گزارش و تحلیل

تاریکی کرونا و نوری که باید از آمریکا بتابد

© Sputnik / Tatiana Stolyarova /  مراجعه به بانک تصاویر تاریکی کرونا و نوری که باید از آمریکا بتابد
تاریکی کرونا و نوری که باید از آمریکا بتابد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از اتلانتیک آمریکا: تنها دارویی که بتواند جلوی نفوذ پروتئین های "کووید-19" به ارگانیسم را بگیرد می تواند نوع بشر را نجات دهد.

اسپوتنیک - تعداد حداکثر پروتئین های موجود در زرادخانه کرونا ویروس جدید، "کووید-19" برای حمله به سلولهای انسانی بیست و نه است. یعنی 29 پروتئین در برابر ده ها هزار پروتئینی که بدن بسیار پیچیده تر و منظم تر انسان را تشکیل می دهند، قرار دارند. 29 پروتئینی که با تعداد کافی از سلولها در تعداد کافی از موجودات زنده را اشغال می کنند تا بیش از 80000 انسان را بکشند و کل جهان را نگران کنند.

 تعداد مبتلایان به کرونا در جهان - اسپوتنیک ایران
تعداد مبتلایان به کرونا در جهان از مرز 2 میلیون نفر عبور کرد

دانشمندان در حال کشف این ویروس جدید كه از ماه ژانویه باعث بروز موارد عفونت ذات الریه در ووهان چین شده است هستند. به مدت سه ماه، آزمایشگاه ها در سراسر جهان توانستند پروتئین های فردی را هدف قرار دهند، بعضی از ساختارهای آنها را اتم به اتم با سرعت رکورد محاسبه و ترسیم کنند. پژوهشگران دیگر در حال مطالعه ذرات مولكولی و جستجوی خون كسانی هستند كه می توانند در مقابل این پروتئین های ویروسی  مقاومت كنند و سرانجام آنها را سرکوب نمایند. اکنون ما در حال آزمایش بیش از 100 داروی تست شده برای مقابله علیه کرونا هستیم. در اواسط ماه مارس، به چند نفر اول از داوطلبان واكسن آزمایشی از شرکت "مدرنا" زده شد.

برخی محققان پزشکی تعامل این 29 پروتئین با قسمتهای مختلف سلول انسانی را آزمایش می كنند. هدف از این تحقیق یافتن داروهایی است که به میزبان حمله می کنند اما به ویروس نه. به نظر می رسد که این چیزی دور از مبارزه با ویروس است، اما چنین جستجوهایی به ما امکان می دهد چرخه تکثیر ویروس را کنترل کنیم. برخلاف باکتری ها، ویروس ها نمی توانند خود را کپی کنند. آنها سلولهای میزبان را برای کپی کردن ژنوم ویروسی و ساخت پروتئین های ویروسی خود فریب می دهند.

ویروس کرونا باعث نابودی 140 میلیون گل لاله در هلند شد - اسپوتنیک ایران
ویروس کرونا باعث نابودی 140 میلیون گل لاله در هلند شد

یک ایده این است که کارهایی را که به دستور ویروس شروع شده است متوقف کنیم، بدون اینکه در عملکرد طبیعی سلول دخالت نماییم. به سختی می توان این روند را با آنتی بیوتیک ها میسر ساخت، آنها سلول های باکتریایی خارجی را به طور بی تفاوت می کشند. کیوان شوکت داروشناس دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، گفت: "فکر می کنم این کار بیشتر شبیه به درمان سرطان است." به عبارت دیگر، ما می توانیم درباره تخریب انتخابی سلولهای انسانی صحبت کنیم که در حال تخریب هستند. اما یک مشکل پیش می آید: تفاوت تشخیص بین یک فرد و باکتری، بین ویروس و انسانی است که مورد حمله ویروسی قرار گرفته است.

بنابراین، داروهای ضد ویروسی به ندرت مانند "آنتی بیوتیک ها علیه باکتری" تبدیل به داروی معجزه آسایی می شوند. به عنوان مثال، تامیفلو می تواند مدت زمان عفونت حاد تنفسی ویروسی را یک یا دو روز کوتاه کند، اما نمی تواند به طور کامل بیماری را درمان نماید. داروهای ضد ایدز و هپاتیت C باید در مخلوط با دو یا سه داروی دیگر مصرف شوند، زیرا ویروس می تواند به سرعت جهش یافته و مقاوم شود. خبر خوب در مورد ویروس کرونا این است که خیلی سریع جهش نمی یابد.

جلوگیری از نفوذ "کووید-19" به سلول انسان

دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت - اسپوتنیک ایران
سازمان جهانی بهداشت: فقط واکسن می تواند جلوی کرونا را بگیرد

بیایید از جایی شروع کنیم که ویروس ظاهر می شود. این ویروس سلول های میزبان را فریب می دهد. ویروس کرونا پوشیده از پروتئین هایی شبیه به چوپا چوپس است. نوک این پروتئین ها می تواند به گیرنده ACE2 متصل شود که در برخی از سلول های انسانی وجود دارد. به این خاطر که این پروتئین های خار مانند که یک نوع تاج را تشکیل می دهند ویروس ها از گروه سندرم تنفسی خاورمیانه سارس نام خود را اینطور گرفتند. آزمایش های بالینی واکسن تولیدی توسط "مدرنا" به دلیل اینکه بر اساس مطالعات قبلی در مورد پروتئین مرس انجام شده است، می توانند خیلی سریع راه اندازی شوند.

یکی از گزینه ها، درمان توسط آنتی بادی است. این سریعتر از ایجاد قرص جدید است. آنتی بادی پروتئین های وارده از بیرون را خنثی می کند. بنابراین، قدرت سیستم ایمنی بدن انسان تجدید می شود. برخی بیمارستان ها به مبتلایان پلاسمای خون غنی از آنتی بادی را از کسانی که با موفقیت کسالت کرونا را گذراندند، انتقال می دهند.

وزن کل ویروس های کرونا در جهان محاسبه شد - اسپوتنیک ایران
وزن کل ویروس های کرونا در جهان محاسبه شد

تیم های تحقیقاتی و شرکت های بیوتکنولوژی همچنین پلاسمای افرادی که بهبود یافته اند را به منظور شناسایی آنتی بادی هایی که می توانند در مقادیر زیادی در کارخانه ها تولید شوند، آزمایش می کنند. پروتئین یک هدف منطقی برای آنتی بادی ها است، زیرا مقدار زیادی از آن در خارج از ویروس وجود دارد.

کرونا ویروس همچنین از آنزیم های انسانی استفاده می کند که بی اختیار پروتئین را فعال می کند و به ویروس کمک می کند تا به دو قسمت تقسیم شود و به درون سلول انسان نفوذ کند. برخی از داروهای آزمایشی به منظور جلوگیری از انجام بدون اراده این کار توسط این آنزیم ها ساخته شده اند. هیدروکسی کلروکین، داروی ضد مالاریا که ترامپ شیفته آن شده است، به سرکوب فعالیت پروتئین ها کمک می کند.

ممانعت از بازتولید ویروس

 ویتنام - اسپوتنیک ایران
راز موفقیت ویتنام در مقابله با کرونا

یک سلول انسانی ژنوم خالص کرونا را به منزله یک نوع خاص از RNA، مولکولی که ایجاد پروتئین های جدید را ،هدایت می کند، می گیرد. اما این، پروتئین های ویروسی خواهد بود. در نتیجه ویروس های جدید ظاهر می شوند. یک داروی ضد ویروسی تجربی Remdesivir، که تحت آزمایشهای بالینی مناسب برای درمان "کووید-19" قرار دارد، روی پروتئین ویروسی عمل می کند که RNA را کپی می کند، در نتیجه فرایند کپی کردن ژنوم را مختل می کند.

پروتئین های اکسسوری بسیار مرموز نیز کشف شده اند که بی نظیر هستند و فقط در این ویروس وجود دارند. ممکن است که این پروتئین ها به ویروس کمک کنند تا از دفاع ضد ویروسی طبیعی سلول های انسانی دور بزند. اگر این روند را قطع کنیم، می توانیم به سلول کمک کنیم تا ویروس را سرکوب کند.

مبارزه برای نجات سیستم ایمنی انسان

چین اجازه آزمایش اولیه دومین واکسن کرونا را صادر کرد - اسپوتنیک ایران
چین اجازه آزمایش اولیه دومین واکسن کرونا را صادر کرد

داروهای ضد ویروسی در مراحل اولیه بیماری قرار دارند، هنگامی که ویروس تعداد کمی از سلولها را آلوده کرده و تعداد معدود نسخه از خودش ساخته، کارکرد دارو موثرتر است. اگر داروهای ضد ویروسی خیلی دیر وارد کنیم، این خطر وجود دارد، که تا زمان حساس، سیستم ایمنی بدن را هم شکست داده باشد.

آن دسته از بیمارانی که به طور جدی و یا علاج ناپذیر مبتلا می شوند، به اصطلاح طوفان سیتوکین هنگامی که این بیماری باعث یک واکنش ایمنی تند و کنترل نشده شود، تجربه می کنند. طوفان سیتوکین می تواند ریه ها را به طور جدی آلوده کند و باعث ایجاد ترشحاتی در بافت های ریه شود. بنابراین، یکی دیگر از راه های مقابله با "کووید-19"، تأثیر بر واکنش ایمنی است و نه خود ویروس.

آمار بیماری "کووید-19" نشان می دهد طوفان سیتوکین در طول این بیماری کم نظیر است. این طوفان به سرعت در ریه ها شروع می شود. اما در عین حال، ارگان های دیگر را نیز کمتر آلوده می کند، اگرچه ریه ها به شدت مبتلا می شوند. به همین دلیل، ویروس "کووید-19" و بیماری کرونا برای علم ناشناخته مانده است. مطالعات اولیه برای ایجاد داروهای ضد "کووید-19" با تمرکز بر تولید مجدد داروهای موجود مربوط است، زیرا بیمار بستری شده می تواند لااقل نتیجه را سریعتر به دست بیاورد، چیزی که پزشکان پیش عوارض جانبی این دارو می دانند و شرکت ها می دانند چگونه آن را تولید کنند. اما بعید است که این داروها نوعی پادزهر برای درمان "کووید-19" باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала