گزارش و تحلیل

استخراج نفت متوقف می‌شود

© AP Photo / Matthew Brownاستخراج نفت متوقف می‌شود
استخراج نفت متوقف می‌شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فوربس: توافق جدید با مشارکت اوپک، روسیه و آمریکا امکان پذیر است.

به نظر می رسد که سرانجام ترامپ با پوتین توافق کرد تا کمی تولید نفت متوقف شود. مکالمات تلفنی "بسیار مهمی" که روسای جمهوری دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در طول برنامه تلویزیونی "فاکس و دوستان" انجام دادند، می تواند بر قیمت نفت تأثیر بگذارد. اکنون نفت طبق قیمت ژوئن و سایر قراردادهای فیوچری دوباره بیش از 30 دلار است.

قرار بود این هفته سرآغاز پایان معامله اوپک + و روسیه برای محدود کردن تولید در شرایط کاهش تقاضا باشد. این عمدتا توافقنامه ای بین عربستان سعودی و روسیه بود که حداقل برای مدت سه سال معتبر بود. در اصل، این پاسخی بود به رقابت شرکتهای نفت و گاز شیل آمریکا.

یک ماه پیش، ریاض و مسکو از کاهش تولید نفت خودداری کردند. و این در همان لحظه ای بود که به دلیل پاندمی کرونا، اقتصادهای اصلی جهان "دکمه مکث" را فشار دادند.

عربستان سعودی از ترس اینکه نفتی که تولید می کند به فروش نرسد، جایی برای ذخیره سازی وجود نخواهد داشت و در نتیجه نفت مجانی خواهد شد، فورا ً جلسه اوپک را تشکیل داد.

رايزنى هاى پوتين با اوپك و آمريكا در باره بازار نفت - اسپوتنیک ایران
رايزنى هاى پوتين با اوپك و آمريكا در باره بازار نفت

پس از مکالمه بین روسای جمهوری ترامپ و پوتین، شرکت های روسی دوباره سیگنالهایی مبنی بر آماده بودن برای کاهش تولید می فرستند.

آمارپریت سینگخ  یک تحلیلگر امور نفتی در  شرکت بارکلیز می گوید: "در  چنین چرخش شدید هیچ چیز غیر منتظره ای وجود ندارد." مداخله سیاسی واشنگتن خیلی محتمل به نظر می رسید. واشنگتن می دید که متحد آن عربستان سعودی در تلاش بود كه تولیدكنندگان نفت شیل آمریكا را در زمانی كه این كشور در حال مبارزه با اپیدمی همه گیر بود، خرد كند.

عدم اطمینان در مورد مشارکت کشورهای غیر اوپک در مذاکرات تولید وجود دارد، و این به ویژه در مورد ایالات متحده صادق است. اما مقیاس کاهش تقاضای جهانی بدان معنی است که بزرگترین شرکتهای نفت و گاز باید گردهم آیند  و مذاکره کنند. این چیزی شبیه به اوپک ++ خواهد بود.

اگر اوپك موافقت كند كه تحويلات را به ميزان دو ميليون بشكه در روز در مقايسه با سطح مارس كاهش دهد، اين امر باعث عدم تعادل پيش بيني شده به میزان حدود 30٪ شده و منجر به تثبيت قيمت نفت و متوقف كردن كاهش نرخ سهام شركت هاي نفتي خواهد شد.

دستور ترامپ: شناورهای  ایرانی درصورت مزاحمت برای ناوهای  آمریکایی منهدم شوند - اسپوتنیک ایران
ترامپ: بعید نیست برای نفت عربستان حقوق گمرکی وضع کنیم

برای عربستان دشوار است که حتی پس از ارائه تخفیف های جدی، خریداران بخشی از نفت خود را پیدا کند. اول از همه، این موضوع در مورد چین صدق می کند.

نفت یورالز روسی امروز 15 دلار برای هر بشکه ارزان تر از برنت است که استاندارد اروپایی است. در سناریوی فعلی، قیمت خالص هر بشکه کمتر از هزینه تولید است و اگر هیچ کس مایل نباشد نفت بخرد، این ضرر ممکن نیست با افزایش میزان فروش یا کاهش نرخ ارز جبران شود.

سینگخ می گوید: "ما انتظار داریم که کشورهای تولید کننده نفت اوپک + همکاری کنند، زیرا حفظ سهم بازار در وضعیت فعلی، به نظر می رسد که اقدام بیهوده و کوتاه بینانه باشد".

حتی قبل از رسیدن پاندمی کرونا، رشد تولید نفت آمریکا کند شد. تولیدکنندگان نفت شیل از ترس ورشکستگی، از هزینه های اضافی صرف نظر کردند. به گفته بارکلیز، قیمت میانگین نفت شیل آمریکا حدود 50 دلار در هر بشکه است.

این اواخر تحویلات نفت غیرآمریکایی رو به افزایش است و به دلیل پایین آمدن قیمت ها  تعداد کمتر پروژه های جدید در حال راه اندازی است. سینگخ گفت که چنین روندهایی باید بعد از بهبود تقاضا، به سناریوهای خوش بینانه تری برای اوپک و روسیه مبدل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала