گزارش و تحلیل

پادزهر روسی جنگنده های آمریکایی

© Photo / Courtesy of Zoltan Daniاستلس آمریکایی
استلس آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه « پادزهر» جنگنده های « اف-35» و « اف -22» آمریکایی را معرفی می کند.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به گفته  دیو ماجومدار  مفسر  مجله « نشنال اینترست» ، استفاده از  جنگنده های نسل چهارم  در منطقه  عمل سیستم پدافند هوایی روسیه  مدتهاست که فاقد «صلاحیت اقتصادی» شده است، اما  جنگنده های آینده آمریکایی  نیز  نمی توانند   امنیت خود را  در مقابل سیستم های  دفاع هوایی جدید « اس —400» و « اس-500» روسی تأمین کنند.

نشنال اینترست از دلیل مخوف بودن موشک های روسی کالیبر سخن گفت - اسپوتنیک ایران
"نشنال اینترست" از دلیل مخوف بودن موشک های روسی "کالیبر" سخن گفت
به عقیده نویسنده مقاله بزرگترین خطر برای  « اف-22» و « اف 35»  آمریکا سیستم بزرگ مقیاس پدافند هوایی  است که برای کشف آن اهداف  هوایی  در نظر گرفته شده است که  تقریبا نامرئی هستند.  « گنبد  آهنین»  که در چارچوب نظریه  « آ2/آ.دی»،  جنگنده ها به آن مجهز شده اند  (و محدودیت هایی برای مانوردهی ایجاد می کند)  عملیات  هواپیماهای آمریکایی در  منطقه درگیری  احتمالی را دشوار می سازد.

در این مقاله گفته شده است که  سیستم پدافند هوایی روسیه  مدتهاست که از  تجهیزات  کشف «استلس»  برخوردار است، اما ظاهر شدن اهداف نامرئی روی رادار،  زدن موفقیت آمیز  آن توسط سیستم پدافند هوایی را  تضمین نمی کند.  سیستم های پیشرفته تر می توانند این مسأله را رفع کنند و احتمال آن می رود  که امتیازات نسل  جدید جنگنده های نیروی هوایی آمریکا را به صفر برساند.

ماجومدار در مقاله خود نوشت:

« بمرور زمان فناوری « استلس» برتری خود را از دست خواهد داد  اما بعید است ارزان تر شود.  مسکو راهی برای نابودی این نوع جنگنده ها پیدا خواهد کرد، اما مبارزه بین  تسلیحات دفاعی و تهاجمی ادامه خواهد یافت».

ویکتور پریادکا  مدیر عامل شرکت « آوینتِل»  در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک»  متذکر شد  که طراحی  « استلس» های آمریکایی  از سیستم های جدید  پدافند هوایی عقب می ماند.

ارزیابی نشنال اینترست از توانمندی سامانه اس-500: سلاحی مرگبار - اسپوتنیک ایران
ارزیابی نشنال اینترست از توانمندی سامانه اس-500: سلاحی مرگبار
—  هم اکنون طراحی جنگنده های « استلس» آمریکایی — اف-22 و اف-35- جریان دارد  (قبل از آن ها  جنگنده اف —117 بود که  سیستم پدافند هوایی  دهه 1950  در یوگسلاوی آن را زد)، آهنگ  تکامل سیستم های پدافند هوایی با سرعت بیشتری جریان دارد.  از اینرو تا زمانی که جنگنده وارد تولید سریال شود  « پادزهر» آن وجود دارد که می تواند براحتی آن را بزند. ابتدا قرار بود جنگنده « استلس» از خصوصیات  پرواز مافوق صوت  برخوردار شود.  شناسایی آن  خیلی دشوار خواهد بود و وجود آن روی رادار  شبیه  یک پرنده بزرگ خواهد بود.  اما با توجه به رشد و تکامل سریع سیستم پدافند هوایی ، این نظریه ها  بی ارزش شدند. بعلاوه مخارج ساخت جنگنده های « استلس» بمراتب بیش از  ساخت موشک هایی است که آن ها را می زند».

کارشناس روسیه گفت که جنگنده « اف-35» را در آمریکا « فاجعه ملی» می نامند.

—  برنامه  ساخت آن « لنگ می زند» زیرا زمان تحویل آن مدام به تعویق می افتد. نظریه کاربرد  جنگنده و خود برنامه  قدیمی شده اند. اینک باید تغییری در این برنامه داد. سوالی که مطرح می شود این است: بهتر نیست  برنامه جدیدی با توجه به  سیستم ها و فناوری های جدید پدافند هوایی آغاز شود؟»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала