گزارش و تحلیل

در پرتال زنان ایرانی چه می گذرد؟

© Photo / Benitaبنیتا
بنیتا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صفحات تاریخ را که ورق می زنی پر است از محدودیت های زنان برای ورود به گستره های اجتماعی.

هنوز برای کسی روشن نیست که بشر چند عصر و چند قرن روی این کره خاکی زندگی کرده، اما آنچه که مسلمه، هنوز که هنوزه در گوشه گوشه دنیا وقتی زنی از موانع متعدد عبور کرده و خود را در میان مردها بالا می کشد، سرتتیر خبرها می شود. همین نشان می دهد که سخنان پرطمطراق مردان درباره توانایی های زنان که به حق قابل ستایش هستند، صرفا جنبه گرفتن ژست جنتلمنی دارد.
امروز در ایران 17 نماینده زن در مجلس شورای اسلامی مسئولیت های سنگین نمایندگی را بر دوش گرفته اند و در کنار آن به تربیت فرزندان مشغولند. سخنگوی وزارت خارجه در دولت رییس جمهور حسن روحانی یک خانم است. زنان ایرانی انجمن ها و گروه های خیریه و اجتماعی و غیره ساخته، برای از بین بردن کلیشه های دست و پاگیری که در قرن 21 هنوز وجود دارند، در تمام عرصه ها حاضر می شوند تا نشان دهند که از توان فکری و خلاقیت ذهنی کافی برخوردارند که البته واقعیت هم دارد.

من، نویسنده این مطلب هم شاید در این عرصه کمتر از باقی زنان ایرانی تلاش نکرده باشم، اما آنچه که امروز برایم مسلم شده این است که تلاشم برای اثبات نیست، بلکه برای گرفتن سهمی درست از زندگی است. در همین اثناء با پورتال بنیتا آشنا شدم که یکی از صدها گروه فعال زنان هستند. این پرتال نسبتا جوان، اولین پرتال ایرانی است که به ارائه آخرین اخبار مُد، زیبایی و نکات زندگی می پردازد و تالار گفتگویی برای بانوان فراهم کرده تا بتوانند درباره مسائل و مشکلات روزمره خود آزادانه به گفتگو بنشینند. به گفته مسئولین پرتال، هدف «بنیتا» فراهم کردن مقالات با کیفیت به زبان فارسی و تبدیل شدن به سایت مرجع در زمینه مسائل روزمره بانوان است.
در حقیقت بستری فراهم شده تا کارشناسان حرفه ای گرد هم جمع شده، به سوالات کاربران پاسخ بدهند و افراد علاقه مندی های خود را نوشته و مطالبشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.
اما چرا «بنیتا»؟ بنیتا نامی دخترانه است که ریشه در زبان پارسی دارد. بنیتا یعنی «دختر بی همتای من»، مانند همه زنان بی همتای دنیا.

© Photo / Benita بنیتا
بنیتا - اسپوتنیک ایران
بنیتا


در همین رابطه با آقای حسین جلالی از مسئولین این پرتال گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:


- آقای جلالی اگر ممکن است توضیحاتی راجع به نحوه تاسیس این سایت و هدف از انجام این مهم برای ما بفرمایید؟
ایده سایت بنیتا توسط ۵ خانم ایرانی همزمان با آماده کردن یکی از دوستانشان برای مراسم عروسی شکل گرفت. یکی از این دوستان در آن زمان با شرکت کره ای LINE همکاری می کرد و ایده پورتال مختص بانوان را برای آنها تشریح کرد که مورد استقبال قرار گرفت. شرکت LINE کار سرمایه گذاری پروژه را بر عهده گرفت و شرکت Edoramedia را به عنوان مجری طرح انتخاب کرد.
هدف از ایجاد سایت بنیتا ایجاد یک پورتال مختص بانوان است که قابل اطمینان بوده و پاسخگوی جای خالی اینترنت برای خانم های ایرانی باشد.

- مخاطبینتون رو فقط در ایران در نظر گرفتین یا اینکه کشورهای همسایه مثل افغانستان یا ایرانیان مقیم سایر کشورها را هم در نظر دارید؟

در آغاز کار پروژه فقط برای بانوان ایرانی در نظر گرفته شده بود ولی با چشم انداز چند ساله. هدف این است که در آینده سایت بتواند بتواند پاسخگوی نیاز تمام خانم های فارسی زبان داخل و خارج از کشور باشد و کشور افغانستان نیز باشد. حتی در ۶ ماه دوم بسیاری از فعالیت های فیسبوک سایت تمرکز زیادی روی کاربران افغانی داشت.

در واقع درهای سایت بنیتا برای هر خانم فارسی زبان باز است. بسیاری از کاربران افغانی سایت از طریق "بنیدانا" که بخش پرسش و پاسخ سایت است سوالات بسیار خاص و شخصی خود را می پرسیدند و مشاوران سایت سعی به پاسخگویی و رفع مشکل می کردند.
موضوع دیگر این است که بسیاری از سوالات سایت مختص یک قشر و گروه نیست و مشکل تمام خانم ها در نقاط مختلف دنیاست. بنابراین تا جایی که امکان داشت تیم بنیدانا سعی می کرد پاسخگوی همه کاربران خود به نحو احسنت باشد.

© Photo / Benitaبنیتا
بنیتا - اسپوتنیک ایران
بنیتا

- آیا مدیریت سایت بنیتا از ایران انجام می شه یا از کشور دیگر؟

مدیریت سایت کاملا در داخل کشور صورت می گرفت و حتی تیم کره ای که مشغول کار روی سایت بودند مدت زیادی از ماه را داخل ایران و در کنار تیم خود می گذراندند. بنیتا بیش از ۴۰ کارمند تمام وقت و پاره وقت را مشغول کار کرده که درصد قابل توجهی از آنها خانم هستند. شرکت Edoramedia نیز از طریق دفتر ایران خود بخش فنی پروژه را برعهده داشت.

- این سایت با توجه به کادر بزرگی که داره، برنامه هایی هم برای کسب درآمد دارد؟
سال اول را ما برای جاسازی سایت در اذهان عمومی و گرفتن ترافیک بالا در نظر گرفتیم و کمتر به کسب درامد فکر کردیم. بعد از ۱ سال که از افتتاح سایت می گذرد سایت جایگاه بسیار مناسبی در میان بانوان کشور پیدا کرده و ماهیانه ۲۳ میلیون بازدید صفحه دارد. سال دوم را قرار است به فروش و فعالیت های تحقیقاتی اختصاص بدهیم که سایت شروع به درامدزایی کند. انتظار می رود از سال سوم شرکت به سوددهی برسد. در حال حاضر شرکت LINE بودجه سایت را تامین می کند.

- آیا قوانین و مقررات ایران برای کار شما دست و پاگیر هستند یا نه اصلا برای حوزه کار شما مشکلی بوجود نمی آورن؟

خیر برای ما تا به حال مشکلی نداشته. ما زمانی که سایت را راه اندازی کردیم از قوانین کشور به خوبی اطلاع داشتم و خطهای قرمز را از روز اول شناسایی کرده بودیم و سعی کردیم مطالب سایت به آن سمت و سو سوق پیدا نکند. سعی داریم روابط خوبی را با وزارت ارشاد داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را برای ما مهیا می کنند.
سانسورهایی که در ایران وجود دارد، در چارچوب کار این پرتال انعکاسی پیدا نمی کنند. البته شاید بکار بردن کلمه سانسور چندان صحیح نباشد، زیرا آنچه که برای همه مسلم است را سانسور نمی نامند، بلکه مقرراتی است که در هر نوع فعالیت چارچوبی را تعیین می کند و قاعدتا در هر کشوری که باشی، به ناچار باید با آن دست و پنجه نرم کنی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала