50 روز از سیاست یکسان سازی نرخ ارز در ایران گذشت

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMA/Files50 روز از سیاست یکسان سازی نرخ ارز در ایران گذشت
50 روز از سیاست یکسان سازی نرخ ارز در ایران گذشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بیستم فروردین نرخ رسمی دلار 4200 اعلام شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، از سیاست یکسان سازی نرخ ارز در ایران 50 روز گذشت، نرخ 4200 تومانی برای دلار باعث شد تا بسیاری از فعالان اقتصادی آن را نه یکسان سازی ارز و فاصله گرفتن از نظام چند نرخی باقیمانده از دوران تحریم بلکه نرخی دستوری ارزیابی کردند که سبب می شد اجرای سیاست جدید دولت پایداری و موفقیت لازم را نداشته باشد.

اجبار به صادر کنندگان ایران برای فروش ارز به قیمت 4200 تومان - اسپوتنیک ایران
اجبار به صادر کنندگان ایران برای فروش ارز به قیمت 4200 تومان

ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران پشت تریبون مجلس به مردم اعلام کرد که این نرخ ثابت نخواهد بود و متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل خواهد شد.

در هفته های گذشته بویژه در روزها و هفته های نخستین اجرای سیاست های جدید ارزی، در بازار سیاه، دلالان نرخ های بالای 60 هزار ریال را برای هر دلار به متقاضیان پیشنهاد می دادند؛ همین امر سبب شده بود برخی فعالان اقتصادی بویژه تجاری که قرار است از این پس ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما در معرض فروش واردکنندگان قرار دهند، این نرخ را عادلانه و کارشناسی شده ندانند.

قیمت دلار در ایران افزایش یافت - اسپوتنیک ایران
قیمت دلار در ایران افزایش یافت

نرخ دلار 4200 تومانی تا 42 روز پس از اجرای نظام جدید ارزی، مبنای نرخ برابری ارزهای عمده در بانک مرکزی بود و در نهایت در آخرین روز اردیبهشت، روند تعدیل آن با افزایش 50 ریالی آغاز شد و از آن زمان تاکنون در روزهای کاری، نرخ دلار به صورت مستمر و آرام تعدیل شده است.
براساس نرخ هایی که بانک مرکزی ایران اعلام کرده، قیمت دلار با رشد 10 ریالی به 42 هزار و 135 ریال رسیده است تا در مجموع 50 روز اخیر، سه دهم درصد تعدیل شود.


با این حال رئیس کل بانک مرکزی ایران وعده داده که میزان تعدیل نرخ ارز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و پایداری درآمدهای ارزی در یک سال آتی بیش از 6 درصد نخواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала