گزارش و تحلیل

ایران، راه دسترسی اوراسیا به بازار منطقه

© Sputnik / Sergey Guneyev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران، راه دسترسی اوراسیا به بازار منطقه
ایران، راه دسترسی اوراسیا به بازار منطقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا طی سفر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان موضوع پیوستن ایران به اتحادیه ی اوراسیا بررسی شد.

در این رابطه دکتر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای با خبرنگار اسپوتنیک در تهران درباره ی پیوستن ایران به اتحادیه ی اوراسیا گفت:

به موجب موافقت نامه ی فی مابین بازار 180 میلیون نفری اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا برای 502 قلم کالای کشورمان تعرفه ی ترجیحی ارائه خواهد نمود و در مقابل برای 360 قلم کالا از سوی ایران تعرفه ی ترجیحی دریافت می نماید.

اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا از طریق توسعه ی همکاری اقصادی با جمهوری اسلامی ایران به سایر بازار های منطقه نیز دسترسی خواهد داشت. امیدواریم با اجرایی شدن این موافقت نامه و متحول شدن سطح رفاه عمومی و تامین نیازمندی ها، رضایت خاطر شهروندان دو طرف را شاهد باشیم.

 ایران و اتحادیه اوراسیا، تجارت ترجیحی را آغاز کردند - اسپوتنیک ایران
ایران و اتحادیه اوراسیا، تجارت ترجیحی را آغاز کردند

وی در رابطه با تاثیر این موافقت نامه در شرایط تحریم افزود:

این موضوع برای 80 میلیون نفر جمعیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با فشار حداکثری و تحریم های ظالمانه ی آمریکا بسیار اهمیت دارد. به ذی نفعان ایرانی و کشورهای عضو اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا توصیه می نمایم از فرصت اجرایی شدن این موافقت نامه نهایت بهره برداری را بنمایند. استفاده از این فرصت مستلزم کسب آمادگی های لازم برای دو طرف می باشد.

اجرایی شدن این موافقت نامه، حرکتی صحیح در مسیر ارتقای قدرت رقابت اقتصادی کشور در برابر اقتصاد جهانی می باشد. جمهوری اسلامی ایران با ممارست و تمرین رقابت اقتصادی در قالب محدود تری مثل اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا در واقع برای رقابت در ابعاد گسترده تر و مقیاس های جهانی که لازمه ی الحاق جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی گمرک است، آماده خواهد شد.

دکتر علی ربیعی در رابطه با موقعیت ایران برای اتحادیه ی اوراسیا اظهار داشت:

موقعیت جغرافیایی ایران امکان اتصال ترانزیتی قاره های اروپا، آسیا و کشور های مختلف در غرب، شرق، شمال و جنوب را به یکدیگر فراهم می سازد. ما علاقمندیم از این موهبت برای کمک به توسعه ی پایدار و رشد کشورمان و همگرایی اقتصادی سایر کشورهای منطقه به بهترین نحو استفاده کنیم. این موقعیت، نه تنها نعمتی بزرگ برای ایرانیان است بلکه همانند ثروتی عظیم برای همسایگان خوب ماست که از آن می توانند برای توسعه ی خود بهره مند شوند. در راستای ایجاد تسهیلات برای ارتباط همسایگان و کشور های اطراف با یکدیگر سرمایه های عظیمی در ایجاد شبکه ی گسترده ای از کریدور های مختلف جاده ای و ریلی برای تسهیل حمل و نقل ترانزیتی انجام شده است که از آن جمله می توان به کریدور های شمال_جنوب، خلیج فارس_دریای سیاه، کریدور پنج جانبه ی موافقت نامه ی عشق آباد، کریدور های جاده ای و ریلی اکو و همچنین کریدور های هوایی اشاره نمود.

بنادر متعدد جمهوری اسلامی ایران در جنوب دریای خزر و شمال خلیج فارس و حاشیه ی اقیانوس هند بویژه چابهار، شبکه های جاده ای و ریلی و آسمان امن ایران امکان اتصال کشور های همسایه به یکدیگر و به سایر قاره ها را فراهم می کنند.

توسعه ی همکاری های حمل و نقلی و ترانزیت با اتحادیه ی اوراسیا نه تنها منافع اقتصادی قابل توجهی برای دو طرف به همراه دارد بلکه صلح و ثبات منطقه ای را نیز بهبود می بخشد.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا  - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اوراسیا و تجارت آزاد با ایران

شایان ذکر است که توافقنامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در تاریخ 27 اکتبر به مرحله اجراء درآمد.

این توافقنامه محصولات محدودی را پوشش می دهد، اما تقریبا کلیه محصولات عمده ( حدود 55 درصد از کل صادرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا) را شامل می شود. به طور ویژه محصولات کشاورزی و صنعتی را پوشش می دهد. کشورهای صادر کننده اتحادیه اقتصادی اوراسیا مزایایی محصولاتی از جمله گوشت، محصولات گوشتی، برخی از انواع شیرینی و شکلات، فلزات، مواد آرایشی، برخی وسایل الکترونیک و تجهیزات مکانیک را دریافت می کنند.

تهران نیز به نوبه خود مزایایی برای سبزیجات، میوه، میوه های خشک، مصالح ساختمانی، ظروف، فرش و محصولات فلزی دریافت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала