گزارش و تحلیل

بازرسان: قتل خاشقجی بدون آگاهی ولیعهد میسر نبود

© AFP 2023 / Ozan Koseبازرسان: قتل خاشقجی بدون آگاهی ولیعهد میسر نبود
بازرسان: قتل خاشقجی بدون آگاهی ولیعهد میسر نبود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - آگنس کالامارد بازرس ویژه سازمان ملل، جزئیات قتل روزنامه نگار خاشقجی را در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بازسازی کرده است.

Callamard Agnes می‌گوید که از شروع نزاع تا صداهای تقسیم جسد توسط اره، تنها 22 دقیقه گذشت. حالا سوال این است: آیا شاهزاده بن سلمان در مورد تدارک این قتل با خبر بود؟ این بازرس زن قصد دارد به شخص "مقدس" دسترسی پیدا کند. اما این کار آسانی نیست.

برزو درگاهی روزنامه‌نگار نشریه ایندپندنت چاپ انگلیس می‌نویسد: بازرس سازمان ملل متحد، شواهد قانع کننده ای دریافت کرده که ولیعهد عربستان سعودی، متحد شناخته شده کاخ سفید، محمد بن سلمان، در پشت سر قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی قرار دارد. این بازرس زن خواستار اعمال تحریم علیه حاکم حقیقی پادشاهی عربستان سعودی است.

انتشار جزئیات مکالمه تیم ترور خاشقچی - اسپوتنیک ایران
انتشار جزئیاتی تکان دهنده از مکالمه تیم ترور خاشقجی
آگنس کالامارد، کارشناس حقوق بشر، به دستور کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، تحقیقی طولانی را انجام داد و بر اساس نتایج آن، گزارش 101 صفحه را تهیه کرد و نتیجه گرفت که خاشقجی قربانی قتل عمدی و اعدام غیر قانونی شد و مسئولیت آن مطابق قانون بین المللی حقوق بشر بر عهده عربستان سعودی است."

این گزارش جزئیات جدیدی در مورد آخرین روزها و لحظات زندگی خاشقجی دارد، اما هیچ چیز درباره محل دفن بدن او، هنوز مشخص نشده است. کالامارد اصرار دارد که تحقیق در مورد شاهزاده بن سلمان که یکی از متحدان مهم کاخ سفید است و یک شرکت کننده فعال در کمپین دولت ترامپ برای اعمال فشار حداکثر علیه ایران می باشد، ادامه یابد.

در این گزارش آمده است: "با توجه به شواهد قانع کننده درباره دست داشتن ولیعهد در این قتل، در مورد شاهزاده و مالکیت شخصی او در خارج از کشور باید تحریم ها وضع شود تا زمانی که او شواهدی حاکی از بی تقصیر بودن خود در این قتل را ارائه ندهد."

واکنش عربستان به گزارش سازمان ملل متحد در خصوص قتل خاشقجی - اسپوتنیک ایران
واکنش عربستان به گزارش سازمان ملل متحد در خصوص قتل خاشقجی
بازرسی سازمان ملل نشان می دهد که یک گروه 15 نفری خاشقجی را ترور کرد و چنین اقداماتی مستلزم هماهنگی شدید در سطح حکومت بود. منابع مالی نیز مورد نیاز بود. اگرچه دولت سعودی ادعا می کند که این منابع توسط ژنرال احمد عسیری تأمین شده است، همه کارشناسان یک صدا می گویئد: اینگونه عملیات نمی تواند بدون دانستن شاهزاده انجام شود. او حداقل باید می‌فهمید که یک نوع اقدامات جنایتکارانه علیه خاشقجی انجام می شود."

خاشقجی یک کمی قبل از 60 سالگی خود توسط یک گروه از قاتلان حرفه ای که رژیم سعودی آن‌ها را به استانبول فرستاد، کشته شد. این گزارش شامل ثبت گفته‌هایی است که در آخرین لحظات زندگی خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام شده است، می‌باشد. خاشقجی را در روز 2 اکتبر با فریب به آنجا کشاندند و کشتند. این مورد به طور جدی روابط بین پادشاهی عربستان و غرب را بدتر کرد و همچنین یک ضربه قدرتمند به حیثیت شاهزاده محمد، که میلیونها را هزینه کرد تا خود را به عنوان یک اصلاح طلب جوان معرفی کند.

یکی از قاتلان، زمانی که آن‌ها روزنامه‌نگار را گرفتند و شروع به خفه کردن او کردند، گفت: "ما آمدیم تا تو را بگیریم."
این گزارش حاوی گفتگوها و شهادت های جمع آوری شده توسط تیم بازرسان کالامارد در طی پنج ماه گذشته است و همچنین نارضایتی بازرسان را نشان می دهد.
رژیم سعودی از همکاری با بازرسان ترکیه و دیگر کشورهای خارجی که شروع به تحقیق پرونده خاشقجی کردند قطعاً خودداری کرد. خانم کالامارد اظهار داشت که عربستان سعودی درخواست او را برای بازدید از این کشور به عنوان بخشی از بازرسی در حال انجام رد کرده است.

انتشار گزارش سازمان ملل متحد از ماجرای قتل خاشقجی - اسپوتنیک ایران
انتشار گزارش سازمان ملل متحد از ماجرای قتل خاشقجی
این گزارش جزئیات جدیدی در مورد آخرین روزهای زندگی خاشقجی دارد. او و عروسش سعی کردند تا از دیدن کنسولگری اجتناب کنند، جایی که بایستی برای آنها سند لازم برای ازدواج را صادر کند. آن‌ها نمی خواستند به آنجا بروند، اما مقامات ترکیه به آنها گفتند که ازدواج بدون این سند امکان پذیر نیست.
نمایندگان عربستان سعودی، از جمله کنسولگری در استانبول و سایر مقام های ریاض، قبل از ملاقات با خاشقجی، با یک بازرگان سعودی که دارای مالکیت غیر منقول در مجاورت استانبول است، تماس گرفته و طرح خود را مبنی بر قصد کشتن یک روزنامه‌نگار در میان گذاشتند.
در ضبط، شما می توانید سخنان ماهرالمطرب نماینده ارشد سرویس ویژه عربستان و شخص معتبر شاهزاده سلمان را بشنوید که می پرسد: "آیا می‌توانید چمدان خود را در کیسه قرار دهید؟"

صدای درگیری شنیده می شود، مقامات ترکیه معتقدند که به او یک داروی مخدر تزریق شد که پس از آن خفه شد.
طبق گزارش تیم بازپرسان، خاشقجی در ساعت 13:15 وارد کنسولگری شد. در ساعت 13 و 37 دقیقه صدای اره به گوش رسید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала