امید شکری کله سر — تحلیل گر ارشد امنیت انرژی — واشنگتن
در مورد نحوه بیمه محموله کشتی سانجی طبق گفته رئیس کل بیمه مرکزی ایران ، 30 درصد بیمه کشتی را شرکتهای ایرانی (20 درصد بیمه البرز، 10 درصد بیمه ملت) برعهده دارند و ۷۰ درصد هم به عهده یک شرکت نروژی است. با توجه به اظهارات
اکثر کارشناسان کشتیرانی بر این عقیده هستند که در سوانح کشتیرانی هر دو طرف درصدی در بروز حادثه دارند و این امر پس از بازخوانی جعبه سیاه سانچی بوضوح مشخص خواهد شد. در ابتدای امر از عدم همکاری چینی ها در امر مهار آتش سوزی و نجات خدمه کشتی سانچی بحث گردید که بعدها به گفته مقامات ایرانی این مورد صحت نداشته و چینی ها از اولین روز حادثه همکاری لازم را در این مورد داشته اند.. حادثه در دریای شرقی چین و آبهای سرزمینی این کشور رخداد.
بروز انفجار پس از برخورد کشتی باری چینی دلیل عمده مرگ دریانوردان ایرانی بوده است انفجار بیش از 136 هزار تن میعانات گازی بحدی بوده که امکان خاموش کردن زبانه های آتش که تا دهها متر طول داشته نا ممکن کرده است. اصولا خاموش کردن آتشی به این حجم بسیار مشکل است. چرا که میعانات گازی مانند بنزین شعله ور می شوند می توان تخمین کرد که شدت اوله برخورد بحدی بوده که کشتی باری چینی به مخزن میعانات گازی برخورد کرده و انفجار شدید باعث مرگ خدمه کشتی سانجی شده است
در بحث امنیت انرژی بیمه محوله ای انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است شرکتهای بیمه در بیمه کردن محوله های انرژی توجه خاصی به کشور خریدار و مسیر حمل و نقل محوله های انرژی دارند