گزارش و تحلیل

زبان جدید ناشنوایان و نابینایان

© Fotolia / Brian Jacksonزبان جدید برای ناشنوایان با استفاده از خطوط کف دست
زبان جدید برای ناشنوایان با استفاده از خطوط کف دست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناشنوایان و نابینایان روسیه به زبان دیگری صحبت خواهند کرد.

 چندی پیش در « خانه آرام» — محل اقامت ناشنوایان و نابینایان — در حومه مسکو، آموزش  اولین گروه بزرگ کارمندان اجتماعی مسلط به « کد لورم» به پایان رسید.  این پروژه توسط  بنیاد  حمایت از  ناشنوایان و نابینایان  « وحدت» و دانشگاه عمومی  دولتی روسیه (ار.گ.سو) به پایان رسید. اولین  شاگردان — 11  متخصص  مدیرت حفاظت اجتماعی از جمعیت بلگورود از دانشگاه مذکور فارغ التحصیل شدند.

با پایان  دوره  دو هفته ای کلاس های آموزشی ، در « خانه آرام»  و خانه ناشنوایان و نابینایان  در « پوچکووا»  دوره عملی را طی خواهند کرد.  متخصصان پس از ورود به بلگورود، بلافاصله  دانش خود را  در معاشرت با افرادی که دائم تحت نظر آنها قرار خواهند داشت بکار خواهند گرفت.

آلکسی کراپوخین  سخنگوی مطبوعاتی  بنیاد « وحدت» در مصاحبه با « اسپوتنیک»   گفت: « این « کد ویژه لمسی» است که ارتباط با افراد ناشنوا و نابینا را ممکن می سازد. در این پروژه، هر یک از  حروف الفبا  (در مورد کنونی — روسی  و در دیگر کشورها به انگلیسی و زبان های دیگر) با نقطه  و یا خط خاص خود  بر کف دست انسان مطابقت دارد.

بر خلاف روش معمول  در بین معلولان روسیه که از ژست خاصی استفاده می شود، در « کد لورم»  بیشتر  به « لمس» توجه شده است، یعنی دریافت اطلاعات  از طریق  لمس ، از اینرو این روش برای افراد ناشنوا و نابینا به یکسان موثر خواهد بود.

 مدیر بنیاد در ادامه گفت که این روش در خارجه  رواج گسترده ای دارد.  این کد بیش از صد سال پیش در آلمان  توسط فیلسوف  هنریخ لاندسمان که ناشنوا شده بود اختراع شد.  او اخبار اختراعات خود را  تحت نام مستعار  « لورم»  منتشر کرد.  هم اکنون  این روش بطور فعال در  کشورهای آلمان، اطریش و دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

در روسیه بطور سنتی از روش دیگری استفاده می شد و فقط افراد قلیلی  در روسیه  به « الفبای لورم»  تسلط داشتند.  بنیاد «وحدت»  وظیفه خود را  گسترش  این روش در سراسر روسیه می داند.

کراپوخین در این خصوص گفت: «  فعلا 11 متخصص  از  « بلگورود» این الفبا  را یاد گرفته اند.  آنها اولین گروه هستند.  ما با  کارکنان  اجتماعی  از عناصر دیگر روسیه همکاری می کنیم و قصد داریم استفاده از روش « لورم» را در برنامه های  تمام مراکز  قابل دسترسی  بنیاد  در 30  منطقه  کشور شامل کنیم.  منظور آموزش زبان جدید  به 3 هزار  نفر ناشنوا و نابیناست.  نمی توان زمان اجرا این برنامه را اعلام کرد، اما  این روند آغاز شده است».

 وی افزود که استفاده از « کد لورم»  در مقایسه با روش سنتی  ژست، راحت تر است. این روش برای  افرادی که در بزرگسالی   ناشنوا و یا نابینا شده اند مناسب تر است.  برای آنها یادگیری روش ژست سخت تر است، اما « کد لورم» راحت تر است.

 استفاده از « کد لورم» برای افراد مسنی که ناشنوا و یا نابینا شده اند نیز راحتتر است، زیرا انگشتان  آنها انعطاف اولیه را ندارد تا به زبان ژست صحبت کنند.  اگر برای یادگیری روش ژست نیاز به آموزش از چند ماه تا یکسال است، برای یادگیری روش جدید فقط چند هفته کافی خواهد بود.

در روسیه مطابق با  ارزیابی های متفاوت کارشناسان از 6  تا 15 هزار افراد ناشنوا و نابینا به ثبت رسیده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала