گزارش و تحلیل

باکتری ها، قصد جان خاور میانه را دارند

© Fotolia / Giovanni Cancemiباکتری ها، قصد جان خاور میانه را دارند
باکتری ها، قصد جان خاور میانه را دارند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این پدیده را سونامی سکوت آمیز می گویند که می تواند پزشکی معاصر را به قرون وسطی عقب بیندازد.

اسپوتنیک به نقل از سایت "میدل ایست آی" انگلیس گزارش می دهد: در خاورمیانه تعداد سویه های باکتری هایی مقاوم به آنتی بیوتیک به سرعت افزایش می یابد. کرم یاسین، که قبلا بعنوان پرستار در سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) کار کرده است، در حال حاضر در بیمارستان توانبخشی موصل عراق در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی مشاوره می دهد. این بیمارستان یک سال پیش توسط یک موسسه خیریه در آن شهر ساخته و افتتاح شد.

کشف کمپین جاسوسی سایبری در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
کشف کمپین جاسوسی سایبری در خاورمیانه
پزشکان بلافاصله پس از باز شدن این بیمارستان، به سطح بالایی از مقاومت به آنتی بیوتیک ها در میان بیماران را توجه کردند. ارتش عراق در سال 2017 کنترل موصل را از لوث وجود داعش پاکسازی کرد. این عملیات تقریبا نه ماه طول کشید. یاسین در مصاحبه با "میدل ایست آی" گفت: "بیش از یک سال از زمان حمله نظامی به موصل سپری شده و اثرات گسترش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در میان بیماران سابق بیش از هر وقت دیگر قابل مشاهده است. بیش از یک سوم بیماران در درمانگاه موصل مقاوم به طیف وسیعی از داروها هستند. علل کلیدی مشکلات مقاومت دارویی در عراق استفاده بدون نسخه و تنظیم نشده از آنتی بیوتیک ها، سیستم ضعیف بهداشت و هرج و مرج عمومی در کشور پس از جنگ است. مثلا در مصر افزایش قیمت سرویس پزشکی و داروها سبب آن شده که مردم بدون مراجعه به پزشک به خوددرمانی متوسل می شوند.

همانطور که پزشکان بدون مرز می گویند، خطر پیامد های مرگبار مقاومت آنتی بیوتیکی در عراق و در سراسر خاورمیانه بسیار بالا است.

یکی دیگر از عوامل مهم استفاده گسترده و سوء استفاده از آنتی بیوتیک در بخش دامداری است، از آنجا که گاوها برای افزایش وزن با خوراکی دارای آنتی بیوتیک تغذیه می شوند. این گوشت وارد زنجیره غذایی انسان می شود و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک در انسان را ایجاد می کند.

جزئیاتی از «معامله قرن» آمریکا برای خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
جزئیاتی از «معامله قرن» آمریکا برای خاورمیانه
یاسین خاطرنشان کرد: "15 سال پیش، استفاده از آنتی بیوتیک ها [درعراق] کاملا تنظیم می شد و ما سیستم مراقبت بهداشتی خوبی داشتیم." اما جنگ 2003 همه چیز را تغییر داد. بعضی از آنتی بیوتیکها، که قبلا خرید آنها به نسخه پزشک نیاز داشت، به طور آزادانه در بازار ظاهر شدند، و مردم شروع به مصرف آنها کردند — هر بار که بیمار بودند. در عراق در حال حاضر هر داروساز می تواند بدون نسخه حتی آنتی بیوتیک تزریقی را به شما بفروشد.
وضعیت در موصل می تواند به عنوان یک مورد استثنایی تلقی شود. این شهر در نتیجه اشغال طولانی مدت توسط داعش (ممنوع شده در روسیه) و سپس محاصره طولانی آن، ویران شده است. در جریان نبرد های طولانی هزاران نفر ساکن آن شهز کشته و زخمی شدند. با این حال، آنچه در موصل اتفاق افتاد، عمدتا در سایر کشورهای خاورمیانه و سایر نقاط جهان تکرار می شود.

مقاومت به آنتی بیوتیک همراه با تروریسم و تغییرات آب و هوایی زمین، یکی از جدی ترین تهدیدات امروزی به جامعه جهانی است. برای چندین دهه، تعدادی از آنتی بیوتیک ها از گسترش عفونت های باکتریایی جلوگیری کرده اند. در نتیجه میلیون ها نفر نجات یافتند و طول زندگی افزایش یافت. لیکن ، در سال های اخیر نشانه هایی از کاهش اثربخشی آنتی بیوتیک ها مشاهده می شود. مقدم بر همه، این جریان مربوط به کشورهای در حال توسعه است، که در آن ها می توان وضعیت بسیار نگران کننده را دید.

گرچه مقاومت در برابر داروهای فوق الذکر در سال های زیادی در خاورمیانه مشاهده شد، اما در ابتدا به عنوان یک مشکل منطقه ای در سال 2003 به ثبت رسید. سربازان آمریکایی که هنگام جنگ در افغانستان و عراق زخمی شدند، پس از آن مقاومت چند جانبه به داروها را کسب کردند. هنگامی که عفونت های باکتریایی حتی با کاربرد قدرتمند ترین داروها علاج نمی شدند، پزشکان مجبور به انجام عمل قطع عضو پا شدند. سویه Acinetobacter baumannii به قدری در میان سربازان رایج بود که نام کاربری Iraqibacter را پیدا کرد. ارتش آمريکا، که دارای مقدار زيادی از ذخایر پزشکی است، حداقل توانسته است این مشکل را زیر کنترل در آورد.

ولی اکثر دولت های خاورمیانه ابزار لازم برای معالجه افراد دارای مقاومت به آنتی بیوتیک را ندارند. مطالعه عفونت ها به تجربه فراوان و مبالغ هنگفتی نیازمنداست. مثلا، دارو برای دوره ای از تزریق داخل وریدی ممکن است چند هزار دلار هزینه داشته باشد.

بسیاری از مراکز و موسسات پزشکی واقع در منطقه، دارای اتاق های ایزوله نیستند و حتی برخی از چیزهای اساسی مانند دستکش ندارند.
در بعضی موارد، ذخیره کافی آب تمیز و شرایط بهداشتی مطلوب وجود ندارد. در چنین شرایطی، عفونت ها می توانند خیلی سریع گسترش یابد.

دکتر ریچارد مورفی، که در حال حاضر کارمند دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است، با سازمان پزشکان بدون مرز در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی در اردن کار می کرد. او می گوید: خاورمیانه همراه با جنوب آسیا یکی از نقاط داغ در خصوص مقاومت آنتی

امید برای درمان بیماری پارکینسون - اسپوتنیک ایران
امید برای درمان بیماری پارکینسون
 بیوتیکی است که عمدتا به دلیل استفاده بیش از حد از آنها و اغلب عدم کنترل در این منطقه است. ما شروع به محدود کردن استفاده از آنتی بیوتیک در بیمارستان های امان کردیم، اما این مسئله بسیار گسترده تر است — مردم انتظار دارند آنها داروها را برای طیف وسیعی از بیماری های نسبتا جزئی را دریافت کنند. به گفته یکی از پزشکان اردن، کشورش در طول یک سال سه برابر بیشتر از انگلیس انتی بیوتیک مصرف می کند، اگرچه جمعیت آن فقط یک ششم جمعیت انگلیس است.

مورفی گفت: "مقیاس واقعی این مشکل را من تنها زمانی دیدم که با نتایج آنالیز بیماران مراجعه کننده به کلینیک های افغانستان آشنا شدم. وی افزود: " به طور کلی این افراد سالم بودند که چندین شکایت داشتند، اما میزان مقاومتشان به آنتی بیوتیک فراتر از حد نرمال بود. در بدن آنها، سویه های باکتری مقاوم در برابر داروها یافت شد. وضعیت عمومی در جامعه افغان به این امر کمک می کند — توزیع آنتی بیوتیک ها مانند آب نبات. حالا اگر کسی مبتلا به مرض عفونی شود، مداوای آن با آنتی بیوتیک بیهوده است، ارگانیسمش در برابر این دارو مقاوم شده است.

سویه های باکتری مرز نمی شناسند. انواع آنها در نوار عزه کشف شده است. نوار غزه از نواحی بسیار مشکل ساز جهانی از نظر دارو و بزشکی است. این یکی از مناطق پرجمعیت زمین است که دسترسی آن به آب آشامیدنی تمیز بسیار محدود است و استانداردهای بهداشتی اساسی رعایت نمی شود. فاضلاب غزه که ممکن است حاوی سویه های باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک باشند، به دریای مدیترانه ریخته شده و به برکت جزر و مد، به سواحل اسرائیل رسانه می شود. آنها همچنین به سیستم آبرسانی غزه، مصر و اسرائیل نفوذ می کنند.

گوشت گاو منبع سوپر باکتری - اسپوتنیک ایران
گوشت گاو منبع سوپر باکتری
طبق بررسی انجام شده توسط دولت انگلستان در سال 2016، گونه های مقاوم به آنتی بیوتیک های باکتری مانند اشریشیل کلی E.coli و Mycobacterium tuberculosis (سل) سالانه باعث مرگ 700 هزار نفر می شود. ولی این شاخص وضع حقیقی را نشان نمی دهد. بر اساس این مطالعه، تا اواسط قرن جاری میلادی این رقم می تواند به 10 میلیون نفر در سال برسد.

سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام کرد: با توجه به عدم اقدام های سریع و هماهنگ توسط بسیاری طرف های ذینفع، جهان وارد دوره ای می شود که آنتی بیوتیک ها از کار افتاده و عفونت های عادی و آسیب های جزئی که در طول چندین دهه درمان می شدند، اکنون می توانند دوباره کشنده مردم شوند. مقاومت به آنتی بیوتیک دستاوردهای پزشکی مدرن را به خطر می اندازد. پیوند اعضا، شیمی درمانی و جراحی هایی مانند عمل سزارین به دلیل عدم وجود آنتی بیوتیک موثر برای پیشگیری و درمان عفونت ها بسیار خطرناک می شوند.

جهان به طور فوری نیاز به اختراع و تولید داروهای جدید — آنتی بیوتیک های کاملا جدید است، که قبلا با باکتری های موجود ملاقات نکرده بودند، اما در طول قرن گذشته، آنها ظاهر نشده اند. توسعه چنین داروهایی نیاز زیادی به زمان و پول دارد. شرکت های داروسازی می گویند که آنها نیاز به معافیت مالیاتی و سایر انگیزه ها برای راه اندازی برنامه های پژوهشی پیچیده دارند. تولید داروهای کم مصرف برای شرکت های داروسازی جذاب نیست؛ داروهای برای استعمال دوره ای از جمله برای درمان سرطان و سایر بیماری ها، سود بیشتری را به بار می آورند. اگر یک آنتی بیوتیک کاملا جدید ایجاد شود، سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان ها سعی خواهند کرد برای حفظ اثر بخشی آن استفاده از داروی جدید را به شدت محدودکنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала