اجبار به صادر کنندگان ایران برای فروش ارز به قیمت 4200 تومان

© Fotolia / Pakhnyushchyyاجبار به صادر کنندگان ایران برای فروش ارز به قیمت 4200 تومان
اجبار به صادر کنندگان ایران برای فروش ارز به قیمت 4200 تومان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ایران در نظر دارد صادر کنندگان کالا را ملزم نماید تا ارز صادراتی خود را به قیمت مصوب 4200 تومان بفروشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، به زودی دولت ایران فهرستی از کالاهای صادراتی را اعلام می کند که بر مبنای آن، فروش دلار حاصل از صادرات آنها نباید به نرخی غیر از 4200 تومان بفروش برود. در این فهرست نام کالاهای سنتی پررنگ است.

ایران پیشنهاداتی را برای استفاده از ارز رمزنگاری شده در تجارت با روسیه ارائه کرد - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد ایران برای استفاده از ارز دیجتال در تجارت با روسیه

صادرکنندگان ایرانی باید ارز بدست آمده از فروش کالای صادراتی خود را به نرخ مصوب دولت و در سامانه نیما ارایه کنند.

خبرهای متفاوتی از تصمیم دولت شنیده می شود و اخیرا اعلام شده برخی از کالاها، از شمول این طرح خارج شده اند و کالاهایی در این فهرست حضور پررنگ دارند که صادرات آنها از سوی شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی صورت می‌گیرد.

به گفته یک مقام مسئول در دولت ایران، قرار است که طی روزهای آینده، دولت فهرستی از کالاهایی که باید ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ 4200 تومانی در سامانه نیما یا شبکه بانکی به فروش برسانند، اعلام شود که بر این اساس، نام بسیاری از کالاهای سنتی صادراتی ایران در آن به چشم می‌خورد و برخی از صادرات شرکت‌های دولتی و شبه دولتی از این موضوع معاف شده اند. این امر باعث کم اظهاری صادرکنندگان و رواج برخی رانت‌ها خواهد شد؛ چراکه آن دسته از صادرکنندگانی که اجازه فروش ارز حاصل از صادرات خود با نرخ بالاتری را دارند، از این شرایط منتفع خواهند شد و در راستای توسعه صادرات آنها گام برداشته خواهد شد. در مقابل، آن دسته از کالاهایی که در این فهرست قرار می‌گیرند، به طور قطع با کم اظهاری در گمرکات و یا کاهش انگیزه صادرکنندگان مواجه شده و به طور قطع، شرایط برای صادرات آنها سخت‌تر خواهد شد؛ چراکه عملا باید مواد اولیه مورد نیاز تولیدات خود را بر مبنای دلار بازار آزاد تهیه کنند و در مقابل، کالاهای صادراتی خود را با نرخ دلار 4200 تومانی تحویل دولت بدهند.

اخبار ضد و نقیضی در رابطه با این فهرست کالایی مطرح می‌شود و برخی می‌گویند که کالاهای سنتی از جمله پسته، زعفران، فرش و روده در این فهرست قرار دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала