گزارش و تحلیل

آیا ایران به ارتش اسرائیل نفوذ کرده است؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ایران به ارتش اسرائیل نفوذ کرده است؟
آیا ایران به ارتش اسرائیل نفوذ کرده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه 12 تلویزیون اسرائیل از هک شدن گوشی "بنی گانتز"، رقیب نتانیاهو در انتخابات نخست وزیری اسرائیل خبر داد.

اسپوتنیک — سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل معتقد است که سازمان های اطلاعاتی ایران گوشی همراه "بنی گانتز" فرمانده سابق ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل و رقیب نتانیاهو در انتخابات نخست وزیری این کور را هک کرده است. نیروهای امنیتی اسرائیل اعلام کردند که در گوشی همراه "بنبپی گانتز" هیچگونه اطلاعات مهمی وجود نداشته است، اما شخصی که ممکن است در آینده نخست وزیر و یا وزیر دفاع اسرائیل شود برای سازمان های اطلاعاتی تمامی کشورهای دنیا و در وحله اول ایران اهمیت بالایی دارد. تا چه اندازه این اطلاعات واقعیت دارد؟

"سایمون تسیپیس، کارشناس علوم سیاسی از موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تشریح این موضوع پرداخت.

هک گوشی سیاستمدار اسرائیل - اسپوتنیک ایران
هک گوشی سیاستمدار اسرائیلی توسط ایران
هک شدن موبایل ژنرال بنی گانتز، واقعیت دارد. در اینجا به اولین موضوعی که باید توجه کرد این است که تمامی گوشی ها همراه، کامپیوتر و سایر وسایل ارتباطی الکترونی، همگی تحت کنترل سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک) است، به همین دلیل بارها به " بنی گانتز" هشدار داده شده بود که نباید هیچگونه اطلاعات و آمار و ارقام رسمی و مهم را در گوشی همراه خود ذخیره کند.

امیدوارم که بنی گانتز فرمانده پیشین ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل و کسی که کاندیدای نخست وزیری این کشور است این موضوع را درک کرده باشد که از این پس در گوشی همراه شخصی او هیچ گونه اطلاعات شخصی و اطلاعات و آمار حساس وجود نداشته باشد. بنی گانتز امروز درباره این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که در او هیچگونه اطلاعاتی مهمی که برای ایران مفید باشد در گوشی همراه وی وجود نداشته است. او حتی گفت هیچ چیز اطلاعات شخصی شاید به جزء تعدادی عکس خانوادگی اطلاعات در گوشی همراه وی وجود نداشته است و او با آرامش کامل با این موضوع برخور کرد.

تلفن همراه بنی گانتز بسیار پیش از این هک شده و در روز پنجشنبه، 14 مارس، خبر این موضوع در رسانه ها منتشر گردید. تلفن او 4 سال پس از اینکه او از سمت فرماندهی ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل کنار رفت، هک شد. در اسرائیل طرحی وجود دارد که افراد پس از کنار رفتن از پست های حساس همانند، وزارت دفاع و فرماندهی ستاد کل، آنها همچنان تا چند سال تحت کنترل سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل خواهند بود و این افراد اجازه مصاحبه، نوشتن کتاب نداشته و وسایل ارتباطی آنها تحت کنترل قرار دارد.

رقیب اصلی نتانیاهو از حفظ خط مشی وی در قبال ایران خبر داد - اسپوتنیک ایران
رقیب اصلی نتانیاهو از حفظ خط مشی وی در قبال ایران خبر داد
از آنجایی که بنی گانتز مدت زمان تقریبا طولانی از سمت فرماندهی ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل کنار رفته، نمی توانسته اطلاعات نظامی مهم و حساسی را در ختیار داشته باشد و از اینرو به نظر میرسد اطلاعاتی که بتواند در جهت ضربه زدن به اسرائیل استفاده شود در تلفن همراه او وجود نداشته است.
اما این سوال پیش می آید که چرا این موضوع در این وهله زمانی مطرح می شود. در حال حاضر گفته می شود به این دلیل موضوع هک شدن گوشی همراه بنی گانتزی اکنون مطرح شده که آستانه انتخابات به او ضربه وارد کنند و سازمان اطلاعاتی اسرئیل عامدانه این کار انجام داده است، اما من بسیار تردید دارم که یک سازمان اطلاعاتی همانند "شاباک" وارد این بازی های سیاسی شود.

من شک دارم که اخبار مربوط به گوشی همراه ژنرال بنی گانتز عامدانه منتشر شده باشد، علاوه براین که این اتفاق مدت ها پیش صورت گرفته و شاباک و ژنرال گانتز تایید کردند که اطلاعات مهمی در آن گوشی وجود نداشته و بنی گانتز از این گوشی برای کارهای مهم و حساس مورد استفاده قرار نمی گرفته است.

— چرا ایران گوشی همراه بنی گانتز را هک کرد و اقدام به هک کردن گ.شی همراه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نکرد؟

بنی گانتز هنوز به عنوان چهره رسمی شناخته نمی شود و تنها از او به عنوان یک کاندیدا نام برده می شود. هنگامی که شخصی به عنوان چهره رسمی و دولتی معرفی می شود، کلیه وسایل ارتباطی الکترونی او تحت کنترل قرار می گیرد. از اینرو هک کردن گوشی همراه نخست وزیر بسیار دشوار است ولی هک کردن گوشی همراه یک شهروند عادی که "بنی گانتزی" را نیز در حال حاضر شامل می شود، بسیار راحت تر است.
در حال حاضر تقریبا تمامی کشورها تجهیزات و امکانات لازم در زمینه سایبری را در اختیار دارند. اما این حمله به احتمال فراوان توسط هکرهای ایرانی صورت نگرفته است. امروزه با پرداخت مبالغی می توان هکرهایی را برای اینگونه حملات استخدام کرد.

نتانیاهو : ایران در انتخابات اسرائیل دخالت دارد - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: ایران در انتخابات اسرائیل دخالت دارد
در دنیای امروز هکرهایی با توانایی بالا وجود دارند و من تقریبا مطمئن هستم که این حمله از سوی هکرهای ایرانی صورت نگرفته، بلکه به سفارش ایران و با دستمزد بالا توسط هکرهای خارجی صورت گرفته است.
در اسرائیل چهار اپراتور تلفن وجود دارد و آنها بسیار جدی برای امنیت تلفن ها فعالیت می کنند و همچنین اسرائیل یکی از کشورهایی امن سایبری است از اینرو برای هک کردن گوشی همراهی که متصل به شبکه ارتباطی اسرائیل است، یک کار سخت بشمار می رود و تنها افراد متخصص می توانند آنرا هک کنند. به همین دلیل من معتقد هستم که این اقدام با سفارش ایران و توسط هکرهای خارجی و ممکن از هر نقطه از جهان صورت گرفته باشد.
چنین حملات سایبری اگر هر روز صورت نگیرد، هر هفته حتما روی می دهد و بیش ده ها کشور در دنیا که می تواند چین، روسیه، اسرائیل، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا باشند، تلاش می کنند روزانه حملات سایبری علیه یکدیگر صورت دهند که عمدتا توسط هکرهای داخلی این کشورها صورت می گیرد و به ندرت حملاتی نیز به درخواست دولت ها صورت می گیرد. از اینرو هک شدن گوشی ژنرال بنی گانتز در مقایسه با حملات سایبری که روزانه بین ایران و اسرائیل صورت می گیرد، همانند قطره ای در دریاست و از اینرو اسرائیل پاسخ متقابلی به این اقدام نخواهد داد و سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل به فعالیت خود ادامه خواهند داد و هیچگونه اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و احتمالا شاباک اقدامات شدیدتری را نسبت به نامزدهای انتخاباتی و وزرای وزیری اسرائیل صورت خواهد داد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала