گزارش و تحلیل

شلاق تروریسم بر بدن تهران خورد

© AP Photo / Ebrahim NorooziПолиция у мавзолея имама Хомейни после атаки в Тегеране
Полиция у мавзолея имама Хомейни после атаки в Тегеране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، سایت خبری "هابر ترک" ترکیه به دنبال حملات تروریستی در تهران که 17 نفر کشته و 43 نفر زخمی را به جای گذاشت موقعیت در خاور میانه را مورد بررسی قرار داد.

"محرم سارکایا" مقاله نویس آن در این رابطه به سخنان رییس حزب سعادت ترکیه اشاره کرد که آرزو دارد که "بحرانی که در قطر شروع شده به نحوی به ایران و سپس ترکیه سرایت نکند". به گفته این سیاستمدار ترک سناریوی کنونی در خاور میانه به قصد این راه اندزی می شود که ترکیه به جان ایران انداخته شود و آنها دشمنی کنند.

ایران - اسپوتنیک ایران
چه کسی به تهران حمله کرد؟ نظرات مردم ایران در مورد حمله تروریستی در تهران (ویدئو)
حتی 48 ساعت از این سخنان سپری نشده که داعش در تهران دست به کار شد و مرتکب دو اقدام تروریستی گردید. این عمل تروریستی یک اقدام تحول ساز برای ایران است. زیرا ایران در طول ده سال اخیر با اعمال تروریستی روبرو نشده بود و اعمال تروریستی قبلی در سال 2010 بوقوع پیوستند. تهران از آغاز اختلاف در سوریه با اعمال تروریستی داعش روبرو نشده بود.

عمل تروریستی در تهران پس از وقوع بحران قطر انجام شد که ایران هم به نحوی از انحا در آن دخیل گردید. به این خاطر این سوال پیش می آید که آلان در محور سنی — شیعه نتش دوباره بالا رفته و آیا مقدماتی برای اختلاف جدید تدارک دیده می شود؟ بیم آن وجود دارد که به مجرد نزدیک شدن پایان جنگ در سوریه ممکن است مناقشات سنی ها و شیعیان بیشترد شده و مقدماتی برای اختلاف جدید هم فراهم آید. اگر حوادث در این راستا سیر کند و میان کشور ها اختلاف بروز کند مسلما این جریان به نفع داعش خواهد بود. ولی هنوز احتمال بروز اختلاف مذهبی مقیاسی در منظقه به خاطر بحران قطر کم است. توضیح این قضیه این است که شلاق تروریسمی که بر بدن ملت ها زده می شود مانند ماده آتشزایی است که اجزاء آن به همه جا ها پراکنده شوده و به همه جا ها اصابت می کند و همه از آن می ترسند: در ایستگاه اتوبوس، مرکز تجاری یا فرودگاه. بعالاوه اگر جنگی میان کشورهای مبارز با داعش درگیرد توام با قربانی های اضافی خواهد بود.

اکنون بشریت در حال بیم و هراس دائمی بسر می برد که بر اثر نگرانی از حوادث در خارج و اضطراب از تشنجات در داخل کشور ها ناشی می شود و مردمان هر کشوری که باشد مجور هستند در زندگی روزمره احتیاط بیشتری از خود نشان دهند. از این گذشته سوریه که دوره نظام کهنه آن به ته کشیده و نظام جدید هنوز پا بر جا نشده است در طول مدت معیین منبع بیم و هراس باقی خواهد ماند.

راه حل این مساله از گفتگو می گذرد. به این خاطر مخصوصا روزی که تروریست ها در تهران حمله کرده بودند محمد جواد ظریف وزیر امور ایران برای انجام گفتگ به آنکارا رفت. راه حل دیگر مسایل به جز توسل به راهکارهای ملی و جهانشمول وجود ندارد.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала