گزارش و تحلیل

اگر آمریکایی ها دیوانه اند ایرانی ها روانشناس های قابلی هستند

© AP Photo / Vahid Salemiاگر آمریکایی ها دیوانه اند ایرانی ها روانشناس های قابلی هستند
اگر آمریکایی ها دیوانه اند ایرانی ها روانشناس های قابلی هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیگر برای همه عیان است که ایرانی ها چند ماه است که استراتژی خود برای مقابله با فشارهای غرب را تغییر داده اند و این استراتژی منجر شده بسیاری از درب های بسته شده مجددا باز شود.

اگر به چند ماه قبل برگردیم می بینیم بر اساس روندی که آمریکایی ها ایجاد کرده بودند شرایط بگونه ای بود که همه راه ها به بن بست ختم می شد و فقط مانده بود که ایالات متحده بتواند ایران را محاصره نظامی کند تا از صادرات نفت ایران جلوگیری به عمل آورد و ایران مجبور به تسلیم شود.

به یکباره ایران استراتژی خود را از استراتژی صبر به استراتژی رویارویی تغییر داد و همه چیز را به هم زد.

در لحظه ای که هیچ کس تصور نمی کرد ایران می خواهد چه کار کند به یکباره دیدیم که یک رویارویی تمام عیار توسط ایران بر علیه آمریکا شروع شد.

شکست فاجعه بار آمریکا در تشکیل ائتلاف بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شکست فاجعه بار آمریکا در تشکیل ائتلاف بر علیه ایران
آمریکایی ها و اروپایی ها که طی یک سال پس از خروج ترامپ از برجام همه برگه های فشار خود بر علیه ایران را سوزانده بودند و دیگر برگه ای برای استفاده بر علیه ایران نداشتند به قول معروف آچمز شدند.

آنها تصور می کردند که وقتی رئیس جمهوری ایران میگوید اگر نفت ایران صادر نشود هیچ کشوری در منطقه نخواهد توانست نفت صادر کند منظور این است که ایران تصمیم دارد تنگه هرمز را ببندد اما به یکباره متوجه شدند منظور این است که کل چاه های نفت و تاسیسات نفتی و حتی پایانه های نفتی کشورهای منطقه ممکن است توسط ایران  همپیمانان اش نابود شود و دیگر نفتی استخراج نشود تا بخواهد صادر شود.

همچنین آنها تصور می کردند که ایرانی ها وقتی که ناوهای آمریکایی را در منطقه مشاهده می کنند مانند بسیاری از کشورهای دیگر به قول معروف غلاف می کنند و از ترس به خود می پیجند و تسلیم خواسته های آمریکا خواهند شد اما بر عکس مشاهده کردند که ایرانی ها نه فقط واهمه به خود راه ندادند بلکه با ناوها و هواپیماهای جنگی آمریکا شاخ به شاخ شدند و کاری کردند که آمریکایی ها مجبور شوند کشتی های خود را به سمت اقیانوس هند عقب برانند.

از سوی دیگر طرح آمریکایی ها برای اینکه بخواهند از طریق انگلیسی ها پای اروپا را به رویارویی با ایران باز کنند نیز ناکام ماند و بر عکس انگلیس اینبار در یک منجلاب گیر کرده که نمی داند چگونه بخواهد از آن خارج شود.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
ایران باید از آمریکا به خاطر تحریم ظریف شکایت کند
اهمیت توقیف کشتی انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فقط در این نبود که هیبت تاریخی نیروی دریایی انگلیس شکسته شد بلکه در این بود که دیگر کشورها هم حساب کار دست شان آمد و وقتی که آمریکایی ها از آنها خواستند که به ائتلاف بر علیه ایران بپیوندند همه خودداری کردند، یکی از دیپلمات های اروپایی روز گذشته به من می گفت وقتی پمپئو با وزیر خارجه آنها تماس گرفته بود تا بخواهد کشور آنها به ائتلاف آمریکا بپیوندند وزیر خارجه کشورش به پمپئو گفته بود اگر شما آمریکایی ها دیوانه هستند ایرانی ها روانشناس های قابلی هستند وما نمی خواهیم درگیر ماجراجویی های دیوانه وار شما شویم.

این دیپلمات تعریف می کرد و می گفت وقتی شنیدیم ایرانی ها مدرن ترین پهباد آمریکایی را سرنگون کردند باور نکردیم و شروع کردیم اخبار را جستجو کردن تا ببینیم آیا خبر واقعیت دارد و بعد وقتی که متوجه شدیم که یک هواپیما با 67 نظامی ارشد آمریکایی ها کنار این پهبار بوده همه خشکمان زد، انگار ایرانی ها برق سه فاز به سر آمریکایی ها وصل کرده بودند، همه مانده بودند که این چه جسارتی از که ایرانی ها دارند.

واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه
وی افزود جالب تر برای ما این بود که آمریکایی ها حتی جرئت پاسخ دادن نداشتند و توجیه ترامپ مبنی بر اینکه به دلیل اینکه احتمال کشته شدن حدود 150 ایرانی می رفت یک توجیه بسیار ساده لوحانه به حساب می آمد همه فهمیدند که اگر کسی می تواند آمریکایی ها را روانشانسی کند فقط و فقط ایرانی ها هستند که چنین توانمندی را دارند و خواسته اند این توانمندی را به رخ تمام جهانیان بکشند.

بگفته وی ماجرای توقیف کشتی انگلیسی هم در همین راستا بود، در واقع ایرانی ها می خواستند به همه ثابت کنند که مرد میدان کیست و اینکه تحریم های به اصطلاح فلج کننده آمریکا چه قدر روی عزم ایرانی ها برای رویارویی با غرب تاثیر داشته.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
واکنش وزیر خارجه ایران به قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا
این دیپلمات اروپایی اظهار می داشت تمام تحلیل های غربی ها مبنی بر این بود که قطعا تحریم های غرب منجر می شود فشار بر علیه مردم ایران آنقدر بالا برود که همه به خیابان ها بریزند و نظام را سرنگون کنند اما در کمال تعجب همه مشاهده کردیم که بر عکس شد و اتفاقا مردم ایران متحد تر شدند وفشارهای اقتصادی به جای اینکه این مردم را به زانو در آورد عزم آنها برای مقابله را بیشتر کرد.

خوب می توان گفت با توجه به شرایط بوجود آمده امروز ایران است که بازی را دست گرفته و در حال جمع کردن کارت های خود است و به قول معروف به دیگران می گوید همه کارتها روی میز است.

بسیاری باور دارند این شرایط احتمالا همه طرف ها را به سمت گفتگو پیش می برد و فعلا همه به دنبال جمع کردن برگه های مورد نیاز در مذاکره هستند .

 برخی دیگر باور دارند فشار های ایران بر اروپا می تواند کارساز باشد و می تواند حتی منجر شود که اروپایی ها برگه هایی را به دست آورند تا بتوانند با آمریکا چانه زنی کنند.

در واقع پس از اینکه ایران شروع کرد تعهدات خود در برجام را بکاهد اروپایی ها شروع کردند بر علیه آمریکا فشار بیاورند که اگر اقدامات آنها نبود ایران هم دست به این کارها نمی زد.

از سوی دیگر متحدین آمریکا هم یکی یکی از گردانه اتحاد با این کشور خارج می شوند چون متوجه شده اند که آمریکا آنها را بازی داده.

امری که بدیهی می باشد این است که رئیس جمهوری آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری جنگی به پا شود و ایرانی ها هم نمی خواهند جنگ به پا شود اما بخوبی می دانند این ماجرا را باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایالات متحده تمام کنند وبه همین دلیل هم روز به روز فشارهای خود را افزایش می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала