گزارش و تحلیل

مرضیه هاشمی:اسیر بانوی«دمکراسی»

© AP Photo / Press TVمرضیه هاشمی
مرضیه هاشمی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کشور «آزادی» حقوق خبرنگاران نقض می شود.

بازداشت مرضیه هاشمی خبرنگار ایرانی شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» با تابعیت آمریکایی و حبس وی، بار دگر به جهانیان نشان داد که در کشور «دنیای آزاد» حقوق خبرنگاران نقض می شود.

من برای اولین بار مرضیه هاشمی را 6 سال پیش در کنفرانس بین المللی در اصفهان ملاقات کردم که به مسائل و حقوق زنان مسلمان جهان (عفاف و حجاب) اختصاص داشت. اولین چیز ی که نظر من را جلب کرد، ظاهر مرضیه هاشمی بود. در آنزمان اصلا تصورش را نمی توانستم بکنم که در مقابل من، نه یک خانم ایرانی  بلکه ملانی فرانکلین سیاهپوست آمریکایی ایستاده است. ظاهر او آنقدر با خانم های ایرانی یکسان بود که اصلا نمی شد او را خارجی دانست. وی شباهت زیادی به خانم های ساکن نواحی جنوب ایران  داشت. وقتی در کنفرانس از خانم ملانی فرانکلین از آمریکا دعوت به سخنرانی شد، همه حاضران در سالن کنفرانس نفس در سینه حبس کردند. من هم چنین احساسی داشتم.

خانم «ایرانی»با چادری زیبا پشت تریبون رفت و سخنرانی خود را با این کلمات آغاز کرد:«خواهران، مهمانان و حاضران عزیز! بسیاری از شما احتمالا فکر می کنید که آمریکا، مهد آزادی سیاسی است:آزادی بیان،ایمان، شکیبایی و بردباری و حقوق دمکراتیک و تعلق نژادی.  من آمریکایی هستیم و می خواهم داستان دیگری برای شما تعریف کنم که افسانه رویای آمریکایی را محو خواهد کرد».

مرضیه هاشمی در این باره تعریف کرد که او به عنوان سیاهپوست نسل سوم آمریکایی در دوران جوانی  با مسائل زیادی مواجه شده بود و مجبور بود با بی عدالتی و تبعیض نژادی در آمریکا مبارزه کند: «من مجبور شدم کاری را که اجدادم انجام دادند ادامه بدهم: مبارزه و دفاع از حقوق سیاهپوستان و ثابت کردن اینکه ما هم انسان و بخشی از جامعه آمریکا هستیم و از همان حقوق نژادهای دیگر برخورداریم».

افشای یک نکته مهم در پیام امشب ترامپ خطاب به ملت امریکا - اسپوتنیک ایران
افشای یک نکته مهم در پیام امشب ترامپ خطاب به ملت امریکا

وی در سخنرانی خود در کنفرانس بطور مفصل با ذکر حقایق و مثال تعریف کرد که چطور در آمریکا با کمک رسانه های سیاسی سفارشی تصویر تساوی حقوق تمام نمایندگان مذهبی ونژادی را شکل می دهند. در حالی که در حقیقت:«سیاهپوستان در خیابان مورد ضرب و شتم، تجاوز و تحقیر و حتی قتل از سوی پلیس قرار می گیرند».

پرونده های جنایاتی که علیه آمریکایی های سیاهپوست تشکیل می شود بدون بررسی بسته می شوند. مرضیه هاشمی تعریف کرد که پس از حادثه 11 سپتامبر، وضع زنان مسلمان با حجاب دشوار شد و مسلمانان سیاهپوست با وضعیت بدتری روبرو شدند.

تماشای فیلم مرضیه هاشمی روی پرده بزرگ که در باره اعتراضات مختلف در آمریکا تعریف می کرد و تمام رسانه های آمریکایی در باره آن ها سکوت اختیار کرده بودند و شنیدن این داستان دردناک از زبان  یک آمریکایی برای من فوق العاده دشوار بود، زیرا در آنزمان من به ارزش های کاملا دیگری باور داشتم.  سخنرانی مرضیه هاشمی در کنفرانس، تأثیر زیادی برمن گذاشت. صراحت و شجاعت، اعتماد به نفس، انتقاد و ارائه حقایق به آن شکل، خونسردی در نمایش واقعیات و البته تجربه خبرنگاری و حرفه ای بودن او قابل تحسین بود.

پس از کنفرانس توانستم گفتگویی با وی داشته باشم. مرضیه هاشمی چند کلمه ای درباره خودش تعریف کرد. ملانی فرانکلین در یک محله فقیرنشین در خانواده متدین مسیحی بزرگ شده بود و با خوانندگان سیاهپوست «رپ» دوست بود و بسکتبال بازی می کرد و مدتی جذب ایده های کمونیسم و مارکسیسم شده بود. او یک شهروند فعال و مبارز سرسخت برای دستیابی به آزادی  بود و از دوران کودکی می خواست «صدای حقیقت» و «صدای مظلومان» باشد. همانا به این دلیل دانشکده ژورنالیستی را در دانشگاه انتخاب کرد. اما پس از گرویدن به اسلام، کار با رسانه های آمریکایی دشوارتر شد:برای خیلی ها دین و ظاهر حجاب دار و دیدگاه های سیاسی او قابل قبول نبود.من متعجب پرسیدم:«چرا؟ آمریکا —مبارز آزادی بیان و حقوق بشر است». و او با نیشخند گفت:«آزادی و حقوق برای  خبرنگارانی مانند من، چیزی است که به گذشته پیوسته است».

آزمایشات موفق سامانه جدید ضد ماهواره ای روسیه - اسپوتنیک ایران
آزمایشات موفق سامانه جدید ضد ماهواره ای روسیه

مرضیه هاشمی همکاری با رسانه های اسلامی از دیگر کشورها را آغاز کرد و ایران یکی از آن کشورها بود. وی اعتراف کرد که وقتی به ایران سفر کرد احساس دیگری داشت:«برای اولین بار در جامعه ای قرار داشتم که از سیاهپوست آمریکایی بودن خجالت نمی کشیدم، زیرا احساس کردم که مردم به این نکته توجه نمی کنند و هیچکس با تکبر به من نگاه نمی کند». او مبدل به یک ایرانی واقعی شد.

علاوه برآن،مرضیه هاشمی یک مجری عالی شد. می توان گفت او برند و چهره شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایرانی «پرس تی وی» شد. مرضیه هاشمی در برنامه های خود از این اعتقاد پیروی می کرد:«گفتن حقیقت و اعتراض نسبت به بی عدالتی حاکمان بهر قیمتی». عملا هیچ یک از گردهمایی های بزرگ در خاورمیانه که به حقوق زنان و یا موضوع اسلام اختصاص داشت بدون شرکت او برگزار نمی شد. و این در حالی بود که تعدادی از رسانه های اصلی از جمله غربی از خانم هاشمی دعوت می کردند در بحث های تلویزیونی شرکت کند. اغلب وی به عنوان کارشناس در برنامه های زنده تلویزیونی در باره واقعیات جامعه ایرانی و زندگی در ایران تعریف می کرد و دروغ هایی را که رسانه های غربی پخش می کردند فاش می ساخت.

صراحت و تلاش برای بازگویی حقیقت و فاش ساخت دروغ ها در یک روز، امتحان بزرگی برای مرضیه هاشمی بود. «بانوی دمکراسی» به دست مرضیه هاشمی دستبند زد که برای «عدالت همه مظلومان» در عراق، افغانستان ، سوریه و…مبارزه می کرد. همین« بانوی دمکراسی» حقوق اولیه را برای خبرنگار خود تآمین نکرد تا بگوید اتهام او چیست و چرا نه به عنوان یک شاهد مهم بلکه جنایتکار با او رفتار می شود و در سلول زندان حبس شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала