کرونا ویروس چطور روابط ایران و روسیه را بر سر تحریم های ایالات متحده دستخوش تغییر کرد

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک در مورد چگونگی کمک روسیه به ایران در مبارزه با تروریسم پزشکی صحبت کرد.

اسپوتنیک - بیماری همه گیر کرونا ویروس «کووید-۱۹» نه تنها آزمایشی برای حوزه های بشردوستانه و پزشکی هر کشوری است، بلکه محکی برای  روابط سیاسی بین کشورها بوده است. ایران، به محض تبدیل شدن به مرکز ثانویه عفونت کرونا ویروس در خاورمیانه، از سوی شرکای معاهدات بین المللی با خیانت دیگری روبرو شد؛ همه کشورها حتی در مواجهه با اپیدمی جهانی وفادار به تعهدات خود نبودند.

اما کرونا ویروس آجیل دوستی ایران و فدراسیون روسیه را جدا نکرد، معلوم شد که آجیل برای این کار خیلی بادوام است.

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه
کرونا ویروس چطور روابط ایران و روسیه را بر سر تحریم های ایالات متحده دستخوش تغییر کرد - اسپوتنیک ایران
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه

اسپوتنیک: از اواخر فوریه ایران بعد از چین تبدیل به دومین کشور در جهان و اولین کشور در خاورمیانه شد که اپیسنتر شیوع ویروس کرونا نام گرفت. این ویروس جان تقریبا دو هزار نفر را و از جمله شخصیتهای بارز سیاسی را در کشور گرفته است. هر ده دقیقه در ایران از این ویروس یک ایرانی فوت می کند. آقای محمد جواد ظریف اعلام کرده که همانا تحریم های یکجانبه آمریکا هستند که هر ساعت شهروندان ایرانی را در شرایط اپیدمی می کشد، اما ایالات متحده به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می کند. نظامیان ایرانی و افرادی که طرفدار این گزینه هستند که «کووید-۲۰۱۹» به صورت اتفاقی وارد ایران نشده است، معتقدند که این سلاح بیولوژیکی ایالات متحده و اسرائیل است. آیا شما این نقطه نظر را قبول دارید؟ آیا ویروس کرونا، اسلحه بیولوژیکی ایالات متحده آمریکا علیه ایران است؟

کاظم جلالی: همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند این تهمتی است که به ایالات متحده وارد شده است و آنها می بایست در این خصوص پاسخگو باشند. اما با توجه به تشدید تحریم ها به ویژه تحریم های پزشکی اقدام ایالات متحده قطعا یک تروریسم پزشکی بر علیه ملت ایران است.

سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اعتراض بیش از سیصد سازمان مردم نهاد به تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه ایران

اسپوتنیک: وزارت امور خارجه ایران یک کمپین بین المللی را راه انداخته که همه را به مجبور کردن دولت ترامپ برای برداشتن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در شرایط اپیدمی کرونا فرا می خواند. چه نتایجی را ایران در نظر دارد تا از این کمپین به دست آورد؟ 

کاظم جلالی: انتظار از این کمپین رساندن صدای مظلومت ملت ایران و رنج مضاعفی است که مردم ایران از ناحیه تحریم ها و کرونا متحمل می شوند به گوش تمامی مردم جهان می باشد.

این یک پویش مردمی است و هدف آن روشنگری افکار عمومی نسبت به جنایت ها و تروریسم پزشکی آمریکا است و انتظار داریم که تمامی کشورها، سازمان های بین المللی و مردم جهان به این پویش پیوسته و همگی در جهت رفع این تحریم ها اقدامات عملی را صورت دهند.

محکوم شدن ایران به پرداخت غرامت چندین میلیارد دلاری در امریکا  - اسپوتنیک ایران
اعمال تحریم های جدید علیه ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا

اسپوتنیک: چرا اروپایی ها که بسیاری از آنان عضو شورای امنیت سازمان ملل می باشند، نمی توانند مثل چین و روسیه تحریم های یکجانبه ایالات متحده را رد کنند و به صورت مستقیم به ایران کمک کنند؟

کاظم جلالی: متاسفانه بسیاری از کشورهای اروپایی چنین موضع غیر فعالانه ای در خصوص تحریم های ایالات متحده دارند. دلیل آن همان علتی است که بر مبنای آن کشورهای اروپایی نتوانستند در مقابل خروج آمریکا از برجام واکنش مناسبی را نشان دهند.

کمک روسیه در مبارزه با ویروس کرونا

اسپوتنیک: فدراسیون روسیه در بین اولین کشورهایی قرار گرفت که به کمک ایران در مبارزه با ویروس کرونا آمد. لطفا برای ما مفصل تر بگویید که در چه حجمی و توسط چه سازمان روسی این کمک ارائه شد؟ 

روسیه: وضعیت دشوار ایران نتیجه تحریم های آمریکا است - اسپوتنیک ایران
روسیه: وضعیت دشوار ایران نتیجه تحریم های آمریکا است

کاظم جلالی: نیازمندی های ایران برای مقابله با این بیماری از سوی وزارت امور خارجه و سایر دستگاغه های ذیربط از جمله وزارت بهداشت در اختیار کشورها و از جمله روسیه قرار گرفته است. این اقلام شامل ماسک پزشکی، دستگاه تنفس مصنوعی، گان پزشکی، داروهای موثر در درمان این بیماری، کیت تشخیص بیماری و ... بوده که کمک های روسیه شامل ۵۰۰ کیت تشخیص که برای ۵۰ هزار نفر قابل استفاده می باشند، بوده است.

اسپوتنیک: این کمک بنا به درخواست طرف ایرانی در اختیار ایران قرار گرفته یا با ابتکار عمل از مسیر رئیس جمهور روسیه؟ آیا این ابتکار مخالفانی را در ایران داشته؟ این نارضایتی به چه شکل عیان شد؟

کاظم جلالی: این کمک ها به ایران به دنبال افزایش شیوع بیماری کرونا در ایران صورت گرفت و دولت روسیه به دنبال درخواست های ایران از همه کشورها به منظور کمک برای مقابله با این ویروس، آمادگی خود را برای ارسال کمک های بیشتری اعلام نموده است. با توجه به بعد انسانی و انساندوستانه این موضوع طبیعتا همه مردم و همه کشورها از آنجایی که درگیر این بیماری هستند، تلاش خود را برای جلوگیری شیوع بیشتر و ریشه کن کردن آن معطوف می دارند. مردم ایران  در چنین شرایطی طبیعی است که از دوستان خود توقع بیشتری داشته باشند.

اسپوتنیک: با چه نهادها و سازمان های دولتی در فدراسیون روسیه شما در حال مذاکره در خصوص این موضوع می باشید؟ 

کاظم جلالی: همانطور که عرض شد دولت روسیه آمادگی خود را برای ارسال کمک های بیشتر اعلام کرده است و به دنبال آن این سفارت با سازمان ها و نهاد های ذیربط از جمله وزارت خارجه، آژانس فدرال حمایت از حقوق مصرف کنندگان که مسئولیت اصلی را در این موضوع بر عهده دارد و سایر نهادهای ذیربط تماس ها و گفتگوهایی انجام داده است.

اسپوتنیک: شما کمک های روسیه به ایران را به چه نحوی پخش می کنید؟

کمک های روسیه به ایران جهت مبارزه با کرونا - اسپوتنیک ایران
کمک های روسیه به ایران جهت مبارزه با کرونا

کاظم جلالی: این کمک ها در اختیار سازمانهای ذیربط همچون هلال احمر و وزارت بهداشت جهت پخش در سراسر ایران قرار می گیرد.

اسپوتنیک: روسیه و ایران از استفاده از دلار در معاملات دوجانبه سر باز زدند و دو سالی هست که از ارزهای ملی استفاده می کنند. شما در کانال تلگرامی خودتان خبر از افتتاح حساب جمع آوری کمک به ایران از طریق واریز پول به حسابی در بانک ایرانی- روسی «میربیزنس بانک»، دادید. این چه نوع جمع آوری کمک می باشد ؟ این کمک ها صرف چه اموری خواهند شد؟

کاظم جلالی: این حساب برای کمک همه شهروندان اعم از ایرانی و روسی چه در داخل روسیه و چه در سایر کشورها می تواند مورد استفاده قرار گیرد و طبیعتا منابع جمع آوری شده جهت هزینه برای تامین اقلامی که در بالا به آن اشاره شد، قرار خواهد گرفت.

اسپوتنیک: آیا در اینجا می توان گفت که روسیه در عمل و نه در حرف به ایران به صورت مستقیم کمک می کند و از هرگونه تهدید در خصوص نقض تحریم های یکجانبه ایالات متحده - بر خلاف قولهای اتحادیه اروپا در خصوص اینکه به ایران کمک مالی ارسال خواهد کرد - نمی ترسد؟

 کمک اتحادیه اروپا به ایران برای مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران
کمک اتحادیه اروپا به ایران برای مقابله با کرونا

کاظم جلالی: دولت روسیه تا الآن همکاری های خوب و مناسبی را با ایران چه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته و همانطور که مستحضرید از روابط خوبی در تمامی زمینه ها با روسیه برخورداریم و دولت روسیه همواره حمایت های خود را از ایران و تلاش برای اجرای برجام انجام داده و در مورد تحریم های آمریکا بر علیه ایران خصوصا در شرایط کنونی با اتخاذ مواضع شدید بر علیه این تحریم ها، خواستار لغو آنها شده است.

اسپوتنیک: نمی توان از کنار بحث تولید واکسن عبور کرد. بسیاری از کشورهای به شکل فعالانه در حال کار بر روی تولید واکسن می باشند. آیا در ایران نیز در این خصوص فعالیتی صورت می گیرد؟ تجربه چه کشوری در اینجا برای ایران جالب است؟ و آیا ایران آمادگی دارد واکسن تولیدی خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد؟ در اختیار چین، روسیه، ایالات متحده؟

انجام آزمایشات بر روی واکسن کرونا ویروس در ایران شروع شد - اسپوتنیک ایران
انجام آزمایشات بر روی واکسن کرونا ویروس در ایران شروع شد

کاظم جلالی: بله. پژوهشکده های مختلفی در ایران از ابتدای شیوع این بیماری اقدام به تحقیق برای تولید واکسن و داروی قطعی این بیماری نموده اند و در حال حاضر نیز طبق اخباری که منتشر شده است به موفقیت های خوبی در این خصوص دست یافته اند. قطعا با توجه به بعد انسانی این بحران، جمهوری اسلامی ایران به حسب وظیفه انسانی و دینی خود از هرگونه کمکی به سایر کشورها و ملت ها دریغ نخواهد کرد.

 

ایرانیان مقیم روسیه در شرایط کرونا

اسپوتنیک: وضعیت ایرانیانی که در حال حاضر در روسیه هستند به چه شکل است؟ با احتساب اینکه محدودیتهایی بر پرواز های بین کشورهایمان اعمال شده و امکان به پایان رسیدن ویزا کاری و یا دانشجویی روسیه وجود دارد، چه کاری را شما برای آنها انجام می دهید ؟ چه کمک مشخصی را شما در اختیار آنها قرار می دهید؟ آیا مواردی وجود داشته که در بین شهروندان ایرانی که در روسیه حضور دارند درخواست کمک پزشکی به دلیل ابتلای به کرونا و یا قرنطینه از شما شده باشد؟ آیا ایرانیان با درخواست سازماندهی خروج از روسیه به ایران به شما مراجعه کرده اند؟ آیا چنین نوع درخواست هایی داشته اید؟

روابط ایران و آمریکا در پرتو مفاهیم سه گانه
 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روابط ایران و آمریکا در پرتو مفاهیم سه گانه

کاظم جلالی: خوشبختانه تا کنون موردی از ابتلای ایرانیان مقیم روسیه به ویروس کرونا گزارش نشده است و این سفارت حسب وظیفه خود اطلاع رسانی های لازم بر اساس دستورالعمل های دریافتی از مراجع ذیربط روسیه برای رعایت نکات بهداشتی را انجام داده. در بخش مراجعات کنسولی هم تمهیداتی را به منظور کاهش تردید و مراجعه حضوری افراد اندیشیده به نحوی که کلیه امور مربوط به ایرانیان در حال حاضر بصورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی صورت می گیرد و به همین منظور شماره های تماس 24 ساعته ای را برای پاسخگویی به سوالات و مشکلات معرفی نموده است. در خصوص عزیمت و رفت و آمد ایرانیان به ایران، تابع مقررات اعلام شده در این خصوص از طریق مراجع ذیربط روسیه می باشیم.

توافقات روسیه، ایران و ترکیه در خصوص ادلب سوریه در مسکو

اسپوتنیک: یکی از مهمترین مشکلات بین المللی همچنان بحث حل و فصل شرایط در ادلب سوریه باقی مانده است. به نظر می رسید که کشورهای ضامن در حل و فصل مسئله سوریه همه چیز را حل و به توافق رسیده اند. اما در عمل اینگونه نیست. شما چه فکر می کنید، آیا توافقات مسکو توسط ترکیه رعایت نمی شوند؟ چه چیزی را در این خصوص ایران از طرف خود می تواند پیشنهاد کند؟

آمریکا می خواهد تحت پوشش کمک های بشردوستانه به سوریه، محموله هایی را به شبه نظامیان منتقل کند - اسپوتنیک ایران
آمریکا می خواهد تحت پوشش کمک های بشردوستانه به سوریه، محموله هایی را به شبه نظامیان منتقل کند

کاظم جلالی: مشکل ادلب، وجود گروه های تروریستی و افراطی است که از سراسر سوریه  به این مکان آمده و تجمع کرده اند. مبارزه با تروریست ها در تمام قطعنامه های سازمان ملل مورد تاکید قرار دارد ولی سختی کار در این جاست که آنها در میان مردم عادی پناه گرفته و از آنها  به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. مشکل دیگر این است که برخی کشورها و جهات خارجی به این تروریست ها ارتباط دارند و آنها را تغذیه می کنند و استفاده ابزاری از آنها دارند  - ایران در توافقات اخیر مسکو نبود ولی از توقف درگیری و آتش بس به عمل آمده استقبال کرده است.

ایران آمادگی دارد در قالب روند آستانه با روسیه و ترکیه درباره توافقات اخیر مسکو، چگونگی مبارزه با تروریست ها در ادلب، مشورت و تبادل نظر داشته باشد.

ویروس کرونا، نفت و اپک

اسپوتنیک: اپیدمی ویروس کرونا و یکی از اثرات آن که از بین رفتن توافق اپک پلاس بود، بازار نفت را تحت تاثیر قرار دادند. و الان عربستان سعودی موضع بسیار سختی را اتخاذ کرده است دامپینگ قیمت نفت. آیا این دامپینگ از طریق عربستان سعودی مدت زیادی ادامه خواهد داشت؟ آیا می توان گفت که تعدادی از کشورها می توانند با هدف فشار بر ریاض متحد شوند و چیز جدیدی مشابه یک اپک جدید را ایجاد کنند؟ آیا ایران از چنین اتحادی حمایت خواهد کرد؟ روسیه بر خلاف عربستان سعودی اقدام به دامپینگ قیمت نفت نمی زند. در این زمینه ایران و روسیه متحد هستند یا اینکه کاملا هم متحد نیستند؟ و شما همکاری نفتی بین ایران و روسیه را به چه شکل می بینید؟

ضرر 500 میلیون دلاری کشورهای اوپک بخاطر سقوط نفت - اسپوتنیک ایران
ضرر 500 میلیون دلاری کشورهای اوپک بخاطر سقوط نفت

کاظم جلالی: کشورها براساس منافع ملی خود اقدام می کنند و می تواند به صورت شرکت در ائتلافها یا اتحادها و یا همگراییها نمود پیدا کند و یا راههای دیگری را انتخاب نمایند. دو کشور ایران و روسیه در بسیاری از زمینه ها اشتراک نظر دارند به همین خاطر نیز جناب آقای زنگنه وزیر نفت ایران چند بار با جناب آقای نواک وزیر انرژی روسیه هم دیدار نموده و هم تلفنی گفتگو نموده اند. اکنون نیز این دو کشور با رایزنی می توانند راه حل های مشترکی را برای توسعه همکاریهای نفتی بین دو کشور بیابند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала