سقوط هواپيماى اوكراينى براى چه كشورى منبع درآمد شده است؟

اشتراک
سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران باعث کسب درآمد برای کشور همسایه ایران شده است.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه بلومبرگ نوشت؛ شرکت های هواپیمایی دنیا در پی حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران، از حریم هوایی افغانستان برای پروازهای خود استفاده می کنند که منبع درآمدی برای این کشور شده است.

نیروهای امداد در محل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران - اسپوتنیک ایران
سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران به روایت تصویر
پس از این حادثه شرکت های هواپیمایی پروازهای بین اروپا، هند و کشورهای جنوبی آسیا به جای ایران از حریم هوایی افغانستان استفاده می کنند.

شرکت های هواپیمایی پیش پرواز در حریم هوایی یک کشور باید هزینه کنترل پرواز را پرداخت کنند. دولت افغانستان بابت هر پرواز مبلغ 700 دلار دریافت می کند.

براساس آمار، در آمد افغانستان پس از حادثه هواپیمایی در اوکراین در روز در حدود 100 دلار افزایش یافته است. روزانه 400 پرواز از حریم هوایی افغانستان صورت می گیرد و به دلیل تقاضای بالا، مقامات این کشور تصمیم گرفتند از ژوئیه 2020 هزینه پرواز را تا 950 دلار افزایش دهند.

انواع مختلف مالیات های مربوط به حمل و نقل هوایی سومین منبع درآمدی برای مقامات افغانستان پس از گمرک و خدمات ارتباطی است. در سال 2018، این کشور 104 میلیون دلار از این طریق کسب درآمد کرده است. علاوه بر هزینه های پرواز از حریم هوایی، بابت فرود و پارکینگ نیز مالیات دریافت می کند.

علیرغم علاقه به انجام پرواز از طریق افغانستان، تنها هفت شرکت هواپیمایی پروازهای مستقیم به این کشور دارند که علت آن وضیعت در این کشور است. معروف ترین این شرکتها، شرکت هواپیمایی ترکیه، ایر هند و امارات است.

به نوشته بلومبرگ، احمد شوکور، عضو مؤسسه جامعه مدنی افغانستان گفت: شاید حریم هوایی افغانستان امن باشد، اما خاک این کشور خطرناک است.

شایان ذکر است که در تاریخ 27 ژانویه گزارشاتی منتشر شد مبنی بر اینکه یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی آریانا افغان در افغانستان سقوط کرده است که پس از آن این شرکت سقوط هواپیما را تکذیب کرد. بعداً مشخص شد که این هواپیما متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده بوده و طالبان مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفتند.

شایان ذکر است که هواپیمایی بوئینگ 737 اوکراین در 8 ژانویه دقایقی پس از ترک فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد. 176 نفر در این حادثه جان باختند. شهروندان افغانستان، آلمان، ایران، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала