ساحات برای حمایت از تبادلات تجاری

© Fotolia / Curioso Photographyایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپائیان اجرای ساحات را به پیوستن ایران به «FATF » منوط کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از «ایرنا»، حدود سه ماه پس از آنکه آمریکا تحریم‌های یک جانبه‌ای علیه ایران وضع کرد، سه کشور بزرگ اروپایی که در مذاکرات برجام حضور داشتند ساز و کار مالی ساحات را برای تجارت با ایران راه‌اندازی کردند.

جلیلوند استاد روابط بین‌الملل در این خصوص تاکید کرده است:«اجرای سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات یا اینستکس) منوط به پیوستن ایران به «اف ای تی اف» است در غیر این صورت شاید به کار نیاید.

روسیه: اروپا باید منافع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند - اسپوتنیک ایران
روسیه: اروپا باید منافع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند

این سازوکار در حوزه اقلام پزشکی، کشاورزی و دارویی کار می‌کند که حجم زیادی از مبادلات ایران به اروپا را پوشش نمی‌دهد؛ مثلا مبادلات دارویی ایران به اروپا حدود 8 میلیون دلار است که در صورت پیشرفت به حدود 2 میلیارد دلار می‌رسد.

تاکنون اروپایی‌ها ساحات را فقط ثبت کرده‌اند و اجرای آن چند ماه دیگر خواهد بود، از آغاز اجرای این طرح تا زمانی که به نتیجه برسد یعنی اطمینان تجار اروپایی جلب شود و کار روی روال بیفتد قدری طول می‌کشد. اروپاییان اجرای این سازوکار را به پیوستن ایران به «اف ای تی اف» منوط کرده اند و این نکته مهمی است چون تا زمانی که ما به «اف ای تی اف» نپیوندیم چنین سازوکاری به کار نخواهد آمد».

وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند، ساز وکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران تحت عنوان INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

در بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: اینستکس از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند، این تجارت در ابتدا بر بخش‌های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه‌های پزشکی و کالاهای کشاورزی- غذایی تمرکز می‌کند. هدف بلندمدت اینستکس این است که به روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه کشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала