روحانی جزئیات امتناع از مذاکره با آمریکا در نیویورک را مطرح نمود

© Sputnik / Alexei Nikolskiy روحانی جزئیات امتناع از مذاکره با آمریکا در نیویورک را بیان نمود
 روحانی جزئیات امتناع از مذاکره با آمریکا در نیویورک را بیان نمود  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده روحانی، ترامپ نه در پیام خصوصی، بلکه باید در مصاحبه حضوری اعلام می‌کرد تحریم ها را بر می دارد و ما نباید گول پیام خصوصی او را نخوریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرآنلاین، رییس جمهور ایران با تاکید بر اینکه راه برای مذاکره با آمریکا باز است، آن را منوط به رعایت حقوق ملت ایران دانست. 

پوتین و روحانی درباره ابتکار ایران برای امنیت در تنگه هرمز بحث و گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران
پوتین و روحانی درباره ابتکار ایران برای امنیت در تنگه هرمز بحث و گفتگو کردند

روحانی، در جلسه هئیت دولت پس از سفر به نیویورک اعلام نمود که آنچه در پایان مدت کوتاهی که ما در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که آن جوی که دشمن ساخته بود شکسته شد و یک شرایط دیگری پیش آمد مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و بحث صلح هرمز را مطرح کردیم، و هیچکس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند ولو اینکه بعضی دلشان نمی‌خواست به صراحت اعلام کنند ما پشتیبان این طرح هستیم.

با اشاره به اقدامات و تلاش دولت آمریکا برای مذاکره با وی در خلال حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل و دلایل ایران برای تن ندادن به این مذاکره: هدف طرف آمریکایی صرفا استفاده داخلی از انجام این مذاکره بوده است.

از رییس جمهور فرانسه که تمام تلاش خود را برای انجام مذاکره بین ایران و آمریکا به کار بست تشکر می‌کنم. در انجام نشدن این مذاکره نه پاریس مقصر است نه تهران. آن‌که کارشکنی کرد کاخ سفید بود. البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح می‌توانست قابل قبول باشد، که کلیت آن می‌گفت: ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که ما همیشه گفتیم، ایران همیشه به صلح آبراه منطقه کمک کند که ما همیشه کمک کردیم، آمریکا تحریم را کنار بگذارد و پول نفت در اختیار ایران قرار بگیرد، این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود، بعد آمد با ما مطرح کرد. 

اصل این شایعات درست است. رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات کرد و این طرح را به من ارائه کرد و من گفتم کلیت این طرح از نظر من قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را قبول ندارم. 

در همان ۲۴ ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود رئیس جمهور آمریکا در دو نوبت یک بار در سخنرانی در سازمان ملل و یک بار دیگر صریحاً اعلام کرد که می‌خواهد تحریم‌ها را تشدید کند، بعد من به دوستان اروپایی گفتم ما کدام حرف را قبول کنیم؟ طرح شما یا حرف رئیس جمهور آمریکا؟ خودشان هم یک پاسخ روشن نداشتند و می‌گفتند در دنیای سیاست ترامپ یک چیزی گفته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала