گزارش و تحلیل

تحریم های آمریکا به آثار باستانی ایران هم رسید

© Sputnik / Arina Topolevaتحریم های آمریکا به آثار باستانی ایران هم رسید
تحریم های آمریکا به آثار باستانی ایران هم رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های آمریکا علیه ایران روز به روز افزایش می یابد و این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده اخیرا تهدید حمله ی موشکی به مراکز فرهنگی و ارزشمند ایران را نیز پیش کشید. سایه ی تحریم ها فرا تر از نکاتی که در بیانیه ها ذکر شد رفت و بر سر آثار باستانی و فرهنگی ایران نیز قرار گرفت.

اخیرا نمایشگاهی از آثار باستانی ایران که قرار بود در موزه ی بادن شهر کارلسروهه آلمان برگزار شود لغو شد، این نمایشگاه با نام نمایشگاه پارسی ها و همچنین نمایشگاه مرگ در نمک که قرار بود در فرانکفورت آلمان برگزار شود به دلیل تنش های سیاسی و عدم همکاری شرکت بیمه گذار لغو شد و اروپا را از دیدن آثار نفیس و ارزشمند ایرانی محروم کرد.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران علل لغو این نمایشگاه را از دکتر محمدرضا کارگر مدیر کل موزه های ایران جویا شد:

علت اصلی لغو این نمایشگاه ها مشکل بیمه بود. موزه ی میزبان که قرار بود شرکت بیمه گذاری را برای بیمه کردن آثار ایران در مدت این نمایشگاه در نظر بگیرد موفق به این کار نشد، چرا که به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران و تنش های موجود بسیاری از شرکت های بیمه گذار از بیمه کردن آثار ایران سر باز زدند. به همین دلیل نمایشگاه به اردیبهشت ماه موکول شد. در اردیبهشت قرار است پیش از برگزاری نمایشگاه مسئولین موزه سفری را به ایران داشته باشند تا راهکار مناسبی برای حل این مشکل پیدا کنیم. مبتکر این نمایشگاه موزه ی ملی ایران بود. آثار باستانی ایران از دوره ی هخامنشی قرار بود با مشارکت موزه ی ملی ایران و موزه ی بادن آلمان در نمایشگاهی که عموما به طور میانگین 4 ماهه است نمایش داده شود و علاقمندان از سراسر اروپا و جهان می توانستند این آثار را مشاهده کنند.

بازگشت بخشی از تاریخ یک ملت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بازگشت بخشی از تاریخ یک ملت

دکتر محمدرضا کارگر در رابطه با نمایشگاهی که قرار بود به طور متقابل در ایران برگزار شود بیان کرد:

قرار بود نمایشگاهی متقابل از آثار آلمانی هم در موزه ی ملی ایران برگزار شود که آن نمایشگاه هم به حالت تعلیق در آمده چرا که ما در تمامی قرارداد هایی که برای چنین مروادات نمایشگاهی منعقد می کنیم، ذکر می شود که فرستنده ی آثارمستلزم است تا آنها را بیمه کند. بنابر این همان معضل بیمه برای آثار آلمانی مدعو رخ داد و موزه ی شهر کارلسروهه هم اکنون برای بیمه کردن آثار خود برای ارسال به ایران مشکل دارد.

بازگشت سرباز ایرانی به وطن پس از 80 سال+ عکس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بازگشت سرباز ایرانی به وطن پس از 80 سال+ عکس

وی در ادامه افزود:

فعالیت های ما به دلیل تحریم ها و مشکلات بیمه بسیار سخت و پر مانع شده است. موزه های بسیاری از سراسر جهان مشتاق و خواستار تعاملات موزه ای و نمایشگاهی با ایران هستند، آثار ایرانی را در هیچ شرایطی نمی توان نادیده گرفت و همین موضوع علت اشتیاق شدید موزه داران برای برگزاری نمایشگاه از آثار ایران است. این نمایشگاه هم به دلیل تحریم ها و مشکلات بیمه معلق شده، موزه ی بادن و مسئولان آن اشتیاق بسیاری برای برگزاری این نمایشگاه دارند و کماکان در تلاش اند تا این معضل مرتفع شود. بنابر این هیچ قراردادی لغو نشده صرفا زمان آن به دلیل مشکلات بیمه تغییر کرده است.

مدیر کل موزه های ایران درباره ی بیمه شدن آثار ایرانی پیش از این نمایشگاه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

اکثر شرکت های بیمه گذاری در دنیا امور بیمه ی آثار ایرانی را با اشتیاق انجام می دادند برای مثال بیمه ی لویدز لندن (Lloyd’s of London)  و سایر شرکت های بیمه گذاری معتبر جهان، تحریم ها احتمال دارد جان انسان ها را هم به خطر بیاندازد، همانطور که تا کنون رخ داده آثار باستانی هیچگاه نمی توانند از دید عموم پنهان شوند. تحریم هایی که به واسطه ی آن مشاهده ی تاریخ و فرهنگ یک ملت محدود می شود، قطعا بی رحمانه است، این تحریم ها نوعی جنگ است که ایران در آن قرار گرفته و تمام اتفاقاتی که به واسطه ی این تحریم های بی رحمانه علیه ایران رخ می دهد ناگوار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала