گزارش و تحلیل

موشک ها حساسیت آمریکا را بر انگیخت یا چیز دیگری؟

© AP Photo / Amir Kholousi/ISNAموشک ها حساسیت آمریکا را بر انگیخت یا چیز دیگری؟
موشک ها حساسیت آمریکا را بر انگیخت یا چیز دیگری؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سردار امیرعلی حاجی اخیرا اعلام کرد که ایران سالانه 40 تا 50 آزمایش موشکی انجام می دهد اما به دلایلی آزمایش اخیر حساسیت آمریکایی ها را بر انگیخت.

البته ایشان به دلیل برانگیخته شدن حساسیت آمریکایی ها اشاره نکردند اما به هر حال جسته گریخته می توان دلایل این حساسیت آمریکایی ها کنکاش کرد.
اظهار نظر آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده زمانی مطرح شد که اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی امضا کننده برجام هم اصرار دارند به بهانه حفظ استقلال رای اروپا برجام را حفظ کنند هم سر دوراهی در رابطه با روابط خود با ایالات متحده مانده اند هم اینکه رهبران بزرگترین کشورهای اروپایی با چالش هایی مواجه هستند که بسیاری باور دارند آمریکا در آن دست دارد.
دخالت آمریکا در تظاهرات فرانسه آنقدر آشکار بوده که حتی مقامات فرانسوی لب به اعتراض به این ماجرا گشودند.

پایگاه های خاور میانه‌ای آمریکا در تیررس موشک های ایرانی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پایگاه های خاور میانه‌ای آمریکا در تیررس موشک های ایرانی
در انگلیس خانم ترزا می با مشکل برکناری به دلیل اختلافات بر سر طرح خروج از اتحادیه اروپا که مورد حمایت ایالات متحده می باشد مواجه است.
در آلمان خانم مرکل تصمیم گرفته رهبری حزب مطبوع خود را کنار بگذارد و برای دوره بعد کاندیدای انتخابات ویا صدراعظمی نباشد.
خوب بدیهی است که ایالات متحده در این شرایط فکر کند که بهترین فرصت برای فشار بر اروپا جهت همکاری با آمریکا و خروج از برجام فرا رسیده.
برخی باور دارند که ماجرای آزمایش موشکی اخیر ایران بهانه ای بیش نیست اما اگر گزارش های منتشره از مشخصات این موشک صحیح باشد می توان گفت ترس و واهمه ایالات متحده و متحدینش از موشک اخیر ایران خیلی هم بی راه نیست.
طبق این گزارش ها این موشک از نوعی است که وقتی به هدف نزدیک می شود به چندین موشک تبدیل می شود.
ظاهرا نام این موشک ها موشک های خوشه ای می باشد که تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان فناوری آن را در اختیار دارند.
در واقع با توجه به بقیه مشخصات، که از این موشک توسط مراکز تحقیقاتی نظامی منتشر شده، می توان گفت که کلا دو سه کشور بیشتر در جهان این فناوری را در اختیار ندارند.
طبق این گزارش ها این موشک از نوع بالستیک شكافت پذیر و هدایت شونده است.
البته بنده خیلی در ترجمه مصطلحات نظامی وارد نیستم واگر مصطلحات اشتباه را استفاده کردم پوزش می طلبم چون به دلیل فوق العاده پیشرفته بودن این فناوری ظاهرا مصطلحات فارسی آن هنوز نیست یا من پیدا نکردم.
به هر حال طبق همین گزارش ها این موشک چون بالستیک است از فضای اتمسفر خارج می شود و سپس وقتی که به نزدیکی هدف حدود دو هزار کیلومتر آنطرف تر می رسد مجددا وارد اتمسفر زمین می شود و بعد چندین موشک از آن جدا می شوند که این موشک ها هر کدام می توانند به سمت یک هدف حرکت کنند.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
آزمایش موشک بالستیکی ایران
طبق یکی از این گزارش ها آن موشک هایی که از راس این موشک جدا می شوند بالدار هستند وهر کدام بصورت مجزا می توانند توسط پایگاه های زمینی به صورت جداگانه به یک هدف دیگر هدایت شوند.
معمولا سیستم های دفاع زمینی وقتی می توانند موشک را رصد کنند که مجددا به داخل اتمسفر بازگشته باشد و بیرون اتمسفر فقط سیستم های جنگ فضایی که امروزه فقط در اختیار روسیه و آمریکا هستند و فوق العاده پر هزینه می باشند می توانند آنها را رصد کنند.
وقتی هم موشک مجددا به داخل اتمسفر برگردد دفاع های زمینی مانند مثلا پاتریوت چند ثانیه بیشتر فرصت ندارند تا این موشک را رصد کنند و وقتی که به یکباره موشک به چندین موشک تبدیل شود از بین بردن هم آنها بسیار دشوار است، حال اگر نخواهیم بگوییم غیر ممکن.
در واقع موشک بالستیک اصلی فقط وظیفه حمل موشک های کوچکتر را به عهده می گیرد و موشک های کوچکتر هستند که قرار است اهداف دشمن را نابود کنند.
می توان گفت این فناوری عالی ترین فناوری امروزی موشکی در جهان است که امروزه ایرانی ها به آن دست یافته اند و با این شرایط همه سیستم های دفاعی دشمنان ایران در منطقه فلج می شوند.
برخی باور دارند این آزمایش در زمانی رخ داد که برخی کشورهای منطقه اگر بخواهیم نام ببریم اسرائیل و عربستان سعودی تلاش داشتند آمریکایی ها را متقاعد کنند که دست به یک حمله ناگهانی بر علیه برخی پایگاه های نظامی و صنعتی و زیربنایی در ایران بزنند تا بحث فلج شدن اقتصاد ایران و نابودی دفاع های ایران قطعی شود و بعد ایرانی ها مجبور شوند سر خم کنند و تسلیم شوند، و این آزمایش موشکی نشان داد که ایرانی ها می توانند عمق استراتژیک دشمنان خود را هدف قرار دهند و به آنها آسیب برسانند و هنوز دشمنان ایران باید منتظر شگفتی های جدید باشند.
طبق همین تحلیل ها ایالات متحده از عربستان سعودی و اسرائیل خواسته بود که ظرف یکی دو ماه همه درگیری های خود در منطقه را جمع و جور کنند تا همه با هم به سراغ ایران بیایند و به همین دلیل بحث صلح در یمن مطرح شد و اسرائیل به دنبال آن هست که تونل های ورودی حزب الله به داخل سرزمین های اشغالی را پیدا کند و با فلسطینی ها وارد درگیری محدود شد تا توان آنها را بسنجد.
در محافظت از نظم: نیروی هوایی ایران امروز - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
در محافظت از نظم: نیروی هوایی ایران امروز
شکست مجدد سعودی ها و اماراتی ها در اشغال بندر حدیده از یک سو و شکه شدن اسرائیل از توان آتش مقاومت فلسطین در غزه از سوی دیگر منجر شد هم عربستان سعودی و هم اسرائیل در ماجرای حمله به ایران مردد شوند.
این آزمایش موشکی اخیر ایران هم به نوعی آخرین میخ بر تابوت طرح اخیر حمله به ایران به حساب می آمد.
چند روز پیش در مراسمی با یکی از رایزنان نظامی اروپایی گپ می زدم وبه من گفت الآن بزرگترین واهمه آمریکایی ها و اسرائیلی ها از این است که ایران به فناوری ساخت آلیاژ تسلیحات رادار گریز نیز دست یافته و اخیرا زیردریایی رادار گریز تولید کرده و اگر بتواند موشک رادار گریز نیز تولید کند دیگر کار بسیار دشوار می شود و با توجه به اینکه ایرانی ها اینقدر در فناوری ساخت موشک ها پیشرفت کرده اند هیچ بعید نیست بتوانند موشک های رادار گریز تولید کنند.
معمولا هم نظامی ها بخوبی می دانند که دشمن همیشه در رصد آزمایش های آنها می باشد.
یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخوبی می داند که آمریکایی ها در حال رصد همه آزمایش ها هستند ومعمولا اگر آزمایشی را انجام می دهند به این دلیل است که می خواهند به دشمن بفهمانند که ما آماده هستیم و معمولا هم نظامی ها وقتی سلاح هایی را در معرض دید دشمنان قرار می دهند که متوجه می شوند این سلاح لو رفته و دیگر نیازی به مخفی کردن آن نیست.
این پاراگراف اخیر به این معنا است که قطعا ایران تسلیحات و یا موشک های بسیار پیشرفته تری را در اختیار دارد و یا در حال تولید آن است که مسئولین نظامی احساس کرده اند وقت آن رسیده این یکی را دیگر نمایش دهند.
با توجه به این شرایط می توان گفت مشکل اصلی ای که حساسیت آمریکایی ها را بر انگیخته این است که متوجه شده اند همه نقشه هایی که برای ضربه زدن به ایران ریخته اند نقش بر آب شده و حالا حالاها باید مجددا بشینند و نقشه های جدید تری بکشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала