معاون دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ایران تصریح کرد: اطلاعات استخراج شده از دو جعبه سیاه (VDR) در اختیار 4 کشور قرار گرفته و از آنجا که بخشی از اطلاعات کدینگ است، روند دیکدینگ باید طی شود که البته مشکلی وجود ندارد و تنها زمانبر است و اطلاعات مختلفی از طریق جعبه سیاه دو کشتی به دست میآید و کشورها برای مشورت از سازمانهای اصلی کشورهایشان اقدام کردهاند تا به علل اصلی سانحه دسترسی پیدا کنند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران ادامه داد: از ابتدای پروسه بررسی سانحه تا انتهای رمزگشایی و تعیین تکلیف علل سانحه، نمایندگان و متخصصان سازمان بنادر و دریانوردی حضور دارند و درجریان اقدامات قرار میگیرند.
وی در خصوص مصاحبه با خدمه فلهبر چینی کریستال گفت: از روز جمعه گفتگو با کارکنان شناور چینی آغاز میشود که با بررسی همزمان با جعبه سیاه دو شناور است.
حقشناس اضافه کرد: از سازمان جهانی دریانوردی (IMO) نمایندهای در کمیته بررسی سانحه سانچی وجود ندارد، اما این کمیته موظف است گزارش مستمر به سازمان بین المللی دریانوردی ارائه کند.