گزارش و تحلیل

آیا عراق می تواند در منازعه ایران و آمریکا بی طرف باشد؟

© Flickr / Benno Hansenآیا عراق می تواند در منازعه ایران و آمریکا بی طرف باشد؟
آیا عراق می تواند در منازعه ایران و آمریکا بی طرف باشد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر پیشنهادی سابق عراق در مصاحبه ای با یکی از رسانه های عراقی اظهار داشته بود که عراق در منازعه میان ایران وآمریکا بی طرف خواهد ماند.

اسپوتنیک - هفته گذشته آقای عدنان الزرفی نخست وزیر پیشنهادی سابق عراق در مصاحبه ای با یکی از رسانه های عراقی اظهار داشته بود که عراق در منازعه میان ایران وآمریکا بی طرف خواهد ماند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
استقبال تهران از معرفی مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری جدید عراق

ایشان در همین مصاحبه از فداکاری های آمریکایی ها در مسیر دوستی با عراق تعریف و تمجید کرده بود.

البته با توجه به اینکه وی خود شناسنامه آمریکایی هم دارد طبیعی به نظر می آید که چنین سخنانی را مطرح کند اما روز پنج شنبه هفته گذشته وی مجبور شد از تشکیل کابینه عراق انصراف دهد و آقای مصطفی کاظمی متولی تشکیل این کابینه شود.

خود همین ماجرا نشان می دهد که مردم عراق کاملا متوجه هستند چه کشوری در مسیر دوست با عراق فداکاری کرده و چه کشوری تلاش دارد مهره های خود را بر عراق تحمیل کند.

حتی یک بار هم نشده که یک مسئول آمریکایی اظهار دارد که این کشور عراق را برای دوستی با مردم عراق اشغال کرده بلکه همیشه همه مسئولان آمریکایی اظهار می دارند که عراق را برای منافع ملی شان اشغال کرده اند.

حتی پرزیدنت ترامپ پا را فراتر گذاشته و به صراحت اظهار داشته که آمریکا برای اشغال عراق ملیاردها دلار هزینه کرده و وی عراقی ها را وادار خواهد کرد که این هزینه را بپردازند و تا زمانی که این هزینه را از عراقی ها نستاند به اشغال عراق ادامه خواهد داد.

در مقابل مشاهده می کنیم زمانی که آمریکا مردم عراق را تحریم کرد این ایرانی ها بودند که مرزهای خود را برای مردم عراق باز کردند وآنچه مردم عراق نیاز داشتند برای آنها تامین کردند.

پس از اشغال عراق هم این ایرانی ها بودند که از مواد اولیه گرفته تا برق و انرژی عراق را تامین کردند.

زمانی که ایالات متحده داعش را ایجاد کرد تا ثبات و امنیت عراق را بر هم بزند این ایرانی ها بودند که به کمک مردم عراق شتافتند و علاوه بر تامین تسلیحات اقدام به آموزش جوانان عراقی برای دفاع از خود شدند.

شاید هنوز بسیاری مصاحبه آقای بارزانی با شبکه العربیه (وابسته به عربستان سعودی) را به یاد دارند که تاکید کرد: "وقتی داعش موصل را اشغال کرد نیروهایش با سرعت به سمت اربیل به حرکت در آمدند و هیچ نیرویی توان مقابله با آنها را نداشت در آن زمان کردهای عراق از همه کشورها تقاضای کمک کردند و تنها پاسخی که از آمریکایی ها دریافت کردند، بررسی می کنیم بود".

وی در همین مصاحبه خود افزود : " شب نشده به یکباره به من گفتند یک تماس از (شهید) قاسم سلیمانی داری، گوشی را که برداشتم به من گفت به نیروهایت بگو سریع خود را به فرودگاه اربیل برسانند نیرو و تجهیزات دارد میاید و یک پل هوایی راه انداخت توپخانه ایران هم شروع کرد مواضع داعش را بمباران کردن و تا صبح نشده آنقدر نیرو و مهمات در اربیل بود که نه فقط پیشروی داعش متوقف شد بلکه توانستیم داعشی ها را وادار کنیم به سمت موصل فرار کنند".

کیش و مات شدن آمریکا در عراق - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کیش و مات شدن آمریکا در عراق

نمی دانم منظور آقای الزرفی از فداکاری های آمریکایی ها چه بود اما همین مصاحبه آقای بارزانی می تواند به وضوح نشان دهد که کدام کشور برای روابط خود با مردم عراق فداکاری کرده.

به هر حال از همه این مسایل بگذریم می توانیم بگوییم در بسیاری از موارد منافع ایران و عراق به هم گره خورده در حالی که ایالات متحده هیچ منافع مشترکی با عراق ندارد و تنها این آمریکا است که برای دزدی از عراق  و استفاده از موقعیت ژئوسیاسی آن منفعت می برد.

ثبات و امنیت در عراق به نفع ایران است کما اینکه ثبات و امنیت در ایران به نفع عراق است و ثبات و امنیت در دیگر کشورهای منطقه نیز به نفع همسایگانشان می باشد.

تصور کنید در یک مجتمع زندگی می کنید و همسایه تان هر روز با تعدادی درگیر باشد، حد اقل اتفاقی که رخ می دهد این است که آرامش شما سلب می شود.

اما آیا آرامش آنکه در شهر دیگری زندگی می کند نیز سلب می شود تا بیاید ساختمان شما و بگوید به دلایلی بنده منافع ام اینجا در خطر است؟

وجود آمریکا در عراق به این دلیل است که ثبات و امنیت در کل منطقه خاورمیانه به هم بخورد و بالطبع آمریکایی ها بتوانند دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران را تهدید کنند و بدیهی است که ایرانی ها به آمریکایی ها اجازه ندهند تا به راحتی کار خود را انجام دهند و امنیت ایران را به هم بزنند.

دولت عراق هم مجبور است در این ماجرا تکلیف خود را روشن کند.

دولت عراق نمی تواند بگوید در منازعه ایران و آمریکا بی طرف است چون بخواهد یا نخواهد درگیر این منازعه است و آمریکایی ها بالاجبار منازعه را به زمین عراق کشانده اند.

وقتی که شهید سلیمانی را روی خاک عراق ترور می کنند یعنی عراق را درگیر ماجرا می کنند.

فقط وقتی دولت عراق می تواند در مورد بی طرف بودن در منازعه ای صحبت کند که آمریکایی ها را از عراق خارج کند و شرایطی ایجاد کند که خاک عراق تهدیدی برای ایران به حساب نیاید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала