گزارش و تحلیل

سرنوشت دوستی ایران و روسیه با تشدید تحریم های نفتی آمریکا چه می شود؟

© REUTERS / Raheb Homavandiسرنوشت دوستی ایران و روسیه با تشدید تحریم های نفتی آمریکا چه می شود؟
سرنوشت دوستی ایران و روسیه با تشدید تحریم های نفتی آمریکا چه می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری بلومبرگ در مقاله ی اخیر خود ادعا کرده است که اگر دونالد ترامپ موفق شود صادرات نفت ایران را به حداق برساند ، یکی از برندگان این سیاست روسیه خواهد بود.

بر اساس این گزارش فشار نفتی آمریکا بر ایران باعث می شود که روسیه نفع اقتصادی اصلی را دریافت کند. چرا که بعد از تمام شدن مدت زمان توافق محدودیت اوپک ، روسیه می تواند نفت بیشتری استخراج نماید.
اوضاع بازار نفت با این سیاست به کجا ختم خواهد شد؟ آیا روسیه و ایران مانند سابق دوست و شریک باقی می مانند، یا به رقبایی در این عرصه تبدیل خواهند شد؟
اسپوتنیک در این خصوص نکته نظر دو کارشناس ایرانی و روس در حوزه ی نفتی را جویا شده است.
سید سعید میرترابی حسینی، تحلیلگر ایرانی در حوزه نفتی وعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در خصوص اهداف سیاست ترامپ و پیامدهای آن در بازار نفت می گوید:
درواقع دلیل تشدید تحریم های نفتی توسط آمریکا علیه ایران و لغو معافیت برخی کشورها ، سیاست دولت ترامپ  برای وارد کردن فشار حداکثری بر ایران است تا نوعی توافق جدید با ایران امضاء نماید. ذکر این موضوع که این تحریم ها با هدف ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه در حوزه نفتی است، اساسا هدف اولیه و اصلی نیست منتهی ممکن است از پیامدهای این سیاست باشد. اما نه لزوما اختلاف، از آنجا که اگر تولید کننده ی بزرگی مانند ایران فروش نفتش در بازار کم شود، به طور طبیعی دیگر فروشنده ها سعی می کنند که این کمبود را در بازار جبران نمایند و باطبع یکی از آنها ممکن است روسیه باشد. بنابراین این تفسیری که هدف دولت آمریکا ایجاد اختلاف است ، خیلی با واقعیت سازگاری ندارد. اما از پیامدهای چنین تحریمی ممکن است این باشد که روسیه نفت بیشتری بفروشد. البته اینکه این موضوع به اختلاف بین روسیه و ایران منجر شود هم موضوع دیگری است که لزوما دلیل بروز اختلاف نیست. ممکن است ایران از روسیه بخواهد که در فروش نفت کمک کند و توافقات تازه ای بین ایران و روسیه در این زمینه شکل بگیرد.

ملی شدن نفت ایران و سال های گذار از پیچ و خم های تحریم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ملی شدن نفت ایران و سال های گذار از پیچ و خم های تحریم

این کارشناس می افزاید: این نکته را نیز باید مد نظر داشت که گفتگوهایی بین ایران و روسیه برای کمک به فروش نفت ایران نیز صورت گرفته است. ممکن است شرایط کنونی و فشار بیشتر بر فروش نفت ایران باعث شود که این مذاکرات به صورت جدی تری دنبال شود. طبیعتا دو کشور منافع خود را دنبال می کنند و البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مواضع روسیه در زمینه برجام به ایران نزدیک است و اساسا تحریم های آمریکا را یکجانبه تلقی می کند و مذاکراتی برای اجرای توافقات انجام می شود.
به لحاظ فنی و تعاملاتی که بین دو کشور وجود دارد ممکن است دو کشور در چارچوب منافع مشترک خودشان به توافقاتی برای فروش نفت ایران از طریق روسیه دست یابند.
روسلان اولانویچ تانکایف، کارشناس ارشد مسائل انرژی و عضو کمیته استراتژی انرژی و توسعه مجتمع سوخت و انرژی روسیه ، مقاله خبرگزاری بلومبرگ را بدون پایه و اساس دانسته و توضیح می دهد:
متاسفانه این اواخر خبرگزاری بلومبرگ به ابزار جنگ اطلاعاتی تبدیل شده است. بلومبرگ به طرفداری از آمریکا علیه روسیه، ایران، ونزوئلا و سایر مخالفین ایالات متحده اقدام می کند. این بیانیه برای آن است که ارتباطات بین روسیه و ایران را خراب کنند. برای آنکه آمریکا تحریم هایی را علیه صنعت نفتی هم روسه و هم ایران وضع کرده است. این دو کشور متحدین واقعی در مبارزه علیه تحریم های آمریکا هستند و هیچ گونه بیانیه ای این موضع را تغییر نمی دهد. برنامه شراکت روسیه و ایران در بازار نفتی وجود دارد. اینبار ایران بسیار بهتر از سال 2010 برای مبارزه با تحریم های آمریکا آماده شده است. من مطمئنم که صادرات نفت از ایران از تحریم ها متاثر نخواهد شد و بازار جهانی تغییراتی را در ارسال نفت از ایران حس نخواهد کرد، صادراتی که 2.5 درصد تجارت بین المللی نفت را شامل می شود. اگر آمریکا تحریم هایی را علیه ارسال نفت و محصولات نفتی از روسیه وضع کند، آنها بحران اقتصاد جهانی را رقم می زنند، برای آنکه روسیه مهره ی اصلی بازار جهانی نفت بوده و ارسال 21 درصد نفت و محصولات نفتی را تامین می کند. برای مقایسه می توان گفت که سهم عربستان سعودی 19.5 درصد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала