انتشار گزارش سازمان ملل متحد از ماجرای قتل خاشقجی

© REUTERS / Beawihartaانتشار گزارش سازمان ملل متحد از ماجرای قتل خاشقجی
انتشار گزارش سازمان ملل متحد از ماجرای قتل خاشقجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان ملل متحد، ریاض را در ماجرای قتل جمال خاشقجی متهم دانست.

به گزارش اسپوتنیک، گنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش خود مربوط به قتل جمال خاشقجی، ریاض را در قتل این روزنامه نگار سعودی متهم نمود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین گفت که رژیم عربستان سعودی به دلیل سوءاستفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در استانبول، باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند.

سردار قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
روایت سردار سلیمانی از قتل خاشقچی + ویدئو

در این گزارش آمده است: قتل جمال خاشقجی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسئول آن است.
به گفته کالامارد "مدارک معتبری از مسئولیت فردی مقامات عالی‌رتبه سعودی شامل ولی‌عهد وجود دارد که نیازمند تحقیقات بیشتر است." در ادامه این گزارش آمده است که "تحقیقات عربستان سعودی و ترکیه نتوانستند استانداردهای بین‌المللی مرتبط با مرگ‌های غیرقانونی را رعایت کند" و "تحقیقات عربستان سعودی با حسن‌نیّت انجام نشده و می‌تواند شامل ممانعت از اجرای عدالت نیز باشد."
جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала