واردات بنزین ایرانی به عربستان

© Sputnik / Siavash Sobhgahi پمپ بنزین تهران
پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت که تولید نفت عربستان 25 میلیون لیتر کاهش یافته و عربستان دست میاز به سمت ایران دراز کرده تا بتواند بنزین مورد نیازش را تامین کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر ، حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت پهپادهای رادار گریز توسط یمنی‌ها بیان داشت: انصارالله مجتمع نفتی آرامکو را بمباران کرد، این اقدام پیروزی برای جبهه مقاومت در منطقه بود زیرا اولا قدرت و اقتدار ملت یمن علیه ارتش عربستان سعودی و آمریکا را نشان می‌داد، ثانیا ثابت کرد آمریکایی‌ها نمی توانند توسط ناوهای خود از ریاض و آرامکو حفاظت کرده و از طرفی پهپادهای جبهه انصار الله یمن را منهدم کنند. آرامکو یکی از بزرگترین مجتمع های نفتی عربستان است که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند از آن حفاظت می‌کنند اما نتوانستند این کار را انجام دهند.

وی افزود: عربستان سعودی در مراحل مختلف تحریم ایران توسط آمریکا در ابتدای انقلاب، در دوران دفاع مقدس و در دوران تحریم‌های اقتصادی، هر بار در همراهی با جبهه استکبار اعلام می‌کرد که نفت خود را جایگزین نفت تولیدی ایران خواهد کرد تا بازار نفت بین المللی مشکلی پیدا نکند و در واقع از آمریکا برای تحریم ایران دفاع می‌کرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بخشی از پالایشگاه نفت عربستان به کلی ذوب شده است و تا سال‌ها قابل بازسازی نیست و علاوه بر این روحیه کارکنان این شرکت کاملا از بین رفته است و مستشاران خارجی از ترس حمله مجدد یمنی‌ها در حال ترک شرکت‌های نفتی عربستان هستند.

پالایشگاه آرامکو عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اتهام آمریکا علیه تهران برای موج ایران هراسی در منطقه

 حسن‌بیگی خاطر نشان کرد: آمریکا امروز اعلام کرد که ما از ریاض محافظت می‌کنیم، آمریکا پیش از این آرامکو را تحت حفاظت خود اعلام کرده بود اما این شرکت نفتی برای سومین بار بمباران شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: آمریکا به هم پیمانانش در اروپا اعلام کرده که از ذخایر استراتژیک نفتی خود استفاده کنند تا قیمت نفت افزایش نیابد. با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌توانند در بلند مدت از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند لذا قطعا قیمت نفت افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: آمریکا متکی به پول نفت عربستان بود و حوثی‌ها به راحتی این درآمد را قطع کرده‌اند. جهان امروز باید بداند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور با ثبات منطقه است که می‌تواند نفت جهان را تامین کند.

وی بیان داشت: در پی حمله پهپادی یمن به پالایشگاه عربستان تولید نفت عربستان ۲۵ میلیون لیتر کاهش یافته است لذا جهان نیازمند نفت ایران در آستانه فصل سرما خواهد بود زیرا ایران مطمئن ترین و امن ترین مسیر برای تامین سوخت مورد نیاز جهان است.

این مقام گفت: علاوه بر این عربستان نیز دچار مشکل شده است زیرا تولید بنزین و فرآورده‌های نفتی در این کشور به شدت کاهش یافته و به همین دلیل دست نیاز به سمت ایران دراز کرده است تا بتواند بنزین مورد نیاز خود را از ایران وارد کند. ایران حدود ۲۰ میلیون لیتر مازاد بر نیاز خود بنزین در تولید می کند و می تواند به عربستان بفروشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: آمریکا نگران افزایش قیمت نفت در جهان است و به کشورهای اروپایی دستور داده است که از ذخایر استراتژیک نفتی خود استفاده کنند. با توجه به اینکه بازسازی پالایشگاه نفت عربستان ماه‌ها و حتی بیش از یک سال به طول خواهد انجامید و علی‌رغم میل آقای ترامپ قیمت نفت قطعا افزایش می یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала