تشکر روحانی از امانوئل مکرون

© AFP 2023 / Ludovic Marinتشکر روحانی از امانوئل مکرون
تشکر روحانی از امانوئل مکرون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی از جزئیات دیدارها و گفتگوها با سران مختلف کشورها در مجمع سازمان ملل سخن به میان آورد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در نشست هیئت دولت اعلام کرد: آنچه در پایان مدت کوتاهی که ما در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که آن جوی که دشمن ساخته بود شکسته شد و یک شرایط دیگری بوجود آمد، اقدام به صلح در منطقه هرمز و این طرح را ارائه دادیم و این طرح یکی از مسائلی بود که مورد بحث از دید کشورهای مختلف بود و هیچکس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند ولو اینکه بعضی دلشان نمی‌خواست به صراحت اعلام کنند ما پشتیبان این طرح هستیم.

 روحانی جزئیات امتناع از مذاکره با آمریکا در نیویورک را بیان نمود  - اسپوتنیک ایران
روحانی جزئیات امتناع از مذاکره با آمریکا در نیویورک را مطرح نمود

روحانی گفت: 1+5 بر مبنای تعهد به یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند. اگر به آن سمت حرکت کردند اشکالی ندارد، 1+4 که در نیویورک تشکیل شد می‌توانست 1+5 هم شود. خیلی‌ها تلاش کردند مذاکراتی در سطح سران 1+5 در سازمان ملل تشکیل شود، ظاهرش این بود که ما بگوییم ما مخالفیم تا همه تقصیرها گردن ما بیفتد، من به ملت بزرگ ایران می‌گویم که آنچه برخی‌ها این روزها در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد.

وی افزود: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح می‌توانست قابل قبول باشد، که کلیت آن می‌گفت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که ما همیشه گفتیم، ایران همیشه به صلح آبراه منطقه کمک کند که ما همیشه کمک کردیم، آمریکا تحریم را کنار بگذارد و پول نفت در اختیار ایران قرار بگیرد، این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود، بعد آمد با ما مطرح کرد. 

روحانی گفت: اصل این شایعات درست است. رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف 24 ساعت با من ملاقات کرد و این طرح را به من ارائه کرد و من گفتم کلیت این طرح از نظر من قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را قبول ندارم. 

وی افزود: گفتند خب عبارت‌هایی که شما می‌گویید وزرای خارجه بنشینند و به یک نتیجه برسند و آن عبارت مبنای مذاکره ما باشد. حالا فرض می‌کنیم که اصلاحات ایران را مد نظر قرار بدهند اما ما به چه اطمینانی وارد این جلسه شویم؟ 

روحانی گفت: یک وقتی کسی می‌گوید من برجام را قبول دارم و اشتباه کردم پس می‌شود 1+5، لااقل یک نفر بگوید من راه قبلی را متوجه شدم که نادرست است. در همان 24 ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود رئیس جمهور آمریکا در دو نوبت یک بار در سخنرانی در سازمان ملل و یک بار دیگر صریحاً اعلام کرد که می‌خواهد تحریم‌ها را تشدید کند، بعد من به دوستان اروپایی گفتم ما کدام حرف را قبول کنیم؟ طرح شما یا حرف رئیس جمهور آمریکا؟ خودشان هم یک پاسخ روشن نداشتند و می‌گفتند در دنیای سیاست ترامپ یک چیزی گفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала