گزارش و تحلیل

پروژه "خواهرخواندگی استان مازندران با استان ساراتوف روسیه" در سایه اقتصاد

© Sputnik / Vitaliy Timkivپروژه "خواهرخواندگی استان مازندران با استان ساراتوف روسیه" در سایه اقتصاد
پروژه خواهرخواندگی استان مازندران با استان ساراتوف روسیه در سایه اقتصاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه (علی الخصوص میان استانهای مازندران و گیلان با استان راستوف در روسیه) در این هفته در نقطه اوج خود قرار گرفته است. در سال 2017، حجم صادرات محصولات کشاورزی به جمهوری اسلامی ایران به 23.5 میلیون دلار رسید.

اسپوتنیک در این خصوص و در راستای سفر هیات ایرانی به استان ساراتوف با معاون استاندار منطقه ساراتوف از روسیه و با یکی از اعضای بلند پایه هیات اقتصادی ایران آقای "علی نجفی"، "نماینده شهر بابل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران" به گفتگو پرداختند.

آقای الکسی ولادیمیروویچ استرلنیکوف ، معاون استاندار منطقه ساراتوف در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» به تشریح بازدید هیات اقتصادی ایران از استان ساراتوف و چشم اندازها و دستاوردهای صورت گرفته در طی این جلسات پرداختند، ایشان ضمن ارائه میزان آمار صادرات استان ساراتوف به ایران، همکاری های اقتصادی ایران و روسیه را بسیار ارزنده محسوب می نمایند.

 - در حال حاضر همکاری بین استان ساراتوف در روسیه و جمهوری اسلامی ایران در چه سطحی قرار داد؟

مقامات استان ساراتوف و ایران پیش از این در خصوص همکاری با یکدیگر ابراز تمایل نموده بودند. امروزه، این امر کاملا روشن است. روابط ما (استان ساراتوف و ایران) به صورت پویا در حال توسعه است. تا جایی که این روابط هم اکنون به طور مستقیم و در سطح منطقه در حال برگزاری است. در پایان سال گذشته، هیئت نمایندگی ساراتوف از روسیه، به طور رسمی از جمهوری اسلامی ایران بازدید نمودند.

شایان ذکر است، این دیدار تنها به عنوان یک دیدار تشریفاتی نبود، بلکه در این نشست ها مقامات، تاجران و کارمندان عالی رتبه به بحث و گفتگو در خصوص همکاری های دو جانبه پرداختند. من با کمال میل می گویم که این همکار یها برای ما بسیار مهم است.

حضور نمایندگان دو استان ایران در انجمن اقتصادی ساراتوف به عنوان پاسخی به سفر سال گذشته هیات روسیه به ایران می باشد و به عنوان ادامه همکاری های پیشین و گشایش چشم انداز جدید در جهت منافع سودمند برای دو طرف می باشد. با توجه به آمار اراده شده در سال گذشته، کشاورزان ساراتوف یکی از بالاترین نرخ رشد برداشت غلات در روسیه معادل 36٪ از برداشت کل کشور را به خود اختصاص دادند. برای اولین بار در 20 سال گذشته، بیش از 6 میلیون تن غلات در این استان جمع آوری شد. حجم محصولات کشاورزی تقریبا به میزان 4 درصد افزایش یافت و به بیش از 173 میلیارد 700 میلیون روبل رسید و این روند رو به رشد خواهد بود.

در سخنرانی افتتاحیه این همایش، آقای والری رادایف استاندار ساراتوف با ابراز قدردانی صمیمانه از هیات ایرانی و تمایل آنها به همکاری با منطقه ما اعلام نمودند که ما از روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران به طور کلی و به ویژه از استان های گیلان و مازندران بسیار قدردانی می کنیم. منطقه ما پتانسیل علمی و انسانی قابل توجهی برای سرمایه گذاری دارد. ما در میان مناطق کشاورزی، در روسیه پیشرو هستیم. به عنوان مثال، چشم انداز بسیار جدی برای همکاری های تولید برق با حجم زیاد در ساراتوف وجود دارد. پروژه های سرمایه گذاری نیز در زمینه تولید صنعتی و در زمینه کشاورزی از چشم انداز خوبی برخوردار است.

نیاز جهان به تولیدات کشاورزی روسیه - اسپوتنیک ایران
ایران سومین کشور واردکننده گندم از روسیه

- نتایج شرکت هیات ایرانی در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران  و روسیه چیست؟ چشم اندازهای همکاری بین استان ساراتوف در روسیه و استان های شمالی ایران (مازندران، گیلان) را چگونه می بینید؟

در اولین روز از انجمن اقتصادی ساراتوف، هیات ایرانی به ریاست علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، از یکی از بزرگترین کارخانجات روسیه در زمینه تولیدات محصولات تخم آفتابگردان بازدید کردند.

هیات مهمان ایرانی به تولیدات و نوآوری های این کارخانه بسیار علاقه مند بودند. این شرکت بیش از 380 نفر کارمند دارد. در سال گذشته تنها 52 هزار و 500 تن روغن آفتابگردان در این کارخانه تولید شد که 10 درصد بیشتر از سال 2016 می باشد.

در سال 2017 همچنین افتتاح کارخانجات محصولات آفتابگردان، کلزا، خردل، دانه های گلرنگ و غیره هزینه ای بالغ بر 815 میلیون و 800 هزار روبل در نظر گرفته شده است. این محصولات نه تنها در بازار مصرف در منطقه بلکه به دیگر استان های (پنزا، سامارا، منطقه نیژنی نووگورود، تاتارستان، باشقیرستان و موردوویا) و کشورهای (بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان) صادر می گردد.

در طول برگزاری این همایش، با همکاران ایرانی در این خصوص به مشورت پرداختیم و به بررسی موضوعاتی چون چشم انداز توسعه کشاورزی صنعتی ، ساختار پروژه های صادرتی، توانایی ها،  بررسی بازار غلات و شکر، اطمینان از کیفیت محصولات مورد نیاز غلات و دانه های روغنی مورد بررسی قرار گرفت. 

آیا ایران از کریمه غلات می خرد!؟ - اسپوتنیک ایران
آیا "غلات" کریمه به ایران می روند؟

گردش مالی میان استان ساراتوف با ایران در سال 2017 به میزان 25 میلیون و 752 هزار دلار رسید. این استان، در راس صادرات روغن آفتابگردان، جو، عدس، گندم و تجهیزات بسته بندی به خارج از کشور می باشد.

توسعه همکاری های دو جانبه در تجارت، زمینه های علمی و فنی کشاورزی صنعتی، ارتباطات مستقیم بین نهادهای اقتصادی، سرمایه گذاری مشترک، ایجاد انجمن های مشترک در حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش، ورزش و گردشگری از جمله نیازهای زمان برای این همکاری ها می باشد.

در سال 2017، حجم صادرات محصولات کشاورزی به جمهوری اسلامی ایران به 23.5 میلیون دلار رسید (این میزان به مقدار 4 برابر نسبت به سال 2016 بیشتر می باشد). تقریبا سه چهارم (74٪) این صادرات متعلق به محصولاتی چون روغن نباتی می باشد. از نقطه نظر مالی این میزان تجارت به مبلغ 17.4 میلیون دلار رسیده است و در مجموع میزان 23 هزار تن کالا به ایران ارسال شده است. حدود 2 درصد از محصولات صادراتی از ساراتوف به ایران به رغم (400 هزار دلار) رسیده است.

صادرات غلات و دانه های روغنی از استان ساراتوف به ایران در جدول زیر آمده است:

جو —  53.6 هزار تن؛

ذرت — 28.8 هزار تن؛

گندم — 15.8 هزار تن؛

عدس — 5،1 هزار تن؛

آفتابگردان — 3،5 هزار تن؛

نخود — 0،9 هزار تن.

و این تنها آغاز کار است. من اطمینان دارم که همکاری نزدیک و متقابل سودمند بین ساراتوف با استان های گیلان و مازندران به توسعه مناطق ما، رونق و رفاه شهروندان فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد.

در بخش دیگر این مصاحبه، جناب آقای "علی نجفی"، "نماینده شهر بابل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران" در خصوص سفر هیات بلند پایه ایرانی به شهر ساراتوف با خبرنگاری اسپوتنیک مصاحبه نمودند.

_جناب آقای نجفی، دستاوردهای دیدار هیات ایرانی از استان ساراتوف در مسکو چه بوده است؟_هیات ایرانی شامل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، اعضای عضو کمیسیون کشاورزی، کمیسیون صنایع و نمایندگانی از استان های مازندران و گیلان بود، این دیدارها به دعوت مقامات روسیه برای شرکت در همایش اقتصادی سرمایه گذاری استان ساراتوف از هیات ایرانی صورت گرفت. هیات ایرانی با شرکت در این همایش، با ظرفیت ها و پتانسیل استان ساراتوف آشنا گردید. در حاشیه این سفر، جلسه پرباری با آقای والودین رئیس دومای روسیه، گفتگویی با رئیس کمیته امور بین الملل دوما، مذاکراتی را با مقامات و استانداری استان ساراتوف داشتیم. همکاری های همه جانبه و گسترده روسیه و ایران در طی این دیدار و گفتگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به ویژه همکاری استان ساراتوف با استان های شمالی ایران علی الخصوص استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. من شخصا خواهان سفر به استان ساراتوف داشتم، پیشنهاد قرارداد خواهرخواندگی میان استان مازندران و ساراتوف از سوی ما ارائه گردید. به عقیده من، با توجه به ظرفیت بالای استان ساراتوف و همچنین توانمندی های استان های ایران به ویژه استان مازندران، ما زمینه خوبی برای توسعه همکاری داریم، اساسا همکاری های استانی بین دو کشور به عنوان مکمل روابط دو جانبه دو کشور شناخته می شود.

ایران از روسیه یک میلیون تن گندم وارد می کند - اسپوتنیک ایران
ایران از روسیه یک میلیون تن گندم وارد می کند

_ روسیه به طور سالیانه حجم بالایی از غلات (گندم، جو، ذرت و برخی اقلام کشاورزی) را به ایران ارسال می نمود. در طی سالهای اخیر گویا ایران در زمینه گندم به خودکفایی رسیده است، در زمینه صادرات و واردات غلات بین دو کشور، آیا توافق نامه جدیدی امضا شده است؟

_ایران اگرچه در طی سالهای اخیر در خصوص صادارت گندم به طور تقریبی به خود کفایی رسیده است اما هنوز در زمینه دیگر غلات کشاورزی نیاز به وارادت داریم. در آن صورت یکی از بهترین جاهایی که می توانیم گندم و دیگر غلات را وارد کنیم کشور فدراسیون روسیه است، حال این غلات می تواند برای خود کشور ایران مورد استفاده قرار بگیرد و یا به کشور دیگری صادر گردد. در ضمن ایران به دنبال انعقاد توافق نامه ای با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا است تا قرارداد تجارت آزاد بین ایران و " کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا" بسته شود. این همکاری در خصوص صادرات و واردات گندم و غلات می تواند در چارچوب "توافق نامه ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا" نیز صورت بگیرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала