گزارش و تحلیل

استفاده از تجارب مبارزه با شوروی در مبارزه با ایران

© AFP 2023 / Carlos Barriaاستفاده از تجارب مبارزه با شوروی در مبارزه با ایران
استفاده از تجارب مبارزه با شوروی در مبارزه با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، اسفندیار باتمانقلیچ در مقاله خود برای نشریه بلومبرگ می نویسد: کمبود ناگهانی رب گوجه فرنگی در بازار در شرایط تحریم های آمریکا و ناکارآمدی سیاست دولت ایران برای شهروندان معمولی این کشور به معنای افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود آتی آنها است.

طبق ارزیابی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد ایران در سال 2019 به وارد کردن 12.4 میلیون تن محصولات کشاورزی نیاز دارد. خود ایران از جمله تولید کنندگان محصولات کشاورزی می باشد اما با این حال طی 20 سال اخیر به وارد کردن غله و دیگر محصولات کشاورزی از امریکا پرداخته است. ایران در سال 2012 در گرماگرم تنش بر سر برنامه هسته ای ایران 120 هزار تن گندم از آمریکا وارد کرد. در لحظه ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت تحریم ها علیه ایران را احیا کند، جمهوری اسلامی بزرگترین وارد کننده لوبیا سویا بود و 414 هزارتن از این محصول کشاورزی را وارد می کرد.
به نظر می رسد که چنین صادرات آمریکا مغایر سیاست "حداکثر فشار" باشد که دولت ترامپ دنبال می کند و طبق آن با هرگونه روابط تجاری با رژیم ایران مخالفت می نماید. واقعا ً هم ایالات متحده تا به حال از پذیرش درخواست های اتحادیه اروپا درباره لغو تحریم ها علیه ایران امتناع ورزیده است. رئیس جمهور ترامپ چندی پیش اعلام کرد با وجود آمادگی وی برای حمایت از ملت ایران ، هرج و مرج اقتصادی باید تهران را وارد به نشستن در پشت میز مذاکرات کند.
ترامپ اعلام کرد:"تورم در کشور آنها (ایران) بیداد می کند. پولشان ارزش خود را از دست داده است. همه چیز برهم خورده است. در آنجا ناآرامی های خیابانی رخ داده است. شما نمی توانید نان بخرید و اصلاً هیچ کاری را نمی توانید انجام دهید. این اصلاً فاجعه است.در لحظه ای آنها برای مذاکره ابراز تمایل خواهند کرد… من فقط نمی خواهم که آنها سلاح هسته ای داشته باشند و بس. مگر من چیز خیلی زیادی را می خواهم؟".

شعله ورتر شدن آتش جنگ روانی آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
شعله ورتر شدن آتش جنگ روانی آمریکا علیه ایران

سیاست ترامپ علیه ایران را می توان از لحاظی با سیاست رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق آمریکا علیه اتحاد شوروی همطراز دانست. ریگان با وجود نفرت عمیقش از شوروی و بیانات اولیه وی درباره ضرورت جلوگیری از صادرات گندم به اتحاد شوروی، پس از انتخاب به سمت ریاست جمهوری، برخورد خود نسبت به فروش مواد غذایی به دشمن بزرگ ایالات متحده را تغییر داد. ریگان در سال 1981 اندکی پس از رئیس جمهور شدن ، تحریم صادرات گندم به شورووی را که توسط جیمی کارتر، رئیس جمهور قبلی در پاسخ به اعزام نیروهای مسلح شوروی به افغانستان اعمال شده بود، لغو کرد. ریگان این تحریم را با وجود مخالفت مجلس سنا و تعداد زیادی از مقامات دولت خود برداشت که می خواستند " به جنگ سرد اقتصادی تمام و کمال با اتحاد شوروی بپردازند تا رژیم این کشور ورشکست شده یا تغییر کند".
تغییر موضع ریگان از سه دلیل ناشی شده بود. اولاً: جامعه بین المللی از تحریم اتحاد شوروی حمایت نکرد و افزایش صادرات غله از آرژانتین و کانادا در جبران عواقب تحریم آمریکا به مسکو کمک کرد. ثانیا: تحریم صادرات غله به اتحاد شوروی به مزرعه داران امریکایی لطمه وارد کرد که تازه خود را از پیامد های سقوط قیمت ها به خاطر سیاست اقتصادی ضعیف کارتر خلاص نموده بودند. بالاخره اینکه ریگان تلاش می کرد مهارت های خود در تجارت را نشان داده و به این ترتیب عقیده منتقدان را رد کند که می گفتند شوروی دیگر هیچگاه با امریکا داد و ستد نخواهد کرد.
در حال حاضر نیز ترامپ دارای دلایل وزینی برای ادامه صادرات محصولات کشاورزی به ایران است. اولاً: جامعه بین المللی از حمایت بدون قید و شرط از تحریم ها علیه ایران دست برداشته است. دولتهای اروپایی تلاش می ورزند مکانیزم های جدیدی را برای دور زدن تحریم های آمریکا طرح ریزی کنند وچین و روسیه اعلام کردند به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه خواهند داد. چندی پیش دادگاه بین المللی سازمان ملل متحد در لاهه در رای خود اعلام کرد امریکا باید موانع موجود در راه صادرات کالاهای غیرنظامی به ایران را رفع کند تا حقوق بین المللی نقض نشود.امریکا از اجرای مصوبه دادگاه لاهه امتناع ورزیده و اعلام کرد رای این دادگاه "تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار داشته و بی ثمر است".
ثانیاً: دولت ترامپ مجبور است برای جبران عواقب جنگ تجاری با چین کمک 12 میلیارد دلاری به مزرعه داران آمریکایی واگذار کند. کاهش 95 درصدی صادرات لوبیا سویا به چین دلیل اساسی برای افزایش صادرات ایالات متحده به ایران در ماه اوت سال 2018 بوده است. بالاخره اینکه ترامپ نیز بی میل نیست مهارت های خود را در تجارت به معرض نمایش بگذارد.
مقامات مسئول در دولت ترامپ معتقدند "تحریم ها و فشار اقتصادی آمریکا فقط در راستای ضدیت با رژیم و مقامات مسئول قرار داشته و علیه ملت ایران نیستند" اگر واقعاً چنین باشد، دولت ترامپ باید داد و ستد کالاهای غیرنظامی را اساس بنیادی سیاست خود نسبت به ایران سازد.

اختلاف نظر اروپا و امریکا بر سر ایران - اسپوتنیک ایران
اختلاف نظر اروپا و امریکا بر سر ایران

آمریکا در حال تجارت با اتحاد شوروی در زمینه های غیر استراتژیک بود و از جمله به شوروی غله صادر می کرد. دولت ترامپ می تواند کمافی السابق ایران را دشمن دانسته و دولت ایران نیز می تواند به برخورد خصمانه نسبت به آمریکا ادامه دهد اما هر دو کشور هدف یکسانی را دنبال کرده و در به حداقل رساندن لطمات مستقیم به ملت ایران ذینفع هستند. افزایش صادرات محصولات کشاورزی امریکا به ایران امکان می دهد این هدف تحقق پیدا کند.
علاوه بر این باید گفت ایالات متحده صادر کننده بزرگ رب گوچه فرنگی است!

روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه، ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. واشنگتن از همین حالا تلاش می کند از فروش نفت ایران جلوگیری کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала