ستاری به اسپوتنیک: ایران در آینده نزدیک دو ماهواره به فضا پرتاب می‌کند

© Photo / IRNAستاری به اسپوتنیک: ایران در آینده نزدیک دو ماهواره به فضا پرتاب می‌کند
ستاری به اسپوتنیک: ایران در آینده نزدیک دو ماهواره به فضا پرتاب می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران از پرتاب دو ماهواره ایرانی به فضا در آینده نزدیک خبر داد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران که جهت حضور در همایش تجاری - فناوری شرکت‌های دانش بنیان ایران و ترکیه در سفری 3 روزه به ترکیه سفر کرده است، پاسخگوی سوالات خبرنگار اسپوتنیک بوده است. گفتنی است این همایش با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی و امضای قراردادها میان دو کشور و با حضور حدود 80 شرکت برجسته فناوری از ایران در استانبول برگزار می‌شود.

سرنگونی ماهواره توسط هند - اسپوتنیک ایران
تاریخچه برخی از ماهواره های ایران

مشروح این گفت‌و‌گو در ذیل تقدیمتان می‌شود:

اسپوتنیک – شما با فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات ترکیه روز گذشته دیدار داشتید و در خصوص توسعه همکاری علمی – تکنولوژی صحبت کردید، این دیدارها چه نتیجه‌ای در بر داشتند؟

من در ابتدا از مهمان نوازی ملت و دولت ترکیه تشکر می‌کنم. ما جلسات قوق‌العاده‌ای در آنکارا داشتیم و مقامات ترکیه حمایت کاملی از این نوع فعالیت‌های اقتصادی کردند. امیدوارم که نتیجه این سفر توسعه روابط اقتصادی در زمینه توسعه فناوری، انتقال تکنولوژی و توسعه صادرات باشد. شما در این همایش می‌توانید ببینید که استقبال شرکت‌ها و طرف‌های ترک بسیار جدی بوده است. ما نیز قرار بود با بیش از 200 شرکت در این همایش شرکت کنیم اما متاسفانه به دلیل سخت بودن هماهنگی‌ها و پیدا کردن طرف‌های ترک در این مرحله تصمیم گرفتیم که با 80 شرکت حضور پیدا کنیم.

اسپوتنیک - ایران کدامین تکنولوژی علمی بالا را می‌خواهد به روسیه یا ترکیه ارائه کند؟

من فکر می‌کنم آنچه که باعث انتقال تکنولوژی می‌شود توسعه روابط شرکت‌هاست. ما بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان در ایران داریم و وظیفه ما به عنوان دولت این است که پل‌هایی را برای کار کردن شرکت‌ها با یکدیگر ایجاد کنیم. این کار بخش خصوصی است که باید تصمیم بگیرد که چگونه روابط خود را با شرکت‌های طرف مقابل تنظیم کند و این موضوعی است که خود بخش خصوصی باید تصمیم‌گیری کند.

اسپوتنیک – تاریخ ارسال دو ماهواره ایرانی به فضا مشخص شده است؟

من از تاریخ دقیق اطلاع ندارم ولی می‌دانم که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ماهواره‌ها آماده شده‌اند ولی برای تعیین زمان دقیق پرتاب باید بحث‌های فنی صورت پذیرد.

اسپوتنیک – ایران در این زمینه با آژانس فضایی روسیه همکاری دارد؟

بله، ما به صورت سنتی با روسیه در حوزه‌های مختلف همکاری داریم و در این حوزه نیز البته سازمان فضایی ایران مسئول است و من فکر می‌کنم که همکاری‌هایی وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала