نشست خبری رئیس جمهور ایران

© AP Photo / Mohammad Bernoنشست خبری رئیس جمهور ایران
نشست خبری رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست‌خبری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران عصر امروز با حضور اصحاب رسانه در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک ، حسن روحانی رئیس‌جمهور در نهمین کنفرانس خبری خود گفت: خوشحالم که امروز این فرصت در اختیار ما قرار گرفت تا در خدمت فعالان رسانه‌های گوناگون، سوالات و مسائلی که مورد نظر رسانه‌هاست، مطرح شود. رئیس جمهور ایران در ادامه با اشاره به سالگرد اجرای برجام گفت: همه تحریم های هسته ای پس از اجرای برجام برداشته شده است.
وی اضافه کرد: نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی، اخلاق حسنه و شیوه‌هایی که خدا و قرآن به ما توصیه کرده است را به دست فراموشی بسپاریم.
روحانی در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه گفته بودیم همه تحریم‌ها باید بالمرّه برداشته شود، گفت: برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق بود، ما به دنیا گفتیم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.
وی با بیان اینکه همه تحریم‌ها علیه ایران از 27 دی 94 برداشته شد، افزود: آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی داشت.

 

  • انتخابات؛ روحانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر احتمال رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت:این مسائل و حرف‌ها هنوز در حد شایعه است ما را با شورای نگهبان در نیندازید. وی اضافه کرد برای اظهار نظرهای انتخاباتی هنوز زود است.
  • سوریه؛ امروز مذاکره بین دولت و گروه هایی است که در صحنه هستند و آتش بس را پذیرفته اند و بنابراین می تواند مذاکره جدی و واقعی تحقق پیدا کند، ایران، ترکیه و روسیه تلاش زیادی برای اجلاس آستانه کرده اند و امیدواریم در روزهای آینده ، شاهد مذاکرات سوری — سوری در آستانه باشیم.
    تلاش ما این است قدم اولی که در آستانه برداشته می شود پایان نباشد بلکه آغازی برای پایان جنگ در سوریه باشد چرا که مشکلات سوریه یکی دو مورد نیست و گروه های تروریستی هم فعالیت دارند. سوریه پیچیدگی های خاصی دارد مسئله کردها، نیروهای خارجی و گروه های تروریستی نیز مطرح است.
    تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده و هست که مشکلات سوریه از طریق دیپلماسی حل شود و باید مردم سوریه در خصوص این کشور تصمیم بگیرند و باید همه به نظر مردم سوریه احترام بگذارنداساس سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم روابط نزدیکتر با همسایگان به ویژه کشورهای اسلامی بوده است.
  • عربستان سعودی؛ روحانی در مورد عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی خود مشکل را آغاز کرد که هیچ مبنایی نداشت. ما از نطر روابط دو جانبه با کشور عربستان مشکل نداریم مشکل ما با دخالت عربستان در منطقه، حمله این کشور به یمن و دخالت در بحرین است. عربستان یکجانبه روابط را قطع کردن و ما خواستار قطع روابط نبودیم. از آن موقع کشورهایی برای میانجیگری و حل مسائل بین ایران و عربستان اقدام کردند که ما امیدواریم ریشه های مسئله حل شود. ایران نه قصد دارد در مسائل داخلی عربستان دخالت داشته باشد نه به دنبال حذف عربستان در منطقه است. وقتی تروریستها از منابع مالی عربستان استفاده می کنند این مشکل افرین است.اگر عربستان و مقامات آن تصمیم درستی بگیرند ما حاضریم به عربستان کمک کنیم تا صلح و ثبات بیشتری در منطقه بوجود بیایید.
  • روحانی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان احتمال موفقیت مذاکرات آستانه گفت: اگر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه قادر هستند در کل سوریه آتش بس ایجاد کنند معلوم است که سه کشور صاحب نفوذ هستند و می توانند. همچنین اگر گروه های مسلح آماده شده اند با دولت سوریه در آستانه مذاکره کنند، اولین قدم موفق است. برخی از کشورها فعالیت مخرب داشتند و به تروریست ها کمک می کردند که در آستانه نیستند، به نظر ما آنچه مهم است گروه هایی که هستند بتوانند با دولت در زمینه های اولیه به توافق برسند.
    اگر اجلاس استانه بتواند اولین گام را برداد، جلسات بیشتری برگزار خواهد شد. خواست ایران تداوم آتش بس، مذاکرات و کمک به موفقیت مذاکرات است و جنگ با تروریست ها ادامه پیدا کند.
  • رئیس‌جمهورایران در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آمدن ترامپ چه تاثیری بر انتخابات ایران می گذارد و آیا تائید می کنید که برای انتخابات آینده حضور می یابید یا نه، اظهار کرد: راجع به قسمت آخر سوال جواب دادن سخت است.
    وی ادامه داد: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و ایران روند خودش را دارد. مردم تلاش خودشان را انجام میدهند و آنچه خواست مردم ایران باشد در انتخابات انجام می‌شود.
    روحانی در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ تصمیم بگیرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چیست؟ تاکید کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دو جانبه نیست.
    وی در ادامه تصریح کرد: مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد. مذاکرات مقدمه ای برای توافقی بوده و سالها طول کشیده از سال 82 شروع شده و مذاکرات مختلف در این دولت هم حدود دو و نیم سال به طول انجامیده که بر سر بند بند و کلمه کلمه توافق بحث شده است مثل اینکه کسی بگوید پیرهنی که داریم می خواهیم تبدیل به پنبه کنیم و دوباره ریسندگی شود و از ابتدا خیاط بدوزد.
    روحانی همچنین گفت:‌ بازگشت و ارتجاع که معنی ندارد. هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود؛ چرا که مذاکرات انجام، تکمیل و درشورای امنیت سازمان ملل تائید شده است وبه صورت یک سند بین‌المللی در آمده و توافق دو جانبه نیست بلکه چند جانبه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала