گزارش و تحلیل

عملیات "شهید سلیمانی"، نمایشی بود که ایران و آمریکا آنرا اجرا کردند

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehعملیات "شهید سلیمانی"، نمایشی بود که ایران و آمریکا آنرا اجرا کردند
عملیات شهید سلیمانی، نمایشی بود که ایران و آمریکا آنرا اجرا کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترور سپهبد سلیمانی در عراق توسط ایالات متحده در بامداد 3 ژانویه و به دنبال آن عملیات انتقام گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحت عنوان "شهید سلیمانی" در این روزها توجه جهانیان را به خود معطوف کرده بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک سناریوهای احتمالی پیشرفت رویدادها را با نیکلای کوژانوف، کارمند علمی ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه و دانشیار مرکز مطالعات کشورهای خلیج فارس در دانشگاه قطر مورد بحث قرار داد.

وضع موجود. مذاکرات ایران و آمریکا یا کاهش تنش

به گفته كوژانوف ، دادن پاسخ مشخص به این سؤال كه وضعیت منطقه چگونه تغییر کرده و آیا پیشرفت اوضاع در مسیر افزایش تنش بوده یا بر عکس درگیری کاهش خواهد یافت ، غیرممكن است.

کارشناس روس گفت: "به احتمال زیاد ، با توجه به اتفاقات اخیر ، یعنی این واقعیت که ایالات متحده و ایران توانستند نمایش انتقام ترور سپهبد سلیمانی را بازی کنند ، می توان گفت که شرایط به وضع موجود قبلی و به حالت رویارویی سابق برگشته است. ایران و ایالات متحده احتمالاً به سوزن زدن به یکدیگر ادامه خواهند داد ، که باید دو کشور را به سمت میز مذاکره یا حداقل کاهش درگیری سوق دهد. با توجه به شرایط کلی فعلی  امکان زیادی وجود دارد که این سیگنال ها بدون جواب بمانند. تنها تغییری که در آینده نزدیک از طرف ایالات متحده پیش بینی می شود این است که توانایی ترامپ در استفاده از زور برای انجام یک عملیات در مقیاس بزرگ رو به کاهشبرود . " به گفته آقای کوژانوف ، در صحنه سیاست داخلی نیز با در نظر گرفتن انتخابات آتی در کشور دیگر به ترامپ اجازه نخواهد داد ، عملیاتی مشابه ترور سپهبد قاسم سلیمانی انجام دهد.

درخواست دموکرات ها از ترامپ: دلایل منطقی ترور سردار سلیمانی را بیان کنید  - اسپوتنیک ایران
درخواست دموکرات ها از ترامپ: دلایل منطقی ترور سردار سلیمانی را بیان کنید

کارشناس روس اضافه می کند :" اگر فقط ایران برخی عملیات واقعاً بزرگی را انجام ندهد ، اما ایران به دلایل مختلف این کار را نخواهد کرد."

كوژانوف معتقد است كه ایران می تواند اقدامات تحریک آمیز بسیاری انجام داده و از جمله " اوضاع در عراق را گاه و بیگاه متشنج ساخته و تلاش كند ایالات متحده را اندکی به عقب براند." کارشناس روس معتقد است پس از بحران فعلی ، تعامل دو کشور به تبادل بیانیه های سیاسی گذار خواهد کرد:"آمریکایی ها ، تشدید تحریم ها را اعلام کرده و ایران  به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد ."

جهانیان ناظر خواهند بود.

کارشناس روس گفت:" جهانیان به نظارت بر پیشرفت اوضاع ادامه خواهند داد.  وی خاطرنشان کرد :" بحران مربوط به ترور سپهبد قاسم سلیمانی دستکم کشورهای منطقه را ترساند و همچنین مقامات روسیه و دیگر نقش آفرینان منطقه که از خطر رسیدن درگیری به مرحله داغ هراسان هستند، بطور مشخص ابراز نگرانی کرده اند.

به عقیده آقای کوژانوف، در مرحله فعلی در رابطه با اینکه ایران و امریکا به علامت ها و سیگنال های دریافتی از یکدیگر واکنش نشان دهند، وضوح وجود ندارد. " هنوز معلوم نیست که آیا به علامت ها از واشنگتن به تهران و از تهران به واشنگتن درباره قطع رویارویی و  تلاش ها برای حصول توافق و بحث درباره مسائل موجود توجه نشان داده خواهد شد یا نه".

یادآور می شود در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیرو قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام "شهید سلیمانی" برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала