابراین تدابیری هم باید در راستای این موارد در سطح کلان جامعه اتخاذ شود؛ چه در کشور ما و چه در دیگر کشورها طبیعتا ما نمی توانیم مملکت را تعطیل کنیم، جهان هم تعطیل نمی شود؛ بلکه باید در موضوعات اجتماعی و اقتصادی تغییر شکل داد و پروتکل های خاصی را برای زمان کرونا چه در موجی که گذشت و چه در موجی که احتمال ورود آن وجود دارد تبیین کرد.

وی در ادامه افزود: ما در موج اول دیدیم که بسیاری از کشورها حتی اروپا و به ویژه آمریکا دستپاچه شدند و هیچ برنامه ی از پیش تعیین شده برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین تبعات اقتصادی آن نداشتند حتی در کشوری مانند آمریکا ترامپ اعلام کرد که ورود کرونا به آمریکا یک دروغ است و هیچ گاه احتمال ورود این ویروس به آمریکا وجود ندارد و این کشور را به طور کامل آماده در برابر مقابله با این ویروس اعلام کرد، اما دیدیم که اکنون بیشترین سهم کرونا و کشتار از این ویروس در آمریکا و پس از آن در اروپا است.

این ویروس کاملاً غیر مترقبه بود و تمام جهانیان را شوکه کرد و ما باید شرایط کرونا را کنترل کنیم این تهدید برای ما یک فرصت بود تا متوجه شویم که اگر چنین اتفاقی در آینده رخ دهد، چه در قالب ویروسی مانند کرونا و چه در قالب هر اتفاق غیر مترقبه ی دیگری شرایط ما چه خواهد بود؟ آیا سازمانی برای مقابله با آن داریم؟ آیا تشکیلات لازم را داریم؟ آیا سیاست ها و مدیریت های لازم برای مقابله با چنین بحران هایی را داریم یا خیر؟

کشور جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته غالباً دچار بحران بوده ابتدا بحران جنگ را داشتیم، سپس بحران تحریم ها را داشتیم، پس از آن بحران عدم تامین منابع مالی دولت به واسطه عدم فروش نفت را داشتیم، پس از آن بحران سرما زدگی، سیل و زلزله را داشتیم و آن ها را پشت سر گذاشتیم، تشکیلات های متنوع و گسترده ای اعم از تشکیلات دولتی، ان جی او های مردمی و بسیج ها برای کمک رسانی به مردم در صحنه حاضر شدند.

اکنون هم در شرایط کرونا، شاهد آن هستیم که نقش بخش خصوصی، نقش بخش‌های مردمی و مشارکت های اجتماعی بسیار بالاست و اگر این بخش ها وجود نداشتند قطعاً دولت با ساز و کاری که خودش داشت توانایی مواجهه با این بحران را نداشت.

از نظر من مملکت نباید تعطیل شود و ما باید مشاغل کم خطر و غیر حساس را کماکان داشته باشیم البته با پروتکل های خاصی که در عرضه خدمات و تولیدات آنها تغییراتی را ایجاد کند تا شرایط ایجاد شده به واسطه ی کرونا بر اثر مشکلات پسابرجام و مشکلات اقتصادی برای مردم چندین برابر نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала