واکنش اتحادیه کشورهای عرب به "معامله قرن"

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiواکنش اتحادیه کشورهای عرب به "معامله قرن"
واکنش اتحادیه کشورهای عرب به معامله قرن   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه کشورهای عرب در بیانیه‌ای مخالفت خود را با "معامله قرن" اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه کشورهای عرب روز شنبه پس از یک جلسه فوق العاده "معامله قرن" برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل را رد کرده و آنرا ناعادلانه خواند. اتحادیه کشورهای عرب از جامعه جهانی خواست تا در برابر تلاش‌های اسرائیل برای اجرای این طرح مقاومت کند.

شورای اتحادیه کشورهای عرب در سطح وزرای امور خارجه روز شنبه برای بحث درمورد "معامله قرن" جلسه اضطراری برگزار کرد. احمد ابوالغیط، دبیرکل این سازمان، پیشتر گفته بود که آشنایی اولیه با برنامه ایالات متحده برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل نشانگر نقض حقوق فلسطین در سرزمین‌های آنها است.

در بیانیه پایانی اتحادیه کشورهای عرب: "معامله قرن" اسرائیل و آمریکا را رد می‌کنیم زیرا حداقل حقوق فلسطینی‌ها را برآورده نمی‌کند و قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند. بر امتناع از همکاری با این معامله ناعادلانه و هرگونه همکاری با دولت آمریکا در اجرای آن تاکید می‌شود.

واکنش مکرون به معامله قرن
 - اسپوتنیک ایران
واکنش مکرون به معامله قرن

اتحادیه کشورهای عرب همچنین تأکید کرد که راه حل استراتژیک برای این مسئله، طرحی مبتنی بر طرح صلح عربی است که در اجلاس بیروت در سال 2002 به تصویب رسید.

این سازمان همچنین به اسرائیل نسبت به تلاش برای اجرای این توافق هشدار داد و آمریکا و اسرائیل را به دلیل پیامدهای چنین اقداماتی مقصر دانست.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 28 ژانویه همراه با  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید از طرح صلح خود موسوم به "معامله قرن" رونمایی و اعلام کرد که اورشلیم پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی می‌ماند. در پی رونمایی از این طرح، تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند، از این طرح حمایت کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала