گزارش و تحلیل

اتهام آمریکا علیه تهران برای موج ایران هراسی در منطقه

© REUTERS / Hamad I Mohammedپالایشگاه آرامکو عربستان سعودی
پالایشگاه آرامکو عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا ایران را مسئول حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی می داند.

اسپوتنیک - روز شنبه 10 پهپاد انصارالله یمن دو پالایشگاه بقیق و خریص از تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان را هدف قرار دادند که به دنبال آن مقامات این کشور اعلام کردند نیمی از تولید نفت خام آن‌ها متوقف شده است.

رویترز به نقل مقامات ایالات متحده نوشت که شکی نیست که ایران در حمله به تاسیات نفتی عربستان دست داشته و ایران را مسئول این حملات اعلام کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که ما می دانیم که چه کسی عامل حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است و آماده اقدامات قاطع در این خصوص است.

ترامپ: پاسخی قاطع به حمله به تاسیسات نفتی عربستان خواهیم داد - اسپوتنیک ایران
ترامپ: پاسخی قاطع به حمله به تاسیسات نفتی عربستان خواهیم داد

محمدرضا مرادی، کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک نشست.

حملاتی که توسط انصارالله یمن با 10 پهپاد به میدان نفتی عربستان صورت گرفت، شاید بتوان گفت راهبردی ترین و مهمترین حمله انصارالله در 53 ماه گذشته یعنی از زمان آغاز جنگ بوده است. اهمیت این موضوع نیز به خاطر اهدافی است که از سوی انصارالله مورد حمله قرار گرفته است.

پالایشگاه بقیق بزرگترین پالایشگاه نفت جهان است و ظرفیت تولید روزانه 7 میلیون بشکه نفت را دارد. انصارالله برای حمله به این پالایشگاه یک کار اطلاعاتی بسیار دقیق و زمانبر انجام داده است و این اهداف بدون یک رصد اطلاعاتی دقیق نمی توانسته هدف قرار گرفته شوند.

وزیر انرژی عربستان نیز پس از این حمله به پالایشگاه نفتی آرامکو اعلام کرد که 5 میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت، یعنی نیمی ظرفیت صادرات نفت این کشور  کاهش یافته و موجب واکنش بازار جهانی نفت شد و امروز اعلام شد که 19 درصد قیمت نفت افزایش یافته و یک شوک بزرگ به بازار نفت وارد شد.

این حملات نه تنها ضربه ای به عربستان بلکه برای غرب است که متکی به تولید نفت است. تولید نفت جهان 100 میلیون بشکه است که عربستان 10 درصد این حجم را برعهده دارد و با کاهش 50 درصدی تولید نفت عربستان به این معنی است که تامین نفت جهان 5 درصد کاهش یافته است. این موضوع همچنین باعث کاهش بورس سهام نیویورک شده، قیمت بنزین در آمریکا افزایش پیدا کرده و قیمت دلار نیز کاهش داشته که این تبعات حمله انصارالله به پالایشگاه عربستان به همراه داشته است.

بنابراین وقتی ایران در این حوادث از سوی آمریکا مورد اتهام قرار می گیرد، کاملا طبیعی است، چرا که آمریکا، انصارالله را ادامه همان محوری در منطقه می داند که ایران پرچم دار و حامی اصلی آن است. از اینرو در درجه اول به دنبال این هستند که این حملات را با این ادعا که از عراق صورت گرفته به ایران منتسب کنند و اینکه حملات توسط انصارالله صورت نگرفته است.

این مسئله با واکنش برخی از سناتورهای آمریکایی همراه بود. سناتور سندرز گفت که آمریکا از رژیمی حمایت می کند که به کشتار مردم بی گناه یمن می پردازد.

هدف آمریکا از این اتهام علیه ایران در درجه اول ایجاد یک موج جدید ایران هراسی در منطقه است و با اینکار علاوه بر تحریم های موجود فشار بیشتری را بر ایران وارد کرده و ایران به پای میز مذاکره بکشاند که این یک نقشه از پیش شکست خورده است. در درجه دوم با این اقدام انصارالله را تضعیف کنند، به این معنا که انصارالله را عامل تنش در بازار جهانی نفت معرفی کنند و به این ترتیب یک اهرم فشار علیه انصارالله ایجاد کنند و آنها را سرکوب کنند.

هر حمله ای که از سوی انصارالله صورت می گیرد، سریعا اعلام می شود که ایران حامی انصارالله بوده و تسلیحات که آنها استفاده کرده اند متعلق به ایران است. هدف متزلزل کردن جایگاه انصارلله در داخل یمن نیز هست به این معنا که انصارالله بازیچه ایران شده است و مردم یمن تاوان سیاست های ایران را پس می دهند. با این حال انصارالله بارها اعلام کردند که سیاست ها ما و تسلیحات ما ربطی به ایران ندارد و ما در محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی هستیم و حتی امکان وارد کردن کالاهای مورد نیاز ائم از غذایی و دارویی را نداریم، پس چطور ایران می تواند موشک و یا پهپاد به ما رسانده باشد. در واقع هدف تنها یک فضا سازی است. عربستان و آمریکا به هیچ وجه انتظار چنین حملاتی را نداشته و اکنون تصمیم دارند با استفاده از آن به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران را افزایش دهند و هم انصارالله را مورد فشار قرار دهند که این سیاست هایی است تجربه نشان داده در نهایت با شکست روبرو خواهد شد.

سعودی ها نباید توقع داشته باشند که یمنی ها دست روی دست بگذارند - اسپوتنیک ایران
سعودی ها نباید توقع داشته باشند که یمنی ها دست روی دست بگذارند

به عقیده من خسارت هایی که با حملات پهپادی انصارالله برای عربستان به بار آمده در برابر ضربه ای که به سند چشم انداز 2030 ولیعهد عربستان وراد شده، ارزش چندانی ندارد. این سند که در سال 2016 از سوی محمد بن سلمان ارائه شد، واگذاری 5 درصد از سهام پالایشگاه آرامکو عربستان در بورس بوده که ارزش آن 200 تا 500 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. که تا کنون به دلایل مختلف عملی نشده بود و اعلام شد که بدنبال این هستند که تا پایان سال جاری میلادی مرحله نخست این واگذاری آغاز شود. در این شرایط حمله به آرامکو یک ضربه بسیار مهلک به رویای بن سلمان وارد شده است و در واقع پهپادهای 15 هزار دلاری یمن توانستند رویای 500 میلیارد دلاری ولیعهد عربستان را با چالش مواجه کنند.

حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب  نیز در این خصوص به خبرگزاری اسچوتنیک گفت:

در وهله نخست حمله ارتش یمن و نیروهای انقلابی این کشور به پالایشگاه آرامکو یک پیام هشدار آمیز از سوی مردم یمن به جامعه جهانی بود که در مقابل حملات عربستان با سلاح های پیشرفته به یمن سکوت اختیار کرده است و هم آمریکا و هم غرب در کشتار مردم یمن شریک عربستان هستند.

اتهامی که آمریکا علیه ایران وارد کرده در واقع نوعی فرافکنی و اتهام زنی است و نمی خواهد اعتراف کنند که از ملت یمن شکست خورده اند و به همین خاطر این اتهام را به ایران وارد می کنند تا در آستانه تشکیل اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک یک نوع جریان سازی را شکل دهند. آمریکا به نفت عربستان به شدت نیاز دارد، به همین دلیل آمریکا و پالایشگاه آرامکو متضرر شده اند و شهام این شرکت پس از حملات بشدت تنزل پیدا کرده و این نشان می دهد آمریکا که شریک اول اقتصادی عربستان در خاورمیانه است دچار مشکل شده است. جمهوری خواهان و شخص دونالد ترامپ که از سهامداران اصلی آرامکو هستند پس از این حوادث متضرر شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала