گزارش و تحلیل

60 سالگی ظریف - 40 سالگی مقاومت علیه ستم گری امریکا

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر 60 سالگی ظریف - 40 سالگی مقاومت علیه ستم گری امریکا
60 سالگی ظریف - 40 سالگی مقاومت علیه ستم گری امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز تولد وزیر امور خارجه ایران است و وی 60 ساله می شود. اسپوتنیک مجموعه ای از عکس های به یادماندنی و دستاوردهای ایشان را جمع آوری نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف متولد  17 دی ۱۳۳۸ در شهر تهران و وزیر امور خارجه ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. او فارغ التحصیل دبیرستان علوی تهران است. امروز وی 60 سالگی تولد خود را جشن می گیرد. وی از سال 1357 وارد خط پیرو امام شد.

محمد جواد ظریف در سال ۱۳۶۷ دکترای مطالعات بین الملل خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو در آمریکا را به پایان برد. در سال 1366، محمدجواد ظریف، تنها دیپلمات ایرانی وقت مسلط به زبان انگلیسی توانست با افزودن متمی به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت، این قطع نامه را به نفع ایران به پایان برساند.

محمد جواد ظریف مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه از سوی حسن روحانی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد که توانست مجلس رأی اعتماد بگیرد. این امر در دولت دوازدهم نیز تکرار شد.

پس از امضای توافق موسوم به برجام در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، بسیاری در ایران او را امیرکبیر زمان خواندند و برجام را با ملی شدن صنعت نفت و ظریف را با مصدق قیاس کردند.

دیدار های تاریخی وی با جان کردی، وزیر امور خارجه وقت آمریکا به پیشبرد برجام کمک بسزایی نمود.

در تاریخ 26 فوریه 2019، جواد ظریف پس از ۶۷ ماه خدمت در وزارت خارجه ایران، استعفا کرد. او در پستی در اینستاگرام نوشت که دیگر نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. اما در نهایت با عدم قبول استعفای ایشان از سوی حسن روحانی وی بر سر میز وزارت امور خارجه باقی ماند.

اما با خروج دونالد ترامپ در سال 2018 از برجام و نیز حوادث متعاقب آن و گام های تدریجی ایران در کاهش تعهدات خود به برجام، روابط ایران و آمریکا به مرحله دیگری کشانده شد.

View this post on Instagram

حضور حضرت آیت الله خامنه ای در مجمع عمومی ملل متحد شهریور ۶۶

A post shared by Javad Zarif (@jzarif_ir) on

پس از ترور سردار سلیمانی در تاریخ 3 ژانویه 2020، وزیر امور خارجه ایران ظریف در سخنرانی خود اعلام نمود: ترامپ این بار قمار بزرگی کرده است!

از جمله دستاوردهای مهمی که ظریف به عنوان یک مقام وزارت امور خارجه در ایران داشته است: دستیابی به توافق نامه برجام و حضور موثر در امضای توافق نامه پایان جنگ ایران و عراق باشد.

درسایت وزارت دارایی آمریکا در آوگوست سال 2019 نام جواد ظریف به فهرست تحریم ها اضافه شد: "نفر بعدی وارد شده به لیست تحریمی سازمان کنترل بر دارایی های خارجی وزارت دارایی آمریکا، محمد جواد ظریف است". در واقع محمد جواد ظریف در فضای مجازی محکم در برابر آمریکا ایستاد، که در نهایت امریکا نام وی را در فهرست افراد تحریمی قرار داد. 

وزیر امورخارجه ایران در واکنش به تحریم های جدید آمریکا اظهار کرد این کشور تنها مانده خودش را هم تحریم کند. 

ظریف در پاسخ به قرار دادن نام وی در فهرست لیست تحریم آمریکا اعلام نمود که: دلیل اینکه ایالات متحده من را در این لیست قرار داده این است که من "سخنگوی اصلی ایران در سراسر جهان" هستم. آیا حقیقت واقعاً دردناک است؟ این تحریم ها هیچ تاثیری در من و خانواده من ندارد ، زیرا من خارج از ایران هیچ ملک یا منافع ندارم.

 جالب ترین نقل قول ها از ظریف مربوط به مقایسه گاو شیرده و عربستان می باشد.محمدجواد ظریف در پیامی توییتری برای کنایه زدن به ولیعهد جوان سعودی به جمله معروفی از ترامپ اشاره کرد که عربستان سعودی را به گاوی شیرده تشبیه کرده و گفته بود آمریکا باید تا این گاو را تا حد ممکن، بدوشد. ظریف در توییتر خود نوشت: "برخی از اینکه دیگران را بدوشند در پوست خود نمی‌گنجند و برخی دیگر حتی خوشحال‌ترند که دوشیده شوند". 

​ظریف در توئیتر دیگری آمریکا را متهم به تروریست اقتصادی علیه ایران می نماید. 

وی از جمله طرفداران سرسخت فوتبال می باشد و دوستدار طبیعت است.

اسپوتنیک تصاویری از فضای مجازی از لحظات جالب از زندگی جواد ظریف را آماده کرده است: 

View this post on Instagram

مسکو سفر رسمی ریاست محترم جمهوری ۷ فروردین ۹۶

A post shared by Javad Zarif (@jzarif_ir) on

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала