گزارش و تحلیل

کلاهبرداری های کورونایی

© AP Photo / Ebrahim Norooziکلاهبرداری های کورونایی
کلاهبرداری های کورونایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعضی مغازه دارها در ایران به خاطر سر رسید چک هایشان اقدام به فروش صوری کالا به مردم نموده اند و به بهانه کرونا تلفن خود را خاموش کرده اند.

جای تاسف دارد که برخی کلاهبرداران و شیادان از هر فرصتی برای کلاهبرداری از مردم استفاده می کنند از جمله ماجرای انتشار ویروس کرونا و هیچ اعتقاد و ایمانی ندارند.

برخی شاید فکر کنند منظور آنهایی است که مواد شوینده و یا ماسک و یا دستکش را احتکار کرده اند باشد اما این ماجرا قدیمی شده.

برخی کاسبان و مغازه داران این روزها اقدام به فروش کالا و یا خدمات به مشتریان می نمایند و بعد از اینکه پول ها را از مردم دریافت کردند درب مغازه ویا محل کسب و کار خود را به بهانه کرونا می بندند تا فرار کنند.

 کدام گروه خونی بیشتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند؟  - اسپوتنیک ایران
کدام گروه خونی بیشتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند؟

روز گذشته سری به بازار زدم و دیدم داد و فریاد چند نفر از مردم نزدیک پاساژ روحی در محله مولوی بلند شده، بعد که ماجرا را جویا شدم متوجه شدم برخی مغازه های پرده فروشی در این پاساژ به اینها پرده فروخته اند  و علیرغم رسیدن و گذشتن موعد تحویل، پرده ها را تحویل نداده اند و بعد با چند نفر دیگر که صحبت کردم متوجه شدم بعضی مغازه دار های این پاساژ به دلیل سر رسید چک هایشان اقدام به فروش صوری کالا به مردم نموده اند و بعد از اینکه پول را دریافت کرده اند به بهانه کرونا و یا تعطیلات عید درب مغازه ها را بسته اند و تلفن های خود را خاموش کرده اند.

به چند مکان دیگر در بازار رفتم و دیدم همین اتفاق برای برخی دیگر از مردم پیش آمده و به هر جا که رفته اند نتیجه نگرفته اند و به بهانه کرونا یا ادارات مربوطه برای دریافت شکایات تعطیل بوده و یا کارمندان پاسخگو نبودند و آنها را از یک اداره به اداره دیگر می فرستند و در نهایت از آنها می خواهند که به دادگستری مراجعه کنند و شکایت کلاهبرداری از صاحب مغازه تنظیم کنند.

یعنی عملا پس از تعطیلات عید دادگستری با حجم بار هزاران پرونده کلاهبرداری مواجه خواهد بود که باید به آنها رسیدگی کند که خود یک معضل جدید است.
برخی هم مدعی بودند که از فروشگاه های اینترنتی خرید کرده اند و یا پول به حساب مغازه دار واریز کرده اند تا کالایی را برایشان بفرستند اما مغازه دار به بهانه کرونا درب مغازه را بسته و کالا را تحویل نداده.
کرونا و ایران؛ بسیج عمومی اعلام شد  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا در ایران؛ بسیج عمومی اعلام شد

از سوی دیگر برخی نیز با سوء استفاده از ضعف های رسانه ای بوجود آمده به دلیل انتشار ویروس اقدام به پخش اخبار کذب در مورد فواید برخی میوه ها و یا سبزیجات می نمایند و سپس این کالا در بازار نایاب می شود و با قیمت های کلان به فروش می رسد.

به عنوان مثال انتشار اخبار در مورد فواید سیر و یا زنجبیل و یا لیمو ترش ویا ... منجر شده که قیمت این کالاها به چند برابر افزایش یابد در حالی که همه این کالاها در ایران به وفور وجود دارد.
حتی در برخی موارد برخی اخیار مربوط به اینکه مکان هایی در کشور از ویروس امن است منتشر می شود و سپس مشاهده می کنیم که آژانسهای مسافرتی شروع به فروش بلیط با قیمت های سرسام آور می کنند.

بماند افرادی که توسط دشمنان مردم ایران بسیج شده اند تا هر روز هزاران خبر دروغ از کانال رسانه های اجتماعی منتشر کنند و با فضا سازی های خود اذهان مردم را آزرده کنند.

مثلا اخباری مبنی بر اینکه قرار است فلان شهر قرنطینه شود و همه چیز نایاب گردد منتشر می کنند تا مردم به فروشگاه ها و پمپ بنزین ها هجوم بیاورند و هر آنچه می توانند خرید کنند.

همانگونه که باید به فکر افرادی که متضرر از انتشار این ویروس در کشور شده اند بود نباید به فکر برخورد تعزیراتی با سوء استفاده کنندگان از این ماجرا بود؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала