گزارش و تحلیل

نکات گنگ در ماجرای هواپیمای اوکراینی

© Sputnik / Maxim Blinovنکات گنگ در ماجرای هواپیمای اوکراینی
نکات گنگ در ماجرای هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود یک هفته از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی می گذرد اما ترکش های این ماجرا روز به روز بیشتر می شود و هنوز شعله های آتش آن خاموش نشده است.

اسپوتنیک - بدیهی است که نوع اطلاع رسانی در این ماجرا نقش اول را در نارضایتی های داخلی ایجاد می کند اما نمی توان تصور کرد که این نارضایتی فقط از بابت سقوط هواپیما است.

در کل نارضایتی هایی که امروزه در خیابان ها شاهد آن هستیم تراکم نارضایتی هایی است که به بهانه سقوط هواپیمای اوکراینی سر ریز شده اند.

ربیعی: حتی رئیس جمهور از علت سقوط هواپیما اطلاع نداشت - اسپوتنیک ایران
ربیعی: حتی رئیس جمهور از علت سقوط هواپیما اطلاع نداشت

مردم ایران در کنار نظام خود و در مقابل همه فشارهای دشمنان مخصوصا آمریکا ایستادگی کردند و هنوز هم ایستاده اند و حداقل توقعی که از مسئولین خود دارند این است که آنها را نامحرم ندانند.

می توان گفت همین اواخر وقتی که ماجرای افزایش یک باره قیمت بنزین رخ داد بسیاری از مردم به دلیل هزینه هایی که این ماجرا می تواند بر آنها تحمیل کند ناراحت بودند اما نارضایتی اصلی زمانی پیش آمد که برخی مسئولین احساسات و واکنش های مردم را به سخره گرفتند و مثلا اعلام کردند که مانند بقیه صبح بیدار شدند و دیدند بنزین گران شده است.

حداقل توقع مردم از مسئولین خود صداقت است.

وقتی که مردم می بینند که برخی مسئولین به جای اینکه به دنبال حل مشکلات آنها باشند به دنبال درگیری های سیاسی و جناحی خود هستند در حالی که مردم حاضر هستند همه نوع فداکاری را برای حفظ نظام و مملکت خود انجام دهند و از نان زن و بچه خود بزنند تا ایران در مقابل آمریکا و دشمنان سرخم نکند بدیهی است که این مردم خشمگین می شوند.

در ماجرای ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی مشاهده کردیم همین مردم با همه غم و غصه و اندوهی که در دل داشتند چگونه به خیابان ها آمدند و قهرمان شهید خود را بدرقه کردند.

این بدرقه خود نشان از آن دارد که چه قدر مردم ایران زمین نجیب هستند و علیرغم همه فشار ها و مشکلاتی که با آن مواجه می باشند به موقع در صحنه حضور دارند.

بدیهی است که وقتی ایران با جسارت و اقتدار اولین سیلی خود را به آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی می زند مردم باید بسیار خوشحال شوند و منتظر بقیه کار باشند اما ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی همه را در اندوه فرو برد.

دشمنان در مقابل عظمت ملت ایران احساس خضوع کردند - اسپوتنیک ایران
آیت الله خامنه ای: شب گذشته یک سیلی به آمریکا زده شد

به هر صورت تعداد زیادی از هموطنانشان جان خود را از دست داده اند و در هر جای جهان باشد مردم ناراحت می شوند.

ولی چند نکته گنگ در این ماجرا وجود دارد که بیشتر همه را در این باره سردرگم کرده و زمینه را برای سوء استفاده رسانه های بیگانه و دشمن ایجاد کرده است.

1 – چگونه است که آمریکایی ها حدود شش ماه است نتوانسته اند تشخیص دهند آرامکو از کجا و چگونه هدف قرار گرفته اما ظرف کمتر از دو ساعت تشخیص دادند که هواپیمای اوکراینی در ایران مورد اصابت موشک قرار گرفته است؟

2 – چگونه است که یک فیلم بردار همکار با رسانه های فارسی زبان خارج کشور در ساعت پنج صبح آن روز با یک دوربین قوی و ثابت در آن مکان حاضر بوده تا فیلم ماجرا را بگیرد و برای رسانه های خارجی ارسال کند؟

3 – چگونه است که هواپیمای مدل بوئینگ 737 فقط وقتی که آمریکا با کشوری مشکل دارد معمولا دچار سانحه می شود؟

4 – چرا مقامات نظامی ایران از همان لحظه اول اعلام نکردند که هواپیما هدف موشک آنها قرار گرفته، آیا به این دلیل بوده که آمریکایی ها حمله الکترونیکی کرده بودند و خود آنها سردرگم بودند و یا اینکه نمی خواستند به مردم بگویند که آمریکایی ها می توانند چنین کاری انجام دهند؟

5 – چرا رسانه های وابسته به دشمنان ایران این همه روی ماجرای هواپیما تمرکز کرده اند و تلاش دارند احساسات مردم ایران را بیش از معمول تحریک کنند، آیا باید باور کرد که نقشه ای پشت این ماجرا نبوده است؟

6 – همزمان با این ماجرا مشاهده می کنیم سفیر انگلیس در تجمع ها شخصا حضور پیدا می کنند و نخست وزیر انگلیس بدون در نظر گرفتن منافع ایران و یا سوابق گفتگوها و اینکه آیا آمریکا به تعهدات خود تا به حال عمل کرده یا نه، اعلام می کند که توافق هسته ای باید خاتمه یابد و یک توافق بر اساس خواسته ترامپ به امضا برسد، به نوعی قرارداد تسلیم مانند توافقنامه ترکمن چای.

تشییع پیکر سردار سلیمانی همزمان با حملات به پایگاه های آمریکا در عراق + عکس  - اسپوتنیک ایران
تشییع پیکر سردار سلیمانی همزمان با حملات به پایگاه های آمریکا در عراق + ویدئو

7 – آیا منطقی به نظر می آید که هواپیمایی های برخی کشورها به یکباره آسمان ایران و پرواز به ایران را به بهانه حادثه ای که معلوم نیست چرا اتفاق افتاده تحریم می کنند، یا اینکه این هم به نوعی هماهنگی جهت فشار بر علیه ایران است.

8 – اینکه برخی کشورهای خارجی دشمن بخواهند جهت فشار بر علیه ایران از این ماجرا سوء استفاده کنند مساله قابل پیش بینی است اما اینکه برخی در داخل بخواهند از ماجرا برای بهره برداری سیاسی و جناحی خود استفاده کنند مقداری عجیب است، منافع ملی کجا رفته است؟

9 – آیا واقعا همه جوان هایی که به خیابان ها می آیند و برخی شعارها را سر می دهند متوجه نتایج این رفتار خود هستند یا اینکه برخی لیدرهای جریان های دشمن هستند که به خوبی بلد هستند چگونه از احساسات مردم و مخصوصا جوانان سوء استفاده کنند؟

10 – وقتی که مقامات نظامی ایران ظرف 48 ساعت رسما مسئولیت را به عهده می گیرند و عذر خواهی می کنند چرا برخی در صدد کش دادن ماجرا می باشند و منتظر نتیجه تحقیقات نیستند، آیا این اتفاق هیچ سابقه ای در دیگر کشورها ندارد؟

به هر صورت همه این موارد و بسیاری موارد دیگر است که باید روشن شود و مشخص شود پشت این ماجرا چیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала