کارشناس: تورنادو در شب پرواز نمی کند!

© AP Photo / Pavlos VrionidesСамолет-разведчик Tornado заходит на посадку
Самолет-разведчик Tornado заходит на посадку - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته نشریه «دای وِلت» نیروهای مسلح آلمان عملا ذخایر مهمات خود را به پایان رسانده اند.

ابزار مورد نیاز برخی تسلیحات فقط برای چند روز دیگر کفایت می کند در حالیکه طی سال های جنگ سرد، برای یک ماه مهمات تامین می شد.

در همین رابطه وزیر دفاع آلمان قصد دارد مهمات تکمیلی و دست کم مهمات مورد نیاز برای سلاح های مدل جی 36 و توپخانه مدل ام جی 4 خریداری کند. به گفته نشریه «دای ولت» تا آخر نوامبر سال جاری تا 25 میلیون توپ با کالیبر 5،56 میلیمتر تهیه خواهد شد. در حال حاضر بیشترین توجه به مهمات با کمترین میزان صدمات مد نظر است تا آسیب کمتری به محیط زیست زده شود.

اورسول فون در لیاین وزیر دفاع آلمان اظهار کرد که کشور آرام آرام هزینه هایش را تا 2% تولید ناخاص داخلی کاهش دهد. تعداد نفرات نیروهای نظامی آلمان تا سال 2024 به 198 هزار نفر خواهد رسید.

آلکسی لئونکوف کارشناس نظامی روس و مدیر مجله «آرسنال وطن» در گفتگو با رادیو اسپوتنیک تاکید کرد که تا اواخر سال 2016 وزارت دفاع آلمان توان نظامی به دلیل افت تجهیزات نظامی پایین آمده است.

وی در ادامه می گوید: «مشکل مهمات و تجهیزات نظامی در ارتش آلمان چندین سال است که ادامه دارد، اما برای اولین بار این مساله در سال 2014 باعث نگرانی مسئولین شد. در آن زمان دولت اعلام کرد که توپخانه مدل جی 36 با اعتراضات جدی روبرو شده، زیرا درحین شلیک داغ می شود و حتی ممکن است دست رزمنده را بسوزاند. علاوه بر این، در سال 2015 اورسول فون در لیاین تصمیم گرفت که پارک تجهیزات زرهی را تکمیل کند. در آن زمان گفته شده بود که تانک های مدل «لئوپارد 2» قدیمی شده اند و ما نیاز به مهمات جدید داریم. در نتیجه از 244 تانک «لئونارد 2» تنها 132 فروند برای استفاده مناسب هستند. از 180 فروند ماشین زرهی بوکسر، تقریبا نیمی از ماشین ها قابلیت حرکت ندارند. اگر درست به وضعیت ناوگان آنها دقت کنیم متوجه می شویم که از 4 زیردریایی تنها 1 زیردریایی قابل استفاده است و از 11 فروند کشتی در دریا تنها 7 کشتی آمادگی دارد. اما باید دید که چند فروند کشتی و زیردریایی امکان انجام دستورات را دارند.

به گفته وی، وضعیت تجهیزات نظامی جدید آلمان هم چندان بهتر نیست، به عنوان مثال باید دید که ماشین پیاده نظام «پوما» در چه وضعیتی به سر می برد. کارشناس روس در ادامه می گوید:

«چندی پیش ماشین زرهی پیاده نظام مدل «پوما» را تبلیغ می کردند که ماشین مدافع در مقابل تجاوزهای روسیه به شمار می رود، اما کمی بعد برای همه روشن شد که این ماشین مشکل بدنه دارد. به عنوان مثال، این ماشین همچون ماشین روسی مدل بی ام د-4 قابلیت حرکت در آب را ندارد».

کارشناس روس می گوید که دلیل اصلی این وضعیت دخالت سیاستمداران در صنعت نظامی و همچنین بحث ها حول تنوع تجهیزات نظامی بین نمایندگان وزرای دفاع و صنایع دفاعی است.

صنعت قیمت را کمی بالاتر تعیین می کند اما پارلمان سعی دارد این بودجه را کاهش بدهد.

کارشناس روس معتقد است که وعده های وزیر دفاع درباره افزایش مرحله به مرحله هزینه های نظامی مشکلی را حل نخواهد کرد. وی در ادامه می گوید: «ممکن است که این برنامه تا حدی مشکل را کمتر کند. اما بازگرداندن امکانات ارتش به وضعیت آن در دوره جنگ سرد، واقعا با مشکل همراه است. این کار با یک یا دو سال حل نمی شود، بلکه نیازمند برنامه 5 تا ده ساله است. علاوه بر این، در حوزه صنایع نظامی برای ساخت ماشین های زرهی و در حوزه صنایع هوایی، مشکلات جدی وجود دارند. گفته می شود که هواپیماهای تورنادو با وجود عملیات جالب نظامی که در سوریه انجام می دهند، قادر به پرواز در شب نیستند. در این شرایط می توان آن را ناوگان توانمندی به حساب آورد؟ مشکلات بسیار هستند. نیاز به برنامه بلند مدت وجود دارد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала