گزارش و تحلیل

استراتفور: پیشبینی حوادث 2019 - قسمت دوم

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاستراتفور: پیشبینی حوادث 2019 - قسمت دوم
استراتفور: پیشبینی حوادث 2019 - قسمت دوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در حمله استراتژیک علیه چین، بیشتر به تحریم‌ها و مالیت‌ها متوسل شده و به تایوان بیشتر کمک کرده و عملیات در دریای جنوب چین را گسترش خواهد داد.

اسپوتنیک به نقل از استاتفور آمریکا: در عین حال عدم انطباق و عدم راعیت توافق‌های کنترل تسلیحات منجر به رقابت تسلیحاتی میان ایالات متحده، روسیه و چین خواهد شد. اوضاع پرتنش ژئوپولتیک فرصت‌های استراتژیک مساعد را برای کشورهای همجواری مانند لهستان و تایوان فراهم می‌کند، اما برای قدرت میانه ای مانند ترکیه، هند و ویتنام که سعی دارند مواضع بی طرف خود را حفظ کنند، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

افزایش خطرات ژئوپلیتیکی برای بازرگانی. با اشاره به تهدیدات امنیتی ملی، ایالات متحده فشار زیادی بر اروپا، ژاپن، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و تایوان وارد خواهد کرد و خواهان ایجاد موانع بیشتر در راه سرمایه گذاری در چین است. این امر تحقیق و تجارت در حوزه‌های استراتژیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منظور، هوش مصنوعی و تکمیل شبکه‌های جی 5 است که در سال 2019 ظاهر می‌شوند. تمایل چین به دستیابی به دیگران در چنین حوزه‌های مهم مانند صنعت هوافضا و توسعه نیمه هادی‌های مدرن تنها خطرات را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهد و ایالات متحده را مجبور به دنبال سیاست‌های تهاجمی بیشتری در فضای مجازی می‌کند.

استراتفور: پیشبینی حوادث 2019 - قسمت اول - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
استراتفور: پیشبینی حوادث 2019 - قسمت اول
سناریو نگران کننده برای برکزیت. بروکسل در باره به منظور جلوگیری از جلوگیری از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق مربوطه به مذاکرات با لندن خواهد پرداخت. با این حال، وتو مجلس بریتانیا بزرگترین مانع در راه خروج منظم آن کشور از اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

گام‌های آتی کمپین ضد ایرانی
همانطوری که تحریم‌های گسترده ای علیه تهران هم اکنون وضع شده و در حال اجرا هستند، آمریکا برای مبارزه علیه ایران در منطقه و تضعیف کشور از داخل، اقدامات خود را ادامه خواهد داد. این امر اصطکاک بین واشنگتن و تهران را افزایش می‌دهد و فرصت‌های کوچک برای انجام گفتگوی سازنده را تضعیف می‌کند. منافع مشترک در مقابله با ایران به تقویت روابط استراتژیک میان آمریکا و عربستان سعودی کمک خواهد کرد، به رغم نارضایتی خانواده سلطنتی و کشورهای خارجی از رهبری شاهزاده محمد بن سلمان.

توجه به رشد عرضه در بازارهای جهانی
عربستان و روسیه به منظور جلوگیری از کاهش قیمت‌ها میزان تولید نفت را به دقت دنبال خواهند کرد و تولید نفت باقی مانده ایران را پیگیری خواهند نمود. عراق و لیبی می‌توانند میزان تولید را افزایش دهند، به طور قابل توجهی کاهش بار بر پتانسیل صادرات ایالات متحده را تامین خواهند کرد. زمانی که در سال 2019 ایالات متحده در میان سه کشور برتر صادر کننده گاز طبیعی مایع قرار گیرد، تغییرات قابل توجهی در بازار جهانی رخ خواهد داد.

اتیوپی، نیروی محرک تغییرات دامنه‌دار در شاخ آفریقا.

داغ ترین نقاط جهان در سال 2019 - اسپوتنیک ایران
داغ ترین نقاط جهان در سال 2019
برنامه بلندپروازانه اتیوپی، سبب علاقمندی اقتصادی به آن شده و قدرت‌های خارجی را به شاخ آفریقا جذب می‌کند. با این حال، چالش‌های داخلی که با رهبری فعلی با آن روبرو شده و خصومت بین قومی، سرعت حرکت نیروهای آدیس آبابا را کاهش می‌دهد.

گرایش‌های جهانشمول
در جهان امروز، به برکت راه‌های هوایی، زمینی، مسیرهای دریایی و فضای مجازی، کشورها به طور فزاینده ای در ارتباط با همدیگرهستند. در حالی که براثر جهانی شدن ارتباط بین کشورها و قاره‌ها بیشتر مستحکمتر می‌شود و مرزها بر روی نقشه و موانع جغرافیایی تا حدودی بین میروند. امروزه حوادث در یک منطقه به آسانی می‌تواند به بروز عواقب در دیگر جاها منجر شود، و گاهی اوقات بر کل جهان تاثیر می‌گذارد.

نکات اصلی
رقابت قدرت‌های بزرگ آمریکا، چین و روسیه مسابقه تسلیحاتی را تسریع خواهد کرد و مبارزه در فضای مجازی را تشدید می‌کند. ایجاد رهبری جهانی در شرایط این تهدیدات رو به افزایش دشوار خواهد بود، زیرا اختلافات در نظام بین المللی عمیق‌تر می‌شود.

در حالی که ایالات متحده یک تهاجم استراتژیک علیه چین را آغاز می کند، مالیات‌های، موانع و تحریم‌های قانونی را افزایش می‌دهد، حمایت از تایوان و ایجاد مشکلات در دریای چین جنوبی، پکن، به منظور تضعیف اتحادیه‌های آمریکایی، به اهرم اقتصادی قدرتمند خود متکی خواهد بود.

آنچه بر ایران در سال 2018  گذشت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آنچه بر ایران در سال 2018 گذشت
صادرات نفت ایران تحت فشار تحریم‌ها کاهش می یابد، در حالی که تولید در ایالات متحده افزایش خواهد یافت. بی ثباتی در رشد اقتصادی جهان در سال 2019 مشاهده خواهد شد، در حالی که عربستان سعودی و روسیه همچنان به سرعت در حال پیشرفت در بازارهای جهانی نفت به منظور جلوگیری از کاهش شدید قیمت‌ها ادامه خواهند داد.

واقعیت اقتصدی جدید جهانی
جنگ‌های تجاری، حملات سایبری، تغییر در استراتژی دفاع و مسابقه تسلیحاتی به سرعت جهان را متقاعد کرد که یک واقعیت جدید و ناخوشایند جهانی به وجود آمده است.
در سال 2019، رقابت قدرتهای بزرگ تنها تشدید خواهد شد. کاخ سفید با انرژی فزاینده، پیشرفت چین در تعدادی از زمینه‌های استراتژیک را محدود می کند. البته، روابط بین چین و روسیه آسان نیست، و آنها عشق متقابل زیادی ندارند، اما تمایل به همکاری در سال 2019 بر اصطکاک مفرط آنها غلبه خواهد کرد.
این پویایی جهانی جدید باعث ایجاد سردرد بسیار زیادی برای بازرگانی بین المللی می شود که سعی دارند راه خود را در این حوزه ای پیدا کنند که روز بروز پیچیده‌تر می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала