گزارش و تحلیل

بازار ۴ میلیارد دلاری اپل در ایران و حذف اپلیکیشن‌های های ایرانی

© AP Photo / Vincent Yuطراح اپل در فکر طراحی جامایع دستشویی
طراح اپل در فکر طراحی جامایع دستشویی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک ایران- با توجه به اینکه شاهد حذف دوباره اپلیکیشن های ایرانی توسط شرکت اپل در ایران هستیم این سوال مطرح می شود که اساسا چرا این موضوع اتفاق افتاده است و از کجا این موضوع نشأت می‌گیرد؟

در این رابطه محمدرضا ازلی یکی از بنیان گذاران و هم-موسس رسانه انگلیسی "techrasa" به گزارشگر اسپوتنیک می گوید:


حذف اپلیکیشن های ایرانی از بازار اپل اولین بار در ژانویه 2017 به اوج خود رسید و به واسطه ی آن اپلیکیشن "دیجی کالا" از "اپ استور" حذف شد البته تا قبل از آن نیز اپل اجازه استفاده ازخدمات خود را به ایرانی ها نمی داد و آنها مجبور بودند که به وسیله کارت اعتباری و جعل آی پی این کار را انجام دهند. همچنین در بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی در ios مانند "اسنپ" امکان انتقال و تراکنش مالی وجود نداشت و یا بسیار سخت بود بنابراین کم و بیش اپل در ایران همیشه با مشکلاتی روبرو بوده است اما با آمدن ترامپ فشارها بیشتر شده است. به گفته وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم کمپانی اپل در ایران 4 میلیارد دلار است. با توجه به این بازار بزرگ در ایران، دو فرضیه در مورد سیاست های شرکت اپل در رابطه با ایران مطرح است. اول اینکه خود کمپانی اپل مایل به ادامه همکاری با اپلیکیشن های ایرانی نیست و بازاری برای آنان فراهم نمی کند و فرضیه دوم این است که به علت فشار های ترامپ و تحریم هایی که بر علیه ایران وضع شده است شرکت اپل قادر نیست در ایران بازاری برای میزبانی اپلیکیشن های ایرانی داشته باشد. با توجه به تعداد کاربران ۶ تا ۷ میلیونی آیفون در ایران و بازار نسبتا خوبی که اپل در ایران، گزینه اول قابل قبول نیست چرا که در صورتی که توجیه مالی وجود داشته باشد کمپانی اپل مخالفتی با آن نخواهد داشت بنابراین می توان نتیجه گرفت که این اقدامات فقط به علت فشارهای ترامپ می باشد تا ایران را منزوی و محروم کند که البته این فشار‌ها باعث ایجاد فرصت در داخل کشور می‌شود. البته استقاده از راه‌کاری‌های جدیدی مانند نسخه وب موبایل کسب و کار‌ها یا استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان برای ارائه خدمات کسب و کار‌ها دور از ذهن نیست.



بدون شک این اتفاق دفعه اولی نیست که روی داده است بلکه برای چندمین بار می باشد که اپل دست به چنین کاری زده است. این حرکت شرکت اپل دفعات پیشین چه بازتابی داشته است و بر بازار ایران چه تاثیراتی گذاشته است؟

شرکت اپل با انجام دادن این حرکت هم به بازار خود ضربه خواهد زد و هم به شرکت ها و کاربران ایرانی که از محصولات این کمپانی استفاده می کنند. در حال حاضر با توجه به برداشت اپل از قانون تحریم آمریکا تمام اپلیکیشن های ایرانی باید از اپ استور حذف شوند و دیگر مشکل فقط بر سر تراکنش های مالی نیست بلکه مشکل به علت ایرانی بودن این اپلیکیشن هاست. در حال حاضر در کشور ایران بین ۶ تا ۷ میلیون گوشی اپل وجود دارد و به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ هزار گوشی آیفون تنها به صورت قاچاق وارد ایران میشود و با توجه به گفته‌های محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، بازار اپل در داخل ایران ۴ میلیارد دلار می باشد. بنابراین از دست دادن کاربران بر روی سهام اپل نیز تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه بازار آیفون با همه تحریم ها از بازار 

Человек отслеживает рост акций на своей смартфоне - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم های آمریکا انگیزه ای برای پیشرفت فن آوری های داخلی ایران
خوبی برخوردار است و قاعدتاً کاربران اپل از توانایی مالی بیشتری برخوردارند و بیشتر حاضرند برای خرید آنلاین هزینه کنند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌های ایرانی نیز برنامه های چند ساله ای برای توسعه و طراحی اپلیکیشن های ios داشته اند که در صورت عدم موفقیت و حذف آن ضرر بسیاری خواهند کرد. بنابراین این حرکت اپل ضرر دو طرفه به همراه خواهد داشت اما پیش بینی می شود تاثیر آن بر سهام شرکت اپل ضررهای بیشتری برای این شرکت داشته باشد. چرا که در بلند مدت شرکت های ایرانی قادر به جایگزین کردن اپلیکیشن های اندرویدی به جای اپلیکیشن های ios خواهند بود و ضرر آنها نیز جبران خواهد شد. کاربران نیز به جای گوشی های هوشمند اپل، گوشی های آندروییدی را جایگزین خواهند کرد.

3D логотип компании Apple - اسپوتنیک ایران
شرکت اپل هنوز به ایران اجازه داشتن نمایندگی را نداده است
سوال دیگری که در ایران پس از این اقدام بوجود آمده است در رابطه با سرویس GPS است. این سرویس با مالیات مردم آمریکا در سراسر جهان مجانی در دسترس است اما دولت آمریکا آن را قبول کرده و این سرویس را به رایگان در اختیار همه مردم دنیا از جمله ایران قرار میدهد. در حقیقت مالیات آن را مردم آمریکا پرداخت کرده و آن را در اختیار همه دنیا قرار می دهند. در اینجا این سوال مطرح است که چطور می‌شود این تکنولوژی که جزو تکنولوژی های پیشرفته محسوب می شود در اختیار همه مردم دنیا قرار می گیرد اما شرکت اپل نمی تواند در ایران میزبانی اپلیکیشن های ایرانی را بر عهده بگیرد. همه این فرضیه ها به این نتیجه منتهی می‌شود که ترامپ شخصا نمی خواهد اپل در ایران بازاری داشته باشد و خود تصمیم میگیرد که به کجا سرویس است و به کجا سرویس ندهد. با توجه تعریف سانسور، این حرکت نوعی سانسور است که به شرکت اپل تحمیل شده است بنابراین بازتاب نه چندان مناسبی در ایران داشته است.
در نهایت این مشکل هم توسط وزیر ارتباطات و هم از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است تا با گفتمان حل شود. استارتاپ های ایرانی نیز به کمک که هم یک جنبش و کمپینی راه انداختند که بتوانند این مسئله را بصورت قانونی پیگیری کنند.
جدای از این مسئله گوگل نیز به تازگی شروع به قطع سرویس آنالیتیکس خود برای کابران ایرانی کرده است که از سرویس اد وردز استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که این سایت‌های ایرانی دیگر نمی‌توانند از سرویس آنالیتیکس گوگل برای مشاهده تحلیل کسب وکار‌ها یا سایت خود استفاده کنند و حتی ممکن است بزودی گوگل همانند اپل این سرویس را کلا برای ایرانیان قطع کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала