گزارش و تحلیل

ایران همچنان بدنبال گمشده تیم ملی فوتبال

© Sputnik / Михаил Сербин /  مراجعه به بانک تصاویر ایران همچنان بدنبال گمشده تیم ملی فوتبال
ایران همچنان بدنبال گمشده تیم ملی فوتبال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدراسیون فوتبال ایران پس از برکناری مارک ویلموتس همچنان بدنبال جایگزینی برای وی در تیم ملی فوتبال ایران است.

اسپوتنیک - پس از اینکه کارلوس کی روش پس از 8 سال ایران را ترک کرد، فدراسیون فوتبال ایران تلاش خود را برای یافتن یک مربی بزرگ آغاز کرد و پس از ماه ها از مارک ویلموتس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران رونمایی کرد.

علی دایی  - اسپوتنیک ایران
آیا علی دایی سرمربی تیم ملی ایران می شود؟

اما این مربی به نوعی انگیزه لازم را برای هدایت تیم ملی ایران را نداشت و پس از مشکلات مالی و عدم دریافت حقوق خود، در آستانه دیدار حساس با عراق از فسخ قرارداد خود با تیم ملی ایران خبر داد که با مذاکره و پرداختی به وی حاضر شد به تیم ملی بازگردد. ویلموتس با شکست در برابر تیم های بحرین و عراق نگرانی ایرانی ها از عدم صعود به مرحله بعدی مسابقات انتخاباتی جام جهانی برانگیخت.

حال فدراسیون فوتبال ایران که مهدی تاج را نیز به دلیل استعفاء و بیماری در اختیار ندارد، به دنبال گزینه ای مناسب برای نیمکت تیم ملی ایران است. 

فرهاد عشوندی، کارشناس و عضو شورای سردبیری خبر آنلاین درباره انتخاب سرمربی تیم ملی ایران به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در بحث انتخاب سرمربی تیم ملی ایران، پس از حذف برانکو و یحیی گلمحمدی از کاندیداتوری سرمربیگری تیم ملی ایران، امیر قلعه نوعی و علی دایی گزینه های جدی فدراسیون فوتبال هستند که پیش از این تجربه موفقی به عنوان سرمربی با تیم ملی ایران نداشتند.

با تو جه به اینکه آنها نام های بزرگی هستند اما امیر قلعه نوعی در جام ملت های آسیا شکست تلخی را تجربه کردیم و با علی دایی نیز از مسابقات مقدماتی جام جهانی حذف شدیم و طی سال های اخیر هیچگونه موفقیت چشمگیری از این دو مربی ندیدیم که آنها را شاخص بدانیم.  

در این بین علی دایی رابطه بهتری با بازیکنان تیم دارد و کارلوس کی روش پیش از ترک ایران او را گزینه مناسبی برای تیم ملی ایران می دانست و با توجه به شرایط موجود، مدیران عالی کشور نیز مربیان داخلی را ترجیح می دهند.

از طرف دیگر با توجه به مشکلاتی که علی دایی داشت و نوع جدایی او از تیم سایپا، می تواند مشکلاتی در مسیر انتخاب او بوجود بیاورد.  

اتهام سنگین ویلموتس به ایران در فیفا  - اسپوتنیک ایران
فوتبال ایران به دردسر افتاد

امیر قلعنه نوعی نیز که در حال حاضر مسئولیت تیم سپاهان را بر عهده دارد براساس شنیده ها، علاقه ای ندارد در مسابقات آتی تیم ملی روی نیمکت این تیم بنشیند و یا اینکه بصورت همزمان فعالیت خود را در تیم ملی و سپاهان ادامه دهد که مورد قبول قرار نگرفته است.

 قلعه نوعی خیلی علاقمند است که تیم سپاهان را در این فصل به یک سرانجامی برساند با توجه به اینکه تیم سپاهان را مدعی و در قواره قهرمانی می بیند.

اگر این دو گزینه را کنار بگذاریم، ممکن است گزینه های دیگری سر راه انتخاب سرمربی تیم ملی قرار بگیرد. به عنوان مثال، اسکوچیچ، که یک مربی کروات است و در فوتبال ایران فعالیت می کند و ضمن اینکه نتایج مطلوبی کسب کرده با فوتبال ایران آشنایی کامل دارد.

همچنین گزینه هایی مثل "جیووانی دی بیاسی" و "استراماچونی" مطرح می شوند که شانس بالایی ندارند و شاید به سراغ گزینه جوانی همچون "جواد نکونام" بروند که سال ها کاپیتان تیم ملی بوده و دو جام جهانی با این تیم شرکت کرده، مدتی به عنوان دستیار کی روش فعالیت کرده بود و رابطه بسیار خوبی با بازیکنان هم دارد و در این شرایط حساس می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، اما در نهایت باید دید کدام گزینه به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب می شود.

وحید هاشمیان نیز که دوره کوتاهی دستیار مارک ویلموتس بود، تجربه سرمربیگری نداشته و تنها دوره مربیگری او همین دوره کوتاه بود که نتایج خوبی کسب نکردند.

این تیم ملی ایران، تیمی است که بدون سرمربی و تنها با داشتن هماهنگی، قطعا توان صعود از این گروه را دارند و تنها فردی لازم است که بتواند به عنوان بزرگ در کنار این تیم باشد.

یکی از دلایلی که بدنبال برانکو نرفتند، موضوع چند دستگی بود که در بین هواداران استقلال، پرسپولیس و حامیان کی روش سنتی وجود داشت و از ترس از این موضوع باعث شد که  برانکو را کنار بگذارند. حتی برخی از بازیکنان تیم ملی، علنی گفته بودند گزینه اوا آنها برانکو نیست و گزینه هایی دیگری همچ.ن علی دایی را ترجیح می دهند.

در حال حاضر نیز مسئولان فدراسیون باید به این موضوع توجه کنند که فردی که هدایت تیم ملی ایران را برعهده میگرید باید فردی باشد که در اروپا حضور داشته و بزرگ باشد، از اینرو بخت افرادی همچون علی دایی و جواد نکونام برای نشستن بر روی نیمکت تیم ملی ایران بیشتر است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала