گزارش و تحلیل

دم عربستان گرم

© AP Photo / Bilal Husseinدم عربستان گرم
دم عربستان گرم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گو اینکه در بسیاری از موارد ممکن است از عملکرد عربستان سعودی انتقاد کنیم ولی بعض وقت ها این کشور سیاست هایی را اتخاذ می کند که قابل تحسین می باشد و شاید در مواردی بتوان امیدوار بود دیگر کشورهای اسلامی از عربستان الگو بگیرند.

معمولا در کلاس های ابتدایی خبرنگاری برای اینکه به خبرنگاران مبتدی بیاموزند خبر چیست ماجرای انسان و سگ را مطرح می کنند و احتمالا خیلی از دوستانی که کلاس های خبرنگاری رفته اند این ماجرا را شنیده اند که اگر سگی انسانی را گاز بگیرد خبر نیست ولی اگر انسانی سگی را گاز بگیرد خبر است.
برخی کشورها مخصوصا کشورهای غربی یاد گرفته اند کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای اسلامی را تحقیر کنند و در بسیاری از موارد آنها را تهدید به تحریم نمایند.
امروزه ایالات متحده ده ها کشور عمدتا مسلمان را تحریم کرده و قوانین خود را بر دیگر کشورها سرایت داده به شکلی که همه قوانین ومقررات بین المللی را بر هم زده وبا قلدری با دیگر کشورها رفتار می کند.
می توان گفت نزدیک ترین کشورها به ایالات متحده از نظر سیاسی کانادا و انگلیس به حساب می آیند.

اثر جانبی: چرا رسوایی دیپلماتیک میان کانادا و عربستان سعودی رخ داد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا مشکل دیپلماتیکی میان کانادا و عربستان سعودی رخ داد؟

در بسیاری از موارد کانادا و ایالات متحده شبیه دو روح در یک کالبد هستند.
شاید اگر کانادا عربستان سعودی را تحریم می کرد خبر عجیبی به نظر نمی رسید اما اینکه عربستان سعودی کانادا را تحریم کند یک خبر ناب به حساب می آید.
گذشته از ماجرایی که مسبب این اختلاف شد اما عربستان سعودی طی چند سال اخیر نشان داده که رفتاری بسیار بزرگتر از حجم سیاسی ای که قبلا برای این کشور در سطح جهانی در نظر گرفته می شد دارد.
شاید برخی هنوز به یاد دارد وقتی دادگاهی در ایالات متحده در حال تحقیق در مورد حوادث 11 سپتامبر بود وعربستان متهم اصلی این دادگاه بود و بحث جریمه کردن عربستان سعودی و تصویب قانونی به نام قانون JASTA ىر کنگره ایالات متحده مطرح شد چگونه عربستان سعودی با تهدید به بیرون کشیدن بیش از هفتصد ملیارد دلار سرمایه هایش در ایالات متحده کاری کرد که قانون گذاران آمریکایی همه کپ کردند و در نهایت متاسفانه ماجرا به ضرر ایران تمام شد و همه کاسه کوزه ها سر ایران از همه جا بی خبر خراب شد، چون ایران ابزاری برای فشار بر علیه ایالات متحده نداشت.
در ماجرای اختلافات اخیر میان عربستان سعودی و کانادا علیرغم اینکه دولت کانادا تلاش دارد از موضع خود مبنی بر حمایت از شهروند خود دفاع کند اما مشخص است که سعودی ها بخوبی فهمیده اند انگشت روی کدام زخم کانادا بگذارند که بیشتر درد دارد و ظاهرا انگشت که هیچ با مشت و لگد آن زخم را هدف قرار داده اند.
مواضع کانادا هم نشان می دهد که مانند قانون گذاران آمریکایی کپ کرده و تلاش دارد از درد به خودش بپیچد و صدایش در نیاید و جالب تر اینکه همه کشورهایی که تا همین چند روز پیش کانادا از مواضع آنها حمایت می کرد پشت کانادا را خالی کرده اند و هر کدام به سمت و سویی رفته اند و در و دیوار را نگاه می کنند و فقط سوت می زنند.
ما نیز تجربه مشابهی با کانادا داشتیم و داریم ولی ما در مقابل آنها چه کار کردیم.
اگر برخی فراموش کرده اند بد نیست یادواری نمایم که کانادا در همان زمان به دلیل محاکمه یک شهروند ایرانی — کانادایی در ایران وفوت او در زندان با ایران قطع رابطه کرد.
قطع تمامی برنامه مشترک آموزشی کانادا و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
قطع تمامی برنامه مشترک آموزشی کانادا و عربستان سعودی

کانادایی ها خود اقدام به قطع روابط با ایران کردند و بعد نخست وزیر آنها با رئیس جمهوری ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یک دیدار به عمل آورد و بسیاری خوشحال شدند که شاید مجددا روابط ایران و کانادا برقرار گردد و یک نفر وسط نیامد بگوید عزت ملی کجا رفته و چرا از عزت ملی مان در مقابل با کانادا صحبت نمی کنیم و چرا همین که کانادایی ها می گویند شاید بخواهند روابط خود با ایران را برقرار کنند مقامات سیاسی ما مثل هلوی وا رفته روی یخ سریع میگویند "خودشان رابطه شان را قطع کردند و خودشان باید تصمیم بگیرند که می خواهند مجددا رابطه را برگردانند یا نه"، آیا ما نیز نباید به آنها بفهمانیم که قطع رابطه با ایران مانند برگرداندن آن نیست؟ و خانه خاله نیست که هر وقت بخواهند قهر کنند بروند و بعد دوباره برگردند؟
ما چه منفعتی از رابطه با کانادا عایدمان می شود که بخواهیم اینقدر در مقابل آنها وا رفته گی به خرج دهیم؟
غیر از اینکه بسیاری از نخبه های ما را می دزدند و آقا زاده ها و اختلاس گران را پناه می دهند؟
اینهمه توهین که توسط کانادا و سفارت خانه هایش به شهروندان ایرانی می شود کافی نیست؟
آیا نباید ما نیز برای بازگشت این روابط شرط و شروط بگذاریم؟
شاید هم بتوان گفت آنقدر جایگاه بین المللی خودمان را تخریب کرده ایم که بودن نبودن رابطه با دیگر کشورها برای آنها تاثیر ندارد و فقط برای خودمان تاثیر دارد.
هر چه قدر هم نسبت به سیاست های عربستان سعودی انتقاد داشته باشیم ولی باید انصاف داشته باشیم که سعودی ها بخوبی توانسته اند از شرایط اقتصادی و ثروت خدادادی وموقعیت ژئوسیاسی خود استفاده بهینه کنند و اینقدر وجود دارند که اگر کشوری بخواهد در امور داخلی کشورشان دخالت کند بایستند و آن کشور را تنبیه کنند.
مصطلحی میان لوطی ها است که در دعوا اگر آنکه از همه گنده تر است را بزنند بقیه نوچه ها حساب کار دستشان می آید، سعودی ها هم از آمریکا شروع کردند و امروزه به سراغ کانادا رفته اند تا ظاهرا بقیه نوچه ها حساب کار دستشان بیاید ودیگر جرئت نکنند پاپیچ عربستان سعودی شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала