بازگشت مجدد خودروهای روسی به ایران

© Fotolia / Borna_Mirسفر نخست وزیر سوریه به تهران
سفر نخست وزیر سوریه به تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«کارخانه خودرو سازی اولیانوفسک» روسیه قصد دارد بهترین مدل های «پاتریوت او.آ.ز» و «پیکاپ او.آ.ز» را در ایران تولید کند.

این توافقات در چند سند به امضا رسیده در اولین نمایشگاه بین المللی ایران با عنوان «اتو شو 2017» طی ماه فوریه در تهران منعکس شده است.

خبرنگار اسپوتنیک در همین رابطه با آندره داروفییف مدیر صادرات کارخانه خودروسازی اولیانوفسک گفتگویی داشته است. وی در این رابطه می گوید:«بازار ایران برای تولیدکنندگان بخش صنایع ماشین سازی و البته برای کارخانه خودروسازی اولیانوفسک جذابیت دارد. بازار ایران بسیار بزرگ بوده و  جمعیت این کشور بالغ بر 80 میلیون است که همین موضوع بازار مصرفی در ایران را جذب می کند. امروز تعداد تولیدکنندگان خودرو در بازار ایران زیاد نیست. به همین خاطر کارخانه خودروسازی اولیانوفسک نسبت به سایرین امتیازاتی دارد، اگرچه ما توان رقابت با همه را نداریم. ما انواع خودروهای سواری، باری سبک و سنگین تولید می کنیم که برای ورود به بازار ایران باید برخی از آنها را به روز رسانی کرده و یا حتی تغییراتی در آنها اعمال کنیم.

برای انجام کار تولید، باید اول تقاضا وجود داشته باشد، باید ویژگی های بازار و نیاز مشتری را بدانیم. به همین خاطر کارخانه خودروسازی اولیانوفسک ابتدا ماشین های آماده به بازار عرضه می کند. ما به همین منظور با شرکت ایرانی «توان خودرو جی» قرارداد توزیع امضا کردیم. آنها آماده خرید نزدیک به یک هزار خودرو در سال اول همکاری هستند.

از آنجا که صنعت خودروسازی در ایران کاملا توسعه یافته است، دولت این کشور از شاخه واردات با گمرک حمایت می کند. حجم کل خرید در حدود 100% واردات خودرو آماده است. برای نمایش حجم جدی فروش، باید برنامه مونتاژ درایران راه اندازی شود. اما برای شناخت نیاز و خواسته های مشتریان خودرو در بازار، باید ابتدا ماشین های آماده به بازار عرضه کنیم. ما با توزیع کننده بعد از آماده شدن گواهی های لازم، کار را آغاز می کنیم.

موضوع مهم دیگر این است که شروع صادرات با اخذ گواهی ها ارتباط مستقیم دارند. برای دریافت مجوز از وزارت صنعت و تجارت ایران، ماشین ها باید به ثبت برسند. ما اکنون در مرحله پایانی آماده سازی اسناد برای ورود به خاک ایران هستیم. قرار است بسته اسناد را در ماه مارس به شریک ایرانی تحویل بدهیم. هدف ما این است که طی 3-2 ماه بتوانیم مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و تجارت ایران دریافت کنیم».

آندره داروفییف ویژگی های اصلی مدل های پاتریوت و پیکاپ را در طراحی جدید و گزینه های متعدد انتخاب آسایش در داخل خودرو مطرح می کند که استفاده از آن را برای امور روزمره و استراحت و یا حتی با اهداف تجاری تسهیل می کند. خودروهای کارخانه اولیانوفسک برای بهره برداری در شرایط آب و هوایی و جاده های ایران کاملا مناسب است، اما انتخاب این دو مدل نشان دهنده وجود محدودیت های فنی و برخی ویژگی ها برای صادرات خودروهای روسی به ایران است.

آندره داروفییف در ادامه توضیح می دهد: «اولا، این مساله با شرایط و نیازهای مصرف کننده در ارتباط است. مدل های پیکاپ و کارگو و همچنین پاتریوت نیاز به کیسه هوا دارند. از سال گذشته ما در ماشین ها کیسه هوا برای امنیت سرنشینان نیز کار گذاشته ایم. از طرف دیگر خودروها باید استاندارد زیست محیطی یورو-5 داشته باشند. در ساخت خودروهای ما این استاندارد رعایت شده است. یک موضوع فنی دیگر برای واردات خودروهای سبک به ایران نیز منع فروش قطعات موتور برای ارتقای قدرت تا 2،5 لیتر است. ما در خط تولید این خودرو از موتورهایی با سوخت بنزین تا 2،7 لیتر و موتورهای دیزلی با ظرفیت 2،2 لیتر استفاده می کنیم. در ایران اولا موتور باید بنزینی باشد و دوم اینکه باید دوگانه سوز یعنی با مصرف بنزین و گاز باشد. حجم بنزین مصرفی برای موتورهای ما 2،7 لیتر است به همین خاطر نمی توانیم آنها را به ایران صادر کنیم.

احتمالا در آینده قطعات مدل پاتریوت با موتور 2،7 لیتر مصرف بنزین را برای مونتاژ به ایران ارسال می کنیم.

در خصوص ماشین های باری مدل پیکاپ و کارگو نیز باید گفت که این خودروها از نظر موتور محدودیت هایی دارند. این مدل ها را فقط با موتور بنزینی و حجم 2،7 لیتر می توانیم صادر کنیم. با احتساب محدودیت های موجود در ایران، ما توانستیم همین مدل ها را انتخاب کنیم».

لازم به ذکر است که همکاری با تولید کنندگان خودرو در ایران برای کارخانه ماشین سازی اولیانوفسک شاخه جدیدی نیست. اوایل سال های 90 با امضای قراردادهای مختلف، نزدیک به 15 هزار خودروی این کارخانه صادر شد. اما تقاضا در ایران محدود بود و طرف روس تنها نیازهای وزارت دفاع ایران را برآورده کرد. امروز زمان عرضه و معرفی طیف گسترده ای از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رسیده است. آندره داروفییف در ادامه به خبرنگار اسپوتنیک می گوید: «کارخانه خودروسازی اولیانوفسک در سال های حکومت شوروی تعدادی خودرو به ایران صادر کرد. در آن زمان خودروی مدل او.آ.3469 را صادر کردند که نام امروز آن هانتر است. آن زما فقط وزارت دفاع ایران خودروهای مذکور را خریداری می کرد. اما امروز با تولید مدل های جدید ما قصد داریم به بازار مصرفی تجاری وارد شویم. این شاخه متفاوتی برای فروش است.

از میان رقبای موجود در بازار ایران ما با تولیدکنندگان خودروهای چینی و کره ای روبرو می شویم. علاوه بر این صنعت خودروسازی اروپا و از جمله شرکت فرانسوی از گذشته های دور در بازار ایران حضور داشته اند. امروز این شرکت ها تولید مشترک دارند و انواع همکاری را برای عرصه محصولات جدید خود به بازار ایران انجام می دهند».

آندره داروفییف مدیر صادرات کارخانه خودروسازی «او.آ.ز» درباره برنامه های خودروسازان روس و بومی سازی دو مدل پاتریوت و پیکاپ در خاک ایران توضیحاتی را برای ما ارایه کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала